فصلنامه «پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن کریم» در ایستگاه 23
کد خبر: 4107058
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲

فصلنامه «پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن کریم» در ایستگاه 23

بیست و سومین شماره از دو فصلنامه پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن کریم، به صاحب امتیازی جهاد دانشگاهی، مدیر مسئولی محمدحسین حسنی و سردبیری باقر غباری بناب منتشر شد.

شنبه//فصلنامه «پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن کریم» در ایستگاه 23

به گزارش ایکنا، در این شماره از دو فصلنامه پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن کریم مقالاتی با عناوین «تناظر میان رویکردهای بیانی قرآن و مکاتب هنری مدرن از حیث مفهوم» به قلم زهرا عبدالله؛ «تاکتیک‌های نفوذ دشمن در جامعه اسلامی از منظر قرآن کریم» نوشته مرتضی سلطانی؛ «اثبات اعجاز علمی آیه 189 اعراف و بهره‌گیری از آن در تبیین مبحث لقاح اسپرم و تخمک زیست شناسی پایه یازدهم» از سینا آقائی؛ «واکاوی روش‌های تربیتی برخورد با فرزند بر مبنای سوره یوسف- یک مطالعه کیفی» به قلم فاطمه فرهادیان؛ «بررسی تحلیلی حقوق نسل‌های آینده از منظر قرآن کریم» نوشته مصطفی کرمی‌پور و عادل ساریخانی و «بررسی تطبیقی دیدگاه قرآن با نظریات راجرز، مازلو و ویکتور فرانکل دربارۀ تقویت اراده» نوشته شهین نعل‌بندی گوی آغاج و معصومه قنبرپور به زیور طبع آراسته شده است.

در بخشی از مقاله «تاکتیک‌های نفوذ دشمن در جامعه اسلامی از منظر قرآن کریم » می‌خوانیم: نفوذ بیگانگان و دشمنان در سرزمین و فکر مسلمانان، سابقه‌ای به وسعت تاریخ اسلام دارد. از صدر اسلام تاکنون منافقان، اهل کتاب و سایر دشمنان دین در تلاش بوده‌اند تا به هر نحوی روزنه‌ای برای تحت‌تأثیر قرار دادن عقاید، فرهنگ، اقتصاد و... جامعه اسلامی بیابند. دشمنان، هنگامی که در خود توان رویارویی نظامی و مستقیم را نبینند، می‌کوشند از نقاط ضعف مسلمانان نهایت بهره را برده و در جهت مقاصد پلید خود بهترین استفاده را بنمایند. اصطلاحاً، نفوذ دشمن بیشتر به تاکتیک‌های غیرمحسوس و پنهانی آن‌ها جهت اعمال توطئه خود اشاره دارد.

قرآن کریم در این میان نگاهی ویژه به مسئله نفوذ و اقسام و انواع آن دارد. بررسی‌های صورت گرفته نشان داد که در قرآن کریم، استفاده از جاسوسان، روابط صمیمانه با بیگانگان، شایعه‌پراکنی، تبلیغات و القای شبهات، تبعید یا حذف فیزیکی رهبران دینی جامعه، ترور شخصیتی رهبران، اغفال مسلمانان از طریق تظاهر به دوستی، افشای اسرار مسلمانان، برداشت ناصحیح از فضائل اخلاقی، ایجاد تنگناهای اقتصادی، سوءاستفاده از چهره‌های موجّه در جامعه، نافرمانی از دستورات رهبر جامعه، تخریب مراکز فرهنگی و نفوذ در آن‌ها، جنگ روانی و قرار دادن توده مردم در استضعاف فکری، کارآمدترین ابزارها و ترفندهای دشمن جهت نفوذ است که در این مقاله به‌تفصیل مستندات آن جمع‌آوری شده است.

در بخشی از مقاله «بررسی تحلیلی حقوق نسل های آینده از منظر قرآن کریم» نیز آمده است: یکی از مباحث عدالت بین نسلی، حقوق نسل‌های آینده است که به موجب آن مواهب الهی که از نسل قبل به نسل فعلی به ارث رسیده است، به نسل آینده منتقل گردد و هر نسلی حق استفاده از مواهب الهی را دارد بدین معنا که طبیعت و منابع موجود درآن متعلق به همه انسان ها و نسل ها است و برای برطرف کردن نیازهای آنان آفریده شده است و هیچ دلیلی مبنی بر تعلق مواهب الهی بر نسل فعلی و برتری آنان به نسل‌های آینده وجود نداردآیات قرآن کریم مشتمل بر آموزه‌های مهمی در این زمینه است و خطابات عام قرآنی مبنی بر اینکه آنچه در آسمان و زمین است متعلق به همه انسان‌ها در هر نسلی می‌باشد و به دلیل اینکه آیات الهی به صورت قضایای حقیقی بیان شده، علاوه بر نسل کنونی(موجودین)، شامل نسل آینده(معدومین) نیز می‌شود و بر ضرورت حفاظت از حقوق نسل‌های آینده و مواهب الهی تاکید دارد و در کنار توجه به بعد معنوی، بشریت را به رعایت حقوق نسل‌های آینده تشویق نموده و اصول و ضوابطی را برای حفاظت از این امر مقرر نموده است .

برای مشاهده متن کامل مقالات این شماره اینجا کلیک کنید.

یادآور می‌شود، مجله علمی‌ ـ تخصصی پژوهش‌های میان‌رشته‌ای قرآن کریم در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) نمایه شده است. همچنین نظر به طی کردن فرایند اخذ مجوز اعتبار پژوهشی از وزارت علوم، این نشریه از مقالاتی که در فرایند داوری نمره 80 را اخذ نمایند تا سقف دومیلیون تومان حمایت مالی نماید.

پژوهشگران می‌توانند از طریق سایت http://jiqs.ir/ مقاله‌های خود را بارگذاری کنند.

شنبه//فصلنامه «پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن کریم» در ایستگاه 23

انتهای پیام
captcha