از واکنش نتانیاهو به رأی سازمان ملل تا درخواست هماهنگی گروه‌های مقاومت
کد خبر: 4111089
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
با تحولات فلسطین

از واکنش نتانیاهو به رأی سازمان ملل تا درخواست هماهنگی گروه‌های مقاومت

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به رأی سازمان ملل مدعی شد قوم یهود نه در سرزمین خود و نه در پایتخت ابدی خود اورشلیم، اشغالگر نیست. از سوی دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین خواستار اتخاذ مواضع مشترک در قبال کابینه جدید رژیم صهیونیستی شدند.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، شب گذشته درگیری‌ها در مناطق جداگانه‌ای از کرانه باختری اشغالی درگرفت و رزمندگان مقاومت به سمت ایست‌های بازرسی اسرائیل تیراندازی کردند. رزمندگان مقاومت در قدس اشغالی پاسگاه قلندیه را با بمب هدف قرار دادند که منجر به بستن آن توسط نیروهای اشغالگر شد.

پس از هدف قرار دادن این پاسگاه نظامی ارتش اشغالگر درگیری‌های شدیدی در اردوگاه العروب در شمال الخلیل آغاز شد. نیروهای اشغالگر به شهرک سعیر در الخلیل یورش بردند و مرد جوانی را پس از هجوم به خانه‌اش دستگیر کردند.

در نابلس، نیروهای اشغالگر یک مرد جوان را پس از یورش به خانه‌اش در روستای تل در جنوب غربی شهر دستگیر کردند. اشغالگران همچنین در 24 ساعت گذشته 20 فعال مقاومت در کرانه باختری را دستگیر کردند.

203 اقدام مقاومتی در هفته گذشته

کرانه باختری طی هفته گذشته شاهد 203 اقدام مقاومتی شامل 29 عملیات تیراندازی بود. در فاصله 23 تا 29 دسامبر، در کرانه باختری و بیت المقدس چند اقدام مقاومتی انجام شد که منجر به مجروح شدن 5 شهرک‌نشین و سرباز  صهیونیست و شهادت یک فلسطینی شد.

فلسطینی‌ها 5 خودرو و تجهیزات نظامی اشغالگران را منهدم کردند و به 18 حمله شهرک‌نشینان پاسخ دادند. این هفته شاهد 76 درگیری، 47 مورد پرتاب سنگ و پرتاب 4 کوکتل مولوتف به سمت اشغالگران بود، در حالی که 4 تظاهرات برگزار شد و 9 بمب به سوی مراکز صهیونیست‌ها منفجر شد.

واکنش نتانیاهو به رأی سازمان ملل

 رژیم صهیونیستی رأی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص مجاز دانستن دیوان بین‌المللی لاهه برای ابراز نظر حقوقی درباره سرزمین‌های فلسطینی را محکوم کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل در رأی‌گیری به درخواست فلسطینیان، دیوان بین‌المللی لاهه را مجاز کرد مفاهیم حقوقی اشغال رژیم صهیونیستی بر اراضی فلسطینی را بررسی کند.

اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در پیامی ویدئویی مدعی شد: «قوم یهود نه در سرزمین خود و نه در پایتخت ابدی ما اورشلیم، اشغالگر نیستند و هیچ قطعنامه سازمان ملل نمی‌تواند این حقیقت تاریخی را تحریف کند». وی در ادامه ادعا‌های خود افزود: «اسرائیل خود را به این تصمیم نفرت انگیز ملزم نمی‌‌داند.»

با رأی مجمع عمومی سازمان ملل، دیوان بین‌المللی لاهه مجاز شد اشغال مستمر، تغییر ترکیب جمعیتی، جایگاه بیت‌المقدس و قوانین و اقداماتی را که رژیم صهیونیستی از بعد از سال ۱۹۶۷ در این اراضی انجام داده را بررسی کند.

۸۷ کشور به این پیشنهاد فلسطینیان رأی موافق دادند، ۲۶ کشور مخالفت کرده و رأی ۵۳ کشور ممتنع بود. شش کشور اروپایی که رابطه‌ای نزدیک با رژیم صهیونیستی دارند، مانند بلژیک و پرتغال، در میان کشورهای موافق بودند.

فراخوان هماهنگی در مواجهه با کابینه جدید صهیونیست‌ها

گروه‌های فلسطینی بر لزوم تدوین سریع استراتژی ملی جامع و ایجاد جبهه مقاومت برای مقابله با اشغالگری اسرائیل که توسط دولت راست افراطی به رهبری بنیامین نتانیاهو رهبری می‌شود، تأکید کردند.

روز جمعه، کنست اسرائیل با رأی اعتماد به دولت جدید و ششم جناح راست اسرائیل به رهبری نتانیاهو که شامل چندین حزب یهودی تندرو و افراطی از جمله: «شاس»، «یهودیت تورات متحد» و جنبش «صهیونیسم مذهبی» که دارای گرایش‌های افراطی است و شامل احزاب «صهیونیسم مذهبی» و حزب «قدرت یهود» به رهبری ایتامار بن گویر است کابینه نتانیاهو را تأیید کرد.

بدین ترتیب جمعی از سیاستمداران افراطی صهیونیست، بر مسند مهمترین وزارتخانه‌های این رژیم تکیه زدند. 

داوود شهاب، رهبر جنبش جهاد اسلامی فلسطین در خصوص دیدگاه جناح‌های مقاومت فلسطین از دولت اشغالگر گفت: ما مواضع خود را در قبال اشغالگران با روی کار آمدن حکومتی دیگر و خروج حکومتی دیگر تغییر نمی‌دهیم. ما روی تغییر احزاب یا ائتلاف‌هایی که امور این رژیم را در دست می‌گیرد شرط‌بندی نمی‌کنیم.

وی در بیانیه‌ای ویژه به عربی 21 افزود: ما با یک دولت فاشیست و ائتلافی که بر پایه‌های دشمنی با مردم فلسطین تشکیل شده است، روبرو هستیم و از این رو این دولت نماینده چهره واقعی اشغالگران و میزان نژادپرستی و فاشیسم این رژیم است.

شهاب با تأکید بر اینکه دیدگاه ما نسبت به رژیم صهیونیستی و موضع ما نسبت به آن تفاوتی نخواهد کرد، بلکه با اعتقاد گسترده‌ای به صحت موضع قاطع خود در قبال اشغالگری مواجه هستیم که راه‌حل‌های سیاسی با آن کارساز نیست. برای احیای حق فلسطین راهی جز راه جهاد، مقاومت و درگیری آشکار با اشغالگری وجود ندارد.

وی خواستار همگرایی و توافق بر روی یک استراتژی ملی فراگیر بر اساس برنامه مقاومت شد و خاطرنشان کرد: این راهبرد باید به اصول ثابت‌ فلسطین تاریخی و مقاومت به‌عنوان رویکرد و راه آزادی پایبند و به دستیابی به آشتی و وحدت و عدم به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر متعهد باشد.

حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس نیز به نوبه خود تأکید کرد که مقاومت فلسطین اجازه نخواهد داد که دولت جدید اشغالگر فاشیستی از خطوط قرمز عبور و به مردم و مقدسات ما دست درازی کند.

او در بیانیه‌ای به عربی 21 توضیح داد: سیاست‌های اعلام‌شده دولت جدید اشغالگر مؤید فاشیسم آن نسبت به مردم، مقدسات و خانواده‌های قهرمان ما و گسترش شهرک‌سازی، الحاق به کرانه باختری اشغالی است.

قاسم با تأکید بر اینکه مردم فلسطین با یک دولت جدید صهیونیستی روبه‌رو هستند که  افراطی‌ترین دولت است؛ از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست تا آمادگی خود را برای اقدام ملی مشترک برای مقابله با تشدید افراط‌گرایی صهیونیستی اعلام کند.

کاید الغول از رهبران جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، هم گفت که دولت کنونی اسرائیل که توسط عناصر فاشیست متعصب اداره می‌شود، سیاست‌هایی دارد که مبتنی بر نفی حقوق مردم فلسطین، یهودی‌سازی بیت‌المقدس و ادامه شهرک‌سازی و نقض حرمت مسجدالاقصی و غیره است.

وی اعلام کرد که تنها راه مقابله با این دولت ابتدا حفظ وحدت و تدوین برنامه ملی است، به‌گونه‌ای که حقوق تاریخی ما در فلسطین را تضمین کند و همه اشکال مقاومت، از جمله مبارزه مسلحانه برای پیروزی لازم است.

انتهای پیام
captcha