شهادت؛ عشق به وصال محبوب در زیباترین شکل
کد خبر: 4112111
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
یادداشت

شهادت؛ عشق به وصال محبوب در زیباترین شکل

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل حکیمی، مدیر مؤسسه کریمه آل‌رسول(س) طی یادداشتی در سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی آورده است «شهادت، فنا شدن انسان برای نیل به سرچشمه نور و نزدیک شدن به هستی مطلق است. شهادت، عشق به وصال محبوب و معشوق در زیباترین شکل است و به تعبیر پیامبر اکرم(ص) «اَشرفُ الموتِ قَتْلُ الشَّهادَهِ».

شهادتبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل حکیمی، مدیر مؤسسه کریمه آل‌رسول(س) و حافظ کل قرآن طی یادداشتی در سومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی بر تبیین جایگاه شهید و شهادت به استناد آیات و روایات پرداخت. متن این یادداشت بدین شرح است؛

«بسم الله الرحمن الرحیم

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ

هنگام حماسه، تیغ بُرّان بودی

همرزم دلاورِ شهیدان بودی

هربار که انقلاب، سربازی خواست

سردار ،همیشه مرد میدان بودی

شهادت، فنا شدن انسان برای نیل به سرچشمه نور و نزدیک شدن به هستی مطلق است. شهادت، عشق به وصال محبوب و معشوق در زیباترین شکل است. به تعبیر پیامبر(ص) «اَشرفُ الموتِ قَتْلُ الشَّهادَهِ؛ شریف‌ترین و بالاترین نوع مرگ، شهادت است».

در قرآن مجید، حدود 10 آیه به صورت صریح درباره افرادی که در راه خدا کشته شده باشند وجود دارد. چنانکه  خداوند حکیم در سوره آل عمران آیه ۱۶۹ درباره جایگاه شهید و شهادت می‌فرماید: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ؛ و گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شده اند، مردگانی هستند، بلکه آنان زنده و در بارگاه پروردگارشان بهره‌مندند».

این آیه از ویژگی‌های شهدا پرده برداشته که آنان زنده‌اند و تمام خصوصیات حیات را داراست. از آثار حیات، روزی خوردن و ارزاق است که شهدا به نحو احسن از آن برخوردارند. بله شهادت، کشته شدن در راه خدا است، که شهید آگاهانه و به خاطر هدف مقدس و به تعبیر قرآن «فی سبیل الله» انتخاب می‌کند.

چنانکه مقام معظم رهبری فرمودند «شهید حاج قاسم صد بار در معرض شهادت قرار گرفته بود؛ این بار اول نبود، ولی در راه خدا و انجام وظیفه و جهاد فی‌سبیل‌الله از هیچ چیز پروا نداشت؛ نه از دشمن پروا داشت، نه از حرف این و آن پروا داشت، نه از تحمّل زحمت پروا داشت»( 13 دی 1398)

پیام‌های آیه شهادت؛

1- در پندار و گفتار خود در مورد شهدا نباید لفظ (مرگ) را به کار برد.

2- حیات و زندگی شهدا بعد از شهادت برای همیشه جاودان و همیشگی است.

3- ما توان درک زندگی شهدا را نخواهیم داشت و بشر نمی‌تواند مقام رفیع شهید را درک کند.

این سردار سربلند، آرامش‌آفرینی ناآرام بود که قلعه قلب همه آزادگان دنیا را فتح کرد. هنگامی که حاج قاسم وارد شهر بیجی عراق  شد و این شهر از دست داعش  آزاد شد، زن مسیحی در کلیسا این مطلب را بر دیوار آنجا نوشت «یا مریم مقدس آسوده بخواب، دیگر مسیح به صلیب کشیده نخواهد شد، چون فرزندان فاطمه رسیدند».

باید اصلاً شهید می‌شد او، تا به مردانگی مثل باشد و همیشه برای قاسم‌ها، مرگ شیرین‌تر از عسل باشد.  

این شهید شامخ با اکسیر اخلاص و روحیه انقلابی، همه قدرت‌های متجاوز را به چالش کشید و جان تازه‌ا‌ی به جهان اسلام بخشید.

در سومین سال غروب خورشید وجودش، زلال سیمایش را از زبان دشمنانش یادآور می‌شویم؛

نشریه آلمانی اشپیگل: قاسم سلیمانی، مردی موفق‌تر از فرماندهان آمریکایی است، کسی که حاضر نیست در خانه بماند و نیروهای خود را به جبهه نبرد بفرستد.

مک‌کریستال، ژنرال آمریکایی: قاسم سلیمانی جزو کاریزماتیک‌ترین رهبران نظامی جهان است، اما او را کسی به درستی نمی‌شناسد.

نشریه لوموند فرانسه: او قوی‌ترین مرد خاورمیانه و چگوارای ایران است و ایرانیان به او عشق می‌ورزند.

روزنامه پروتوم آلابنگلادش: قاسم سلیمانی برترین کارشناس نظامی جهان است که نامش در صدر فهرست ضربه‌زنندگان به سازمان‌های سیای آمریکا و موساد اسرائیل است،

بنابراین درس‌های بزرگ حاج قاسم سلیمانی را فراموش نکنیم، درس‌های بسیار مهم و اساسی همچون ولایت‌مداری و تواضع که از ایشان چهره‌ای ممتاز ساخت به طوری که همه ملت ایران او را دوست داشتند و این عشق و ارادت را در روز تشییع پیکر او به نمایش گذاردند.

روح سردار حاج قاسم سلیمانی عزیز، مجاهد رشید جهان اسلام ابومهدی المهندس و همرزمان شهیدش شاد».

انتهای پیام
captcha