علت تکرار توهین به شخصیت‌های مورد احترام در غرب چیست
کد خبر: 4113147
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹
بخشایش اردستانی پاسخ داد:

علت تکرار توهین به شخصیت‌های مورد احترام در غرب چیست

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی هدف از تکرار اهانت به مقدسات اسلامی و شخصیت‌های مورد احترام در دنیای اسلام را عادی‌سازی توهین به این مقولات دانست و گفت: آنها با این تکرار به دنبال کاهش شدت واکنش‌های مسلمانان به این توهین‌ها به مرور زمان است که می‌توان آن را بخشی از تلاش غرب برای گسترش سکولاریسم و مقابله با اسلام‌گرایی ارزیابی کرد.

احمد بخشایش اردستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

احمد بخشایش اردستانی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، در گفت‌وگو با ایکنا درباره توهین نشریه فرانسوی شارلی ابدو به رهبر معظم انقلاب و اهداف چنین اقدامی گفت: هدف از این اقدامات عادی‌سازی توهین به ایشان در داخل کشور است. دو جبهه با عنوان شرق و غرب در مقابل هم قرار گرفته‌اند که جمهوری اسلامی ایران در جبهه شرق قرار دارد و در این جبهه رهبران دارای جایگاه محترم و قدسی هستند اما در غرب چنین جایگاهی برای رهبران قائل نیستند که البته این به معنای مجوزی برای توهین به شخصیت‌های مورد احترام مردم یک کشور یا پیروان یک دین نیست. لذا اقدام این نشریه در ادامه توهین به پیامبر اسلام(ص) با هدف عادی‌سازی این توهین در ایران با استناد به نام و عنوان این نشریه است.

وی با اشاره به عدم برخورد مقامات فرانسوی با این اقدام به بهانه آزادی بیان گفت: اینجا این سؤال پیش می‌آید پس چرا این آزادی بیان در موضوع هولوکاست رعایت نمی‌شود و زیر سؤال بردن یا حتی انجام تحقیق و پژوهش علمی برای حقیقت این ماجرا ممنوع شده و به نوعی هولوکاست به یک مسئله مقدس در غرب تبدیل شده است و حتی دولت‌های غربی زیرسؤال بردن این اتفاق را عمل غیر قانونی و جرم اعلام کرده‌اند یا حتی وقتی چندی پیش فردی به آقای مکرون توهین کرد دستگیر و دادگاهی شد. این موارد نشان می‌دهد ادعای آنها درباره آزادی بیان در غرب یک دروغ آشکار است و در حقیقت آنها از این مسئله استفاده ابزاری می‌کنند و خودشان چندان مقید به آزادی بیان نیستند.


بیشتر بخوانید:


بخشایش اردستانی اظهار کرد: این بیانگر آن است که آنها از توهین به مقدسات دینی و شخصیت‌های مورد احترام به ویژه دین اسلام و تکرار چندین‌باره آن اهداف خاصی را دنبال می‌کنند و این هم به رغم آگاهی و اشراف آنها نسبت به واکنش‌های احتمالی مسلمانان است.

تلاش غرب برای گسترش سکولاریسم

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد:‌ همین تکرار توهین، به نوعی دلالت بر عادی کردن مسئله توهین به مقدسات اسلامی در غرب و حتی در داخل کشورهای اسلامی و کاهش شدت واکنش‌های مسلمانان به این توهین‌ها به مرور زمان است. به عبارتی این اتفاقات را باید بخشی از تلاش غرب برای گسترش سکولاریسم و مقابله با اسلام‌گرایی ارزیابی کرد

بخشایش اردستانی درباره مواجهه مؤثر با این نوع اتفاقات گفت: در این رابطه یک سری اقدامات کلیشه‌ای مانند تعطیلی حوزه‌های علمیه و تجمعات مردمی در کشور انجام می‌شود اما نباید تنها به این اقدامات بسنده کرد زیرا آنها دست از توهین خود برنمی‌دارند و حتی بر جسارت خود می‌افزایند، البته این به معنای بی‌تفاوتی نسبت به این توهین‌ها نیست بلکه در حوزه دیپلماتیک باید به طور جدی‌تری با دولت فرانسه برخورد و اعتراض کرد و هم به آنها تفهیم کرد که رهبری و مرجعیت در جامعه ایرانی چه جایگاه حساسی دارد و از قداست برخوردار است و هم از طرفی رفتار ریاکارانه آنها در مسئله آزادی بیان را افشا کرد که نمونه آن برخورد با فرد توهین‌کننده به مکرون است.

واکنش معقولانه 

وی یادآور شد: باید به این نکته توجه کرد که این نشریه در داخل فرانسه نیز از جایگاه خاصی برخوردار نیست و اهمیت چندانی ندارد و ضمن اینکه باید با این توهین برخورد کرد و ساده از آن نگذشت اما نباید به نحوی اقدام کرد که این نشریه خیلی برجسته و بزرگ شده و با تکرار نام آن نوعی تبلیغ برای آن انجام گیرد.

بخشایش اردستانی تصریح کرد: اساسا بخشی از کارویژه این رسانه‌ها این است که با این نوع اقدامات هر از چندی نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازند و خود را مهم و تأثیرگذار جلوه دهند و نوع برخورد و واکنش ما باید به صورتی باشد که این خواسته و هدف آنها تأمین نشود و این لازمه فهم حد و اندازه و سطح واکنش‌ به این نوع توهین‌هاست که در عین رساندن پیام خود به غرب، مانع از بهره‌برداری آن رسانه‌ها به نفع خود شود.       

فرصتی برای تقویت همبستگی ملی

بخشایش اردستانی با بیان اینکه از این اتفاقات در داخل می‌توان برای تقویت همبستگی ملی استفاده کرد، گفت: برای مردم هر کشوری قهرمانان و رهبران ملی آن از احترام و جایگاه خاصی برخوردار هستند و توهین و جسارت به آنها وحدت و وفاق ملی را تقویت می‌کند و نتیجه عکس را برای غربی‌ها به دنبال خواهد داشت.       

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: البته برای اینکه این همبستگی و انسجام از قبل این اتفاق، تبدیل به یک همبستگی ملی پایدار شود نباید صرفا بر روی این مسائل تمرکز کرد و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم راهکار اصلی برای ایجاد همبستگی ملی پایدار و باثبات است.  

مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha