امنیت امروز حاصل خون شهدا در مقاطع مختلف انقلاب است + فیلم
کد خبر: 4115337
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳
کلانتر مهرجردی بر مزار شهدای جهاد دانشگاهی:

امنیت امروز حاصل خون شهدا در مقاطع مختلف انقلاب است + فیلم

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: امنیتی که امروز داریم حاصل خون‌های شهدایی است که در نقاط عطف انقلاب اسلامی نثار شده است.

به گزارش ایکنا، آیین گرامیداشت سالروز شهدای جهاد دانشگاهی با حضور کارکنان این نهاد دانشگاهی امروز ۲۷ دی در قطعه ۲۷ بهشت زهرا برگزار شد.

علی‌رضا کلانتر مهرجردی، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی به ایکنا گفت: امروز 27 دی، سالروز شهادت جمعی از جهادگران و دانشگاهیان در تبریز است. در ساعت پایانی این روز تاریخی و ماندگار، 22 نفر از نخبگان علمی توسط رژیم بعث عراق با رد‌گیری که منافقان کوردل در اختیارشان قرار داده بودند به شهادت رسیدند. این شهدا، امیدهای جنگ در پشت جبهه بودند که با قدرت ایمان و خودباوری علمی خود رزمندگان را پشتیبانی و یاری می‌ دادند.

وی افزود: جهاد دانشگاهی همچون بسیاری از نهاد‌ها با شروع جنگ به دعوت حضرت امام(ره) لبیک گفت و نیروهای این نهاد برای حضور در عرصه‌های مختلف دفاع مقدس گسیل شدند. در این راستا از اقصی نقاط کشور اعضای جهاددانشگاهی در حوزه دفاع و پشتیبانی جنگ حضور فعال داشتند. ازجمله شهدای جهاد در هشت سال دفاع مقدس، جهادگر شهید علی صبوری است. او متولد سال ۱۳۳۹ و ورودی سال ۱۳۵۷ دانشگاه پلی‌تکنیک سابق بود. این شهید ازجمله نوابغ علمی و فرهنگی است که از چند لحاظ برجسته است. وی نمونه‌ای از جوان انقلابی است که در دوران دفاع مقدس به شکوفایی رسید که به روایت اسناد قبل از انقلاب در حوزه فعالیت‌های سیاسی اجتماعی سابقه جدی داشت و در سال انقلاب در یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران (پلی تکنیک) پذیرفته شد در‌حالی‌که تنها 18 سال داشت. بعد از حضور در دانشگاه، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی او ادامه پیدا کرد.

کلانتر مهرجردی اضافه کرد: اهم این فعالیت‌ها حضور این شهید در تسخیر لانه جاسوسی و در ادامه، محافظت از جاسوسان لانه جاسوسی بوده است. با شروع جنگ تحمیلی به‌فرمان امام خمینی(ره) لبیک گفت و در اوج جنگ در عملیات خیبر در کنار سرداران بزرگی نظیر همت و باکری به شهادت رسید عملیاتی آبی خاکی که به لحاظ جغرافیایی و تاکتیکی بسیار پیچیده بود. در این عملیات غرورآفرین نام افرادی چون شهید صبوری ثبت‌ و ضبط شده است؛ جهادگری که در جایگاه مهندسی – رزمی لشکر محمد رسول‌الله (ص) فعالیت می‌کرد.

کلانتر مهرجردی تأکید کرد: امروز به‌پاس همین موضوع ما جهادگران جمع شده‌ایم بر مزار شهدا تا هم زیارتی داشته باشیم هم اینکه یاد این بزرگان را قدر بدانیم. لازم است به خودمان یادآوری کنیم امنیتی که امروز داریم از خون‌ شهدایی است که در نقاط عطفی، نثار انقلاب اسلامی شده است.

در حال تکمیل

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی درباره احیای آرمان‌های شهدا در زمان حال چنین توضیح داد: اگر ضلع بیرونی انقلابی اسلامی را رصد کنیم متوجه خواهیم شد دشمن هیچ‌گاه بیکار و از پا ننشسته است و در جهت خدشه‌دار کردن دستاوردهای انقلاب کوچک‌ترین تعللی ندارد. امروز نقش رسانه‌ و فضای مجازی نقش انکارناپذیر است و باید در این زمینه نهادهای فرهنگی فعالیت جدی‌‌تری داشته باشند.

وی در پایان تصریح کرد: نسل جوان به بیان مقام معظم رهبری تمامی ظرفیت‌های لازم را برای حمایت از انقلاب دارند کافی است به جهاد تبیین به خوبی عمل کنیم. در این راستا هر دستگاه و نهادی متناسب با ظرفیتی که دارد باید در امر جهاد تبیین حضور پیدا کند تا نسل جدید انقلاب اسلامی در مسیری بهتری در شناخت انقلاب قرار گیرد؛ اتفاقی که با آن رسیدن به افق مدنظر انقلاب سهل‌تر خواهد بود.

 

در حال تکمیل

 

جهاد دانشگاهی، نهادی انقلابی 

حسن فارسی، سرپرست معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی نیز در این آیین گفت: در هشت سال دفاع مقدس؛ بخش‌ها، نیروها و دستگاه‌های مختلف حضور داشتند. در این مسیر طبیعتاً شهدایی هم تقدیم نظام و انقلاب کردند. جهاد دانشگاهی نیز به عنوان نهادی انقلابی در این عرصه حضور موثری داشته و در جهت تأمین نیازهای خط مقدم در عرصه فن‌آوری نقش‌های خود را ایفا کرد.

وی افزود: در دوران جنگ یکی از ‌بخش‌های فعال جهاد، جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی بود. لذا همکاران این واحد با استفاده از ظرفیت‌های علمی و جهادی  خود مشغول کارهایی در جهت تأمین نیازهای جبهه بودند. در همین راستا تعدادی از همکاران جهادی ما در حالی که مشغول فعالیت بودند توسط هواپیماهای دشمن بعثی سال 65 بمباران شدند و در چنین روزی به شهادت رسیدند. شهادت این عزیزان برای جهاد و جهاد‌گران مایه افتخار است. انشاالله بتوانیم در مسیر شهدا حرکت کرده و راه و یاد شهیدان را زنده نگاه ‌داریم.

فارسی در ادامه گفت: شهدا چراغ راه و سرمایه ما در ادامه مسیرمان هستند. زیرا نظام سلطه از ابتدا با انقلاب اسلامی هویت‌بخش و الهام‌آفرین چالش داشته است. برای همین بهترین روش تمسک به روش و منش شهداست؛ شهدایی که از جان خود گذشتند تا آرمان‌ها، اعتبار، آبروی نظام اسلامی و ایران محفوظ بماند.

در حال تکمیل

وی تصریح کرد: در طول هشت دفاع مقدس و بعد از آن شهدای سایر عرصه‌ها نظیر شهدای مدافع امنیت، مدافع حرم، مدافع سلامت راهی را رفتند که همه ما با جان و دل باید این مسیر را طی کنیم و بهترین مسیر برای اعتلای و پیشرفت انقلاب اسلامی ایران، پایبندی به آرمان‌های شهدا است. امیدواریم برای سربلندی اسلام و کشورمان همگی در هر عرصه‌ای که هستیم بتوانیم نقش اثربخش و امیدآفرینی ایفا کنیم.

بهترین چراغ راه

محمدمحسن غفوریان، سرپرست معاونت آموزشی و کارآفرینی جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم بیان کرد: اگر تجمیع ارزش‌های مربوط به انقلاب اسلامی را بخواهیم در نمادهایی نشان دهیم، شهدا بهترین نماد هستند. آرمان‌گرایی، اخلاص، خدمت‌رسانی، ایثار، فداکاری و ... به شکلی زیاد در شهدا وجود دارند.

وی افزود: اتفاق امروز تناسب خوبی با آن چیزی که همیشه جهاد به دنبال آن بوده، دارد به‌ویژه در دوره جدید که خود را بیشتر مکلف به آن می‌داند. چنین بزرگداشت‌هایی مرور آرمان‌هایی است که انقلاب اسلامی و جهاد دانشگاهی به واسطه آن ایجاد شده است. امیدواریم اینچنین اقداماتی بدون اینکه بخواهد در قالب یادبودها خلاصه شود، ادامه داشته باشد.

در حال تکمیل

وی افزود: مسیر پیشروی ما همان چیزی است که شهدا طی کردند با این تفاوت که تاکتیک‌ها براساس مقتضایات روز مجدد تعریف شده است زیرا فضای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نسبت به اوایل انقلاب تغییر کرد است. همچنین، موضع دیگران نیز نسبت به ما تغییر کرده و فضای جهانی  هم عوض شده است. امروز عرصه جنگ رسانه است و به طور طبیعی دفاع و ورود ما هم باید متناسب با این جنس باشد.

انتهای پیام
captcha