حمله به ایران خطرناک‌ترین سناریو برای جنگ‌افروزان است
کد خبر: 4115745
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
رأی الیوم نوشت:

حمله به ایران خطرناک‌ترین سناریو برای جنگ‌افروزان است

تحلیلگر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در تحلیلی با اشاره به قدرت نظامی ایران و نفوذ منطقه‌ای آن، هر گونه اقدام احتمالی آمریکا و هم‌پیمانانش برای حمله به ایران را آغازگر یک جنگ فراگیر و خطرناک‌ترین سناریو برای جنگ‌افروزان دانست.

به گزارش ایکنا، روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در یادداشتی به قلم «خیام الزعبی» استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه الفرات نوشت: شواهد حاکی از آن است که روزهای آینده شاهد تحولات هیجان‌انگیزی بین ایران، آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهیم بود که به نظر می‌رسد پس از اظهارات بایدن رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن برنامه دقیقی برای حمله نظامی احتمالی به ایران آماده کرده است، وارد مسیر جدیدی شده است. این اقدامات و سخنان، مجموعه سؤالاتی را مطرح می‌کند که جای درنگ دارد.

حمایت از محور مقاومت علت تهدید ایران

بحث با این سؤال آغاز می‌شود که آیا بایدن واقعاً با دور زدن مردم خود و مردم کشورهای متحد تهران قصد حمله نظامی به ایران را دارد؟ خصوصاً پس از اینکه از سوی رئیس جمهور ایران هشدارهای جدی دریافت کرد مبنی بر اینکه دست به هیچ ماجراجویی علیه تهران نزند زیرا جنگ سختی خواهد بود.
این نویسنده ادامه داد: مداخله آمریکا در نوع خود موضوع جدیدی در ایران و کل منطقه نیست، چرا که این کشور در جنگ‌های عراق، سوریه، یمن، سودان، لیبی، روسیه و افغانستان مداخله کرد و شکی نیست که آمریکا یکی از مهمترین طرف‌هایی است که بر آنچه در منطقه اتفاق می‌افتد نظارت می‌کنند و به نفع این کشور است که برای دستیابی به اهداف مشخصی به ایران حمله کند.

دلیل واقعی خصومت آمریکا با ایران، مهار ایران و تضعیف نفوذ آن در منطقه و مانع‌تراشی در برنامه موشکی آن است که متحدان واشنگتن را تهدید می‌کند تا تصمیم گیرنده ایرانی را دوباره پای میز مذاکره بکشاند و همچنین نشان دهنده موضع تروریستی اسرائیل علیه ایران است.

این امر از سوی برخی کشورها مطرح می‌شود که آرزو می‌کنند آمریکا فقط ایران را تحریم نکند، بلکه می‌خواهند ایران را مورد حمله قرار دهد و این همان چیزی است که این رژیم‌ها در کنار اسرائیل می‌خواهند، زیرا ایران از محور مقاومت حمایت می‌کند.
ایران در منطقه در برابر تجاوزات آمریکا و در برابر اشغالگری تروریست‌های اسرائیلی در سرزمین‌های عربی و در کنار ارتش سوریه که با گروه‌های افراطی در این کشور مبارزه می‌کند، ایستاده است.

گزینه‌های مختلف ایران برای مقابله به مثل

در بحبوحه حوادث، بسیاری از تحلیلگران نظامی فکر می‌کنند که اکنون طبل جنگ بین ایران و آمریکا در حال به صدا درآمدن است اما بسیاری از تحلیلگران مانند من فکر نمی‌کنند که جنگی بین تهران و واشنگتن رخ دهد. شکی نیست که مردم آمریکا پس از پایان درگیری نظامی در عراق نفس راحتی کشیدند. آمریکا اکنون درگیر جنگ روسیه و اوکراین و جنگ سوریه است. بنابراین مردم آمریکا روحیه آن را ندارند که بتوانند هزینه‌های جنگ جدید آمریکا علیه ایران که روند تورم مستمر در اقتصاد آمریکا را تشدید می‌کند و قیمت نفت در آمریکا و در سطح بین‌المللی و جهانی را دو برابر می‌کند تحمل کنند.
بنابراین، به نظر من جنگ علیه ایران تا کنون واقعی به نظر نمی‌رسد و چیزی بیش از یک جنگ رسانه‌ای یا یک نمایش سیاسی با هدف تحمیل خواسته‌های خاص نیست.

برای رئیس جمهور آمریکا، رژیم صهیونیستی و دیگران امکان‌پذیر است برای هدف قرار دادن رآکتورهای هسته‌ای ایران برنامه‌ریزی کنند و البته تهران نیز بیکار نخواهد نشست. در مواجهه با این حمله، مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و گزینه‌ها را برای دفاع از خود، با حمله به رآکتور هسته‌ای اسرائیل و حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق، سوریه و کشورهای خلیج فارس حضور دارند.

جنگ احتمالی عامل تغییر دکترین‌های نظامی

از این منظر، رئیس جمهور آمریکا باید از وارد شدن به جنگ با ایران که نمی‌تواند مرزهای آن را محاصره کند و درگیری با کشورهای منطقه که آماده حضور در آن هستند مانند حزب الله، روسیه و دیگر کشورهای دوست ایران خودداری کند. این جنگی است که هزینه‌های سنگین نظامی، سیاسی و اخلاقی برای آمریکا دارد و ممکن است از یک جنگ محدود به یک جنگ وسیع تبدیل شود که شعله‌ور شدن آن اثرات مخربی خواهد داشت. زیرا طرف‌های زیادی وجود دارند که می‌خواهند حضور خود را در منطقه، چه در سطح نظامی و چه سیاسی، اثبات کند.
بنابراین، قدرت موشکی ارتش ایران و حزب‌الله که می‌توانند به هر نقطه از اسرائیل حمله کنند، علاوه بر توانایی‌های تهاجمی آنها که همچنان رو به افزایش است، به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی برای گشودن جبهه‌ جنگ نیست. زیرا جنگ با تهران، خطرناک‌ترین سناریو در تاریخ اسرائیل و آمریکا خواهد بود.
در مجموع جنگ احتمالی بعدی ایران، آمریکا و رژیم صهیونیستی کاملاً متفاوت خواهد بود و بیشتر از آنچه در جنگ‌های قبلی اتفاق افتاد به اسرائیل آسیب می‌رساند و این جنگ بسیاری از نظریه‌ها و دکترین‌های نظامی را در جهان تغییر خواهد داد.

این نوسنده تاکید کرد: لازم است در پشت یک راهبرد روشن، منسجم و دائمی برای افشای جنایات رژیم صهیونیستی، منزوی کردن آن و مقابله با آن با همه اشکال مقاومت تا زمانی که از سرتاسر سرزمین عرب و مقدسات فلسطین خارج شود، متحد شویم.
الزعبی در پایان نتیجه‌گیری کرد: در نهایت شاید بتوانم بگویم که از ویژگی‌های ترسیم خاورمیانه جدید که ساخته رزمندگان مقاومت لبنان، ایران و عراق در کنار سربازان ارتش سوریه در میدان است، نبرد یک اراده واحد و یک جبهه متحد در برابر دشمن است. بر اساس همه این حقایق، واشنگتن و اسرائیل باید قبل از اینکه دیر شود، در تخیلات سیاسی و نظامی اشتباه خود تجدید نظر کنند.

انتهای پیام
captcha