برگزاری کارگاه آموزشی «تحقیق مصاحف کهن» در قم
کد خبر: 4117329
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۰

برگزاری کارگاه آموزشی «تحقیق مصاحف کهن» در قم

کارگاه آموزشی «تحقیق مصاحف کهن» از سوی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با همکاری مرکز طبع و نشر قرآن کریم روز گذشته در قم آغاز شد و تا امروز ادامه دارد.

مصحف کهنبه گزارش ایکنا از قم، کارگاه آموزشی «تحقیق مصاحف کهن» از سوی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و با همکاری مرکز طبع و نشر قرآن کریم به میزبانی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، ویژه اعضای هیئت علمی این دانشگاه از روز گذشته، 5 بهمن‌ماه در قم آغاز شده و امروز به پایان می‌رسد.

روز گذشته در ابتدای این کارگاه آموزشی، مرتضی توکلی، قائم مقام مرکز نشر و طبع قرآن کریم به تبیین اهداف دوره و کلیات آن پرداخت و در ادامه مرتضی کریمی‌نیا، پژوهشگر مصحف شناسی و خط شناسی قرآن کریم در نوبت صبح در کارگاه «آشنایی با مفاهیم کلی نسخه شناسی» به ارائه مطلب در رابطه با «مصحف‌شناسی و خط‌شناسی» و بیان نکات کلی و مقدماتی در خصوص شناسایی نسخه‌های قرآنی و علوم مختلف موجود در آن‌ها و نیز «تمرین عملی خوانش متن در مصاحف کوفی و حجازی» پرداخت.

در نوبت عصر نیز مرتضی کریمی، محقق و پژوهشگر حوزه علوم و معارف قرآن کریم و قائم مقام مرکز نشر و طبع قرآن کریم در کارگاه «رسم‌ المصحف» به ارائه مطلب با موضوع «مباحث نظری علم رسم المصحف» و «بررسی تطبیقی علم رسم در مصاحف کهن» پرداخت.

این کارگاه امروز 6 بهمن‌ در روز دوم خود برگزار می‌شود و در نوبت صبح آن در کارگاه «قرائات قرآن»، حمیدرضا مستفید، عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر حوزه علوم قرآنی مطالبی را در حوزه «مباحث نظری علم قرائات» و نیز «بررسی تطبیقی علم قرائات در مصاحف کهن» ارائه می‌دهد.

در نوبت عصر نیز در کارگاه «عدُالآی و تقسیمات» به عنوان کارگاه پایانی، کریم دولتی، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی شورای عالی قرآن به ارائه مطالب در حوزه «مباحث نظری عدُالآی و تقسیمات» و «بررسی تطبیقی عدُالآی و تقسیمات در مصاحف کهن» می‌پردازد.

انتهای پیام
captcha