طالبان ارتباط خود با حمله مسجد پیشاور را رد کرد
کد خبر: 4119394
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲

طالبان ارتباط خود با حمله مسجد پیشاور را رد کرد

امیر خان متقی، وزیر امور خارجه در حکومت طالبان با تأکید بر اینکه حمله پیشاور نیاز به بررسی عمیق دارد، ارتباط این جنبش با این حمله را رد کرد و گفت: کشور ما امروز امن است، ما تروریسم و ​​خشونت صادر نکرده‌ایم.

به گزارش ایکنا به نقل از العربی الجدید، پلیس پاکستان اعلام کرد که عامل حمله انتحاری که منجر به کشته شدن 101 نفر در مسجد مجتمع پلیس در پیشاور شد، لباس پلیس بر تن و کلاه ایمنی به سر داشت.

معظم جاه انصاری، رئیس پلیس ایالت خیبر پختونخواه، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: نگهبانان مسجد هویت عامل حمله را بررسی نکردند، زیرا او لباس پلیس به تن داشت. وی این امر را شکستی برای نهادهای امنیتی توصیف کرد.

به گفته انصاری پلیس پس از بررسی صحنه انفجار و مقایسه شواهد برجا مانده با تصاویر دوربین‌های نظارتی به تصویر بسیار دقیقی از هویت عامل حمله دست یافته است. وی با اشاره به اینکه حمله روز دوشنبه توسط یک نفر طراحی نشده بود، افزود: یک شبکه کامل پشت این حمله قرار دارند.

مقامات پاکستانی در حال بررسی چگونگی وقوع رخنه امنیتی در منطقه‌ای هستند که یکی از مهم‌ترین مناطق امنیتی پیشاور است، چرا که دفاتر اطلاعات و مبارزه با تروریسم و همچنین فرمانداری ایالت خیبرپختونخواه در این منطقه قرار دارد.

طالبان ارتباط خود با حمله را رد کرد

 امیر خان متقی، وزیر امور خارجه در حکومت طالبان نیز گفت که حمله پیشاور نیاز به بررسی عمیق دارد و پاکستان باید به جای طرح اتهامات علیه افغانستان، به وضعیت داخلی توجه کرده و مشکلات داخلی خود را حل کند.

اظهارات متقی در واکنش به اظهارات وزرای پاکستانی مبنی بر اینکه شبه‌نظامیان از خاک افغانستان برای انجام حملات در داخل پاکستان استفاده می‌کنند، بیان شده است.

وی روز چهارشنبه در یک سخنرانی در نشست رهبران و اعضای گروه طالبان در کابل، از مقامات پاکستانی خواست که قبل از طرح اتهام علیه افغانستان خوب فکر کنند. وی روایت دولت پاکستان در مورد بمب‌گذاری در مسجد پیشاور با یک کمربند انفجاری را نادرست و نادقیق توصیف کرد.

متقی افزود: براساس تجربیات ما در جنگ‌ها، هیچ کمربند انفجاری، بمب‌گذاری انتحاری یا وسیله انفجاری نمی‌تواند منجر به تخریب کل مسجد جامع و کشته شدن ده‌ها نفر شود. وی خواستار تحقیقات بی‌طرفانه برای کشف ماهیت حمله شد.

وزیر خارجه طالبان در مورد اتهامات پاکستان مبنی بر استفاده شبه‌نظامیان از خاک افغانستان گفت: چرا تروریسم به کشورهای دیگر رخنه نکرده است، چین، ایران و همچنین کشورهای آسیای میانه از جمله تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان همه در امنیت هستند. در افغانستان هم همین‌طور است، کشور ما امروز امن است، ما تروریسم و ​​خشونت صادر نکرده‌ایم. وی افزود: پاکستان باید به وضعیت داخلی خود توجه کند و برای تبرئه خود از مسئولیت، به افغانستان اتهامی وارد نکند.

طالبان افغانستان به طالبان پاکستان کمک می‌کند

خواجه آصف، وزیر دفاع و رانا ثنا الله، وزیر کشور پاکستان، هرکدام در جلسه سه روز پیش پارلمان در مورد حمله در شهر پیشاور تأیید کرده بودند که شبه‌نظامیان از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده می‌کنند. وزیر دفاع پاکستان، طالبان افغانستان را به کمک به طالبان پاکستان متهم کرد و آن‌ها را به نقض توافق دوحه متهم کرد.

وزیر دفاع در یک نشست توجیهی در پارلمان درباره این موضوع گفت: این حقیقتی که ما به آن رسیده‌ایم این است که طالبان افغانستان به طالبان پاکستان کمک می‌کنند و آن‌ها این امر را دینی می‌دانند که بر عهده آن‌هاست چرا که طالبان پاکستانی در جنگ با آمریکا به آن‌ها کمک کردند.

وزیر دفاع همچنین بر ضرورت بازنگری در محاسبات پیشین و بازنگری در سیاست‌های پاکستان و تلاش برای منافع خود تأکید کرد.

وی از حضور مهاجران افغان در پاکستان به شدت انتقاد کرد و تصریح کرد: هزاران افغان روزانه وارد پاکستان می‌شوند و ما نمی‌دانیم کدام یک از آنها تروریست هستند و چه کسانی برای اهداف دیگر می‌آیند.

خواجه آصف بیان کرد: افغان‌ها تجارت بزرگی در این کشور دارند؛ ما به آنها اجازه می‌دهیم از طریق اراضی ما کالا وارد کنند، اما در ازای آن، اموری مانند آنچه در پیشاور رخ داده است را درک می‌کنیم، بنابراین باید در سیاست‌های خود تجدیدنظر کنیم.

روز دوشنبه حمله انتحاری به مسجدی در پیشاور 101 کشته و بیش از 200 زخمی برجای گذاشت.

انتهای پیام
captcha