تأکید وزیر اوقاف سوریه بر مبارزه با تروریسم از تریبون نماز جمعه قاهره
کد خبر: 4119771
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹

تأکید وزیر اوقاف سوریه بر مبارزه با تروریسم از تریبون نماز جمعه قاهره

وزیر اوقاف سوریه در سفر به قاهره ضمن ملاقات با شخصیت‌ها و نهادهای دینی این کشور خطبه نماز جمعه در قاهره را نیز ایراد و بر لزوم همکاری برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از السوریه، سفر محمد عبدالستار السید، وزیر اوقاف دولت سوریه به مصر و مشارکت وی در برنامه‌های دینی و فرهنگی این کشور احتمال‌ها درباره بازگشت قریبالوقوع دمشق به اتحادیه عرب را قوت بخشیده است.

السید سه روز پیش با سفر به قاهره در رأس هیئتی از شخصیت‌های دینی کشورش با شماری از علمای دینی مصر از جمله علی جمعه، رئیس کمیته امور دینی در پارلمان مصر، عبدالعزیز الشهاوی، از فقهای ارشد و استاد دانشگاه الازهر دیدار کرد.

وی همچنین روز جمعه خطبه‌های نماز جمعه را در مسجد ششم اکتبر قاهره قرائت کرد که در آن به مسائل مربوط به افراط‌گرایی دینی، جنبش‌های اسلام سیاسی و اخوان المسلمین پرداخت.

وی در این خطبه  تأکید کرد: سوریه و مصر با روابط پیشگامانه اسلامی ـ مسیحی که در طول تاریخ بین مسلمانان از یک سو و مسیحیان شام و قبطیان مصر از سوی دیگر پدید آمد و تقویت شد، متمایز شدند.

عبدالستار تصریح کرد: سوریه و مصر با برخورداری از تمدن بزرگ و تاریخی از اسلام میانه‌رو در مقابله با افراط‌گرایی و اخوانی‌ها برخوردارند و اجازه نمی‌دهند که از اسلام برای دستیابی به اهداف سیاسی استفاده شود.

وزیر اوقاف سوریه همکاری نزدیک بین نهادهای دینی کشورش با مصر را سوپاپ اطمینان برای منطقه در برابر طوفان افراط‌گرایی توصیف کرد.

وزیر اوقاف سوریه همچنین از نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره نیز بازدید کرده است.

تاکید وزیر اوقاف سوریه بر مبارزه با تروریسم از تریبون نماز جمعه قاهره/آماده

این برای نخستین بار نیست که وزیر اوقاف کابینه بشار اسد به قاهره سفر می‌کند. او پیش از این در ژوئیه 2021 هم به قاهره سفر کرده بود.

در مصر دادگاه این کشور هشت سال، پیش اخوان‌المسلمین را گروهی تروریستی خوانده و اموال آن را بلوکه کرده است.

عبدالستار از سال 2007 وزیر اوقاف سوریه و از رجال دینی بسیار نزدیک به بشار اسد است. پدر وی نیز وزیر اوقاف حافظ اسد، رئیس جمهور فقید سوریه بوده است.

مصر طی سال‌های اخیر مواضع خود را در حمایت از مخالفان و گروه‌های تروریستی در سوریه تغییر داده است و هم اینک برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تلاش می‌کند.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر چند روز پیش در نشست خبری با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در مسکو گفت: ما درباره اوضاع سوریه گفت‌وگو و بر اهمیت حفظ وحدت اراضی این کشور و  مغایر بودن حضور نیروهای بیگانه در خاک این کشور با قوانین سازمان ملل تأکید کردیم.

لاوروف هم در این نشست تأکید کرد که درباره همکاری برای حل بحران سوریه با طرف مصری توافق و تأکید شده که سوری‌ها خودشان باید سرنوشتشان را برگزینند.

انتهای پیام
captcha