به گزارش ایکنا، دوره ارتقاء صلاحیتهای حرفهای مدرسان قرآن دانشگاه فرهنگیان کشور در دو قطب قزوین و بوشهر به همت معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، با مشارکت سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و با حضور استادان و مدرسان قرآن دانشگاه فرهنگیان از سراسر کشور به مدت شش روز برگزار شد.
با توجه به تغییرات کتابهای درسیِ قرآن در دوره اول و دوم ابتدایی طی سال تحصیلی جاری و ضرورت آشنایی استادان و مربیان قرآن پردیسهای دانشگاهی کشور با مبانی، رویکردها و شیوههای تدریس و ارزشیابی درس قرآن، این دوره با حضور بیش از ۱۰۰ استاد و مدرس از بیش از ۹۰ پردیس دانشگاهی در دو قطب قزوین و بوشهر برگزار شد.
در این دو دوره که هر یک به مدت سه روز (۲۴ ساعت) به صورت کارگاهی برگزار شد، شرکتکنندگان با سرفصلها و موضوعاتی همچون آموزش قرآن در اسناد تحولی، جملهخوانی آیات، رسمالخط آموزشی، تفاوت و مراحل روخوانی و روانخوانی، اشاره ثابت و متحرک، راهبردهای تربیت و یادگیری قرآن، روشهای حفظ عمومی قرآن (جزء ۳۰)، روش تدریسِ تدبر در پیامهای قرآنی آشنا شدند.
همچنین آشنایی با روش آموزش تلفظ حروف خاص عربی، شیوه آموزش درک معنای کلمات و ترکیبهای جملات قرآنی (کار در کلاس)، روش تدریس داستانِ یک نکته از هزاران، قطره اما دریا، آشنایی با تغییرات ۱۵ گانه کتاب درسی قرآن دوره ابتدایی، شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و بررسی کتابهای درسی قرآن دوره اول و دوم ابتدایی از دیگر سرفصلهای این دو دوره بوده است.
منابع این دوره شامل کتاب راهنمای تدریس معلم قرآن دوره اول و دوم ابتدایی (نهجالقرآن) کد ۱۷۰۱ و کتابهای درسی قرآن پایههای اول تا ششم ابتدایی بوده است.
این دوره با پیگیریهای حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی مبشری، معاون فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه فرهنگیان و به همت سیدهفاطمه موسوی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان کشور برگزار شد.
همچنین مدرسان این دوره سعید خداییان، حسن فلاح و رضا نباتی از مؤلفان کتابهای درسی قرآن و کارشناسان قرآن سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش بودند.
یادآور میشود، درس روش تدریس آموزش قرآن دوره ابتدایی یکی از دروس تخصصی رشته آموزش ابتدایی است که طی آن دانشجویان این رشته با مبانی و روش تدریس قرآن دوره ابتدایی آشنا میشوند.
انتهای پیام