درخواست ثبت مسجد چوبی پاکستان در لیست میراث فرهنگی
کد خبر: 4121498
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲

درخواست ثبت مسجد چوبی پاکستان در لیست میراث فرهنگی

پیشکسوتان منطقه جندول از اداره اوقاف پاکستان خواسته‌اند تا مسجد جامع چوبی تاریخی در منطقه «میان‌کلای» ایالت خیبر پختونخوا را به عنوان میراث فرهنگی معرفی و برای حفظ آن تدابیری اتخاذ کند.

به گزارش ایکنا به نقل از Dawn، به گفته بخت روان، از پیشکسوتان محلی، مسجد جامع لوی حدود 206 سال پیش در زمان حکومت غازی عمره خان(معروف به ناپلئون افغان) ساخته شد. این مسجد بنایی تاریخی  و مهم است که به دلیل اینکه در منطقه کمتر شناخته شده میان‌کلای واقع شده مورد توجه قرار نگرفته است.

روان تصریح کرد: این منطقه در زمان‌های قدیم به دلیل تجارت شهرت داشت و کاروان‌ها را از مناطق مختلف افغانستان، روسیه، چین و هند جذب می‌کرد.

پیشکسوتان محلی در مورد این مسجد و روند ساخت آن گفتند: نمازخانه مسجد توسط منصور احمد جان، یکی از بزرگان منطقه جندول و حدود 206 سال پیش و ایوان آن حدود 175 سال پیش در زمان حکومت غازی عمره خان ساخته شده است.

آنها گفتند که این مسجد با چوب‌های مرغوبی ساخته شده که از افغانستان و مناطق هم‌مرز با ایالت دیر آورده شده است.

هنرنمایی‌های جذاب روی چوب در همه جا از دیوارها تا ستون‌ها، تیرها، درها، پنجره‌ها، سقف و کمدها وجود دارد. سقف‌ها و ستون‌های چوبی دارای طرح‌هایی از معماری اسلامی دوران مغول است.

خطیب مسجد گفت: لوی، مسجد جامع این منطقه به‌شمار می‌رود و بیش از هزار نمازگزار برای نماز جمعه در آن حاضر می‌شوند. کمیته ویژه‌ای امور مسجد را اداره می‌کند.

یکی دیگر از متولیان مسجد گفت که صنعتگران و نجاران ماهری از پیشاور آورده شدند تا هر کدام با پرداخت روزانه 2.5 روپیه کار مرمت مسجد را انجام دهند.

نور زمان، روزنامه‌نگار محلی در مورد این مسجد نیز گفت: نمازخانه مسجد براساس معماری مدرن بازسازی شد، در حالی که ایوان به دلیل اهمیت تاریخی در شرایط اولیه باقی مانده است. اگر اداره اوقاف آن را به عنوان میراث فرهنگی اعلام کند، این مسجد قابل حفظ است.

انتهای پیام
captcha