آشنایی با سیر کتابت قرآن در نمایشگاه کربلا
کد خبر: 4122297
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
به همت مرکز چاپ قرآن ایران انجام شد؛

آشنایی با سیر کتابت قرآن در نمایشگاه کربلا

مرکز چاپ و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران با نمایش 60 تابلو در دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در منطقه بین‌الحرمین کربلا سیر تحول در کتابت قرآن را در این مکان به نمایش درآورده است.

به گزارش ایکنا از کربلا، این نمایشگاه از شنبه، 11 فوریه برابر با 22 بهمن‌ماه در بین‌الحرمین آغاز شده است و تا 27 رجب هم‌زمان با عید مبعث ادامه دارد.

عید مبعث در عراق روز جهانی قرآن نامیده شده و نمایشگاه بین‌الحرمین در راستای فعالیت‌های این روز به همت آستان مقدس حسینی در کربلا برگزار شده است.

مرکز چاپ و نشر قرآن ایران با عرضه 60 تابلو، مراحل تحول کتابت قرآن از زمان نزول وحی تا دوران معاصر را شرح داده و به تصویر کشیده است؛ قرآن‌هایی که با خط حجازی، کوفی، نسخ و ... کتابت شده و در موزه‌ها و کتابخانه‌های جهان نگهداری می‌شوند.

همچنین در این نمایشگاه مراحل آماده‌کردن قرآن برای چاپ شامل 7 مرحله از جمله پژوهش و مطالعه درباره کتابت قرآن، کتابت ابزاری(با خودکار و ...)، چاپ کامپیوتری، ارزیابی هنری، بازبینی و بررسی، صحافی و بسته‌بندی به نمایش گذاشته شده است.

بخشی از نمایشگاه نیز به قرآن‌های چاپی در کشورهای اسلامی اختصاص یافته که شامل بیش از 50 قرآن چاپ‌شده در کشورهای عربی، آسیایی و آفریقایی، ترجمه قرآن، قرآن با قرائات مختلف و قرآن‌های چاپی در مرکز چاپ و نشر قرآن ایران است.

مشارکت آستان حضرت معصومه(س) در نمایشگاه

اخبار رسیده همچنین حاکی است، آستان مقدس حضرت معصومه(س) به دعوت آستان حسینی در این نمایشگاه شرکت کرده و نمونه‌هایی از نسخ خطی موجود در حرم حضرت معصومه(س) را در آن به نمایش گذاشته است.

27 تابلو قرآنی نیز در غرفه حرم مطهر بانوی کرامت به نمایش در آمده که کار دست هنرمندان برجسته ایرانی بوده و مورد استقبال نخبگان و شخصیت‌ها قرار گرفته است.

یادآور می‌شود، نخستین دوره نمایشگاه قرآنی به مناسبت روز جهانی قرآن در عراق سال گذشته با نظارت تولیت آستان مقدس حسینی در کربلا برگزار شد و با برنامه‌های مختلفی همراه بود.

خبرنگار: حسین الله وردی 

انتهای پیام
captcha