سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌ ایران آغاز شد
کد خبر: 4122846
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
با برگزاری آئین افتتاحیه

سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌ ایران آغاز شد

آئین افتتاحیه سی‌و‌نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌ کریم جمهوری اسلامی ایران عصر شنبه 29 بهمن، همزمان عبد مبعث رسول گرامی اسلام در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

افتتاحیه سی‌و‌نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم جمهوری‌ اسلامی‌ ایران

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه سی‌و‌نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم جمهوری‌ اسلامی‌ ایران با شعار «یک کتاب، یک امت» از ساعت 16 امروز، 29 بهمن‌ماه با حضور محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی؛ عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی؛ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان، پیشکسوتان و فعالان قرآنی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد.



این مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز و سپس هادی موحدامین، نفر اول دوره گذشته مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران(دوره سی و هشتم) به تلاوت آیات 38 تا 46 از سوره مبارکه «احزاب» و آیات ابتدایی سوره مبارکه «علق» پرداخت. 

گزارش رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه

در ادامه مراسم که با اجرای مجید یراقبافان، مجری برنامه‌های قرآنی و سیداحمد نجف، مجری عرب‌زبان همراه بود، کلیپی از سخنان مقام معظم رهبری پخش شد و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن خیرمقدم به حاضران در سالن، گفت: مقدمه‌ای بر گزارش روایتی را از مرحوم کلینی در اصول کافی، جلد اول درکتاب عقل و جهل تقدیم می‌کنم؛ در بخشی از این روایت بلند آمده است: «یا هشام، خدا انبیا و رسولان خودش را به سمت بندگان مبعوث نکرد، مگر به این جهت که اینها فکر و اندیشه‌شان منور به نور وحی شود. فردی که به دعوت انبیا پاسخ مثبت دهد، نیکوترین فردیست که شناخت بهتری از دیگران دارد. کسی که امر خدا را از لحاظ کردار بیشتر آگاه باشد، نیکوتر از سایرین است. کسی که عقلش به این وسیله کامل‌تر شود، در دنیا و آخرت از دیگران پیشی می‌گیرد».

وی افزود: تذکر این نکته لازم است، فی‌الواقع جهل در مقابل عقل است؛ یعنی فردی آگاه است اما رفتارش منطبق با رضایت حق نیست و منطبق با فرمان خدا نیست و اهل معصیت و گناه است اما فردی که عمل نیکو داشته باشد و انطباق فعل با قول حسن داشته باشد، این فرد از لحاظ عقلانیت کامل است و در مقابل فردی که چنین عمل نمی‌کند جاهلی است و لو اینکه لباس علم به تن کند.

خاموشی ادامه داد: این دوره از مسابقات با شعار «یک کتاب، یک امت» شکل گرفته و اینک شاهد برگزاری مرحله نهایی سی‌و‌نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن هستیم. در مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات 150 شرکت‌کننده از 80 کشور در رشته‌های حفظ کل، قرائت تحقیق و ترتیل شرکت کردند.

حجت‌الاسلام خاموشی

وی با اشاره به اینکه در این دوره از مسابقات برای اولین بار رشته ترتیل بانوان افزوده شده است، تصریح کرد: در مرحله نهایی نیز 33 کشور و 52 شرکت‌کننده در رشته‌های حفظ کل، قرائت تحقیق و ترتیل حضور دارند.

خاموشی از همکاری وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات، جامعةالمصطفی(ص) العالمیه، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شهرداری تهران، نهادهای امنیتی و انتظامی، نهاد ریاست جمهوری و وزارت ارشاد در برپایی این دوره از مسابقات تشکر و قدردانی کرد و گفت: اخبار مسابقات بین‌المللی قرآن از بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی داخلی و برون مرزی و شبکه‌های ماهواره‌ای پوشش داده می‌شود که از تلاش اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی تشکر ویژه می‌شود. همچنین مسابقات در بستر پیام‌رسان‌های داخلی و پلتفرم‎های اینترنتی نیز پوشش داده می‌شود.

وی در پایان از مسئولان گذشته اوقاف تشکر کرد و گفت: قطعا با ریل‌گذاری خوب این مسیر شاهد برگزاری مرحله نهایی سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان هستیم.  

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه انقلاب اسلامی با پیام قرآن آمده تا انسان را از جهل و بندگی طواغیت، نجات دهد، گفت: ما در ایام بهمن ماه هستیم؛ ایام بهمن و تقارن با این بعثت بزرگ برای ما بسیار معنادار است و خدا را شاکریم که با مجاهدت شهدای بزرگ نهضت ۶۰ ساله امام _ نهضتی که از مهرماه ۱۳۴۱ آغاز شد _ در ایام فاطمیه، انقلاب فاطمیون حدوث کرد و با رشادت بزرگان و الهام از پیام سیدالشهدا(ع) تاکنون باقیست.

رمز تداوم انقلاب با توجه به قرآن

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب در مواقع مختلف بر این مواضع تأکید داشتند که انقلاب ما قرآنی است و با زنده نگه داشتن قرآن در زندگی روزمره تداوم می‌یابد، گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دوستان در سازمان اوقاف و امور خیریه خودمان را مخاطب مطالبات رهبری می‌دانیم.

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جهاد بزرگ برای تحقق مطالبات رهبری در دولت مردمی به راه افتاده است. چنانکه امروزه در کنار مسابقات قرآن در بخش‎های مختلف کشور کاروان‌های قرآنی جهادگونه روستا به روستا و شهر به شهر برای آموزش و تربیت مربیان قرآنی درحال حرکت است.

در بخش دیگر آیین افتتاحیه، گروه تواشیح منتخب خوزستان (متشکل از چهار گروه برتر تواشیح خوان خوزستان؛ سبطین، میعاد، العباد و الانوار) به اجرای همخوانی و قطعه‌ای در مدح حضرت رسول اکرم (ص) پرداختند. 

سپس حسن خانچی، رتبه نخست ابتهال کشور و مسابقات سراسری تواشیح به اجرای مناجاتی در مدح رسول الله(ص) پرداخت.

سخنرانی پایانی مراسم افتتاحیه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی بود که با بیان اینکه بدون شک ملت‌ها با فهم قرآن و عمل به قرآن عزت و منزلت پیدا می‌کنند و می‌توانند رفاه و آسایش پیدا کنند و می‌توانند تولید معرفت و علم داشته باشند و به پیشرفت دست پیدا کنند، گفت: آنچه مهم‌تر است اینست که ما در سایه قرآن و مکتب الهی با وحدت و همدلی، جامعه مسلمانان را توسعه دهیم و به این به عنوان یک اصل توجه کنیم.

محمدباقر قالیباف

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: امروزه وحدت و همدلی مسلمانان مهمتر و افزون‌تر از هر مزیت دیگری است. امروز ما شاهدیم که در میان کشورهای اسلامی و در منطقه جنوب غرب آسیا، رژیم صهیونیستی کودک‌کش، چگونه برای از بین بردن وحدت مسلمان  تلاش می‌کند و بین دولت‌های اسلامی اختلاف ایجاد می‌کند و چگونه تلاش می‌کند که هزینه ارتباط با رژیم صهیونیستی را کاهش دهد.(مشروح سخنان رئیس مجلس)

از دیگر میهمان این مراسم می‌توان به حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرلشکر پاسدار سیدیحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، سرهنگ مهدی میدانی، مدیر قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش و هیئت داوران این دوره از مسابقات اشاره کرد.

نگاه آماری به مسابقات

یادآور می‌شود مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با حضور ۵۲ شرکت‌کننده از ایران و ۳۳ کشور دیگر در دو بخش بانوان و آقایان و در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن برگزار می‌شود. مراحل مقدماتی این مسابقات طی ماه‌های گذشته با شرکت نمایندگانی از ۸۲ کشور به صورت مجازی برپا شده است.

همچنین رقابت‌های بخش بانوان این رویداد بزرگ قرآنی ایران اسلامی در حوزه مسابقات، طی روزهای یکشنبه، ۳۰ بهمن تا دوم اسفند هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ و بخش آقایان در همان روز از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در حضور اعضای هیئت داوران این دوره برپا می‌شود.

ورود عموم علاقه‌مندان به ساحت قرآن کریم به سالن اجلاس سران آزاد است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha