اهمیت مسابقات قرآن در انتقال پیام صلح و همدلی به جهانیان است
کد خبر: 4122847
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱
قالیباف در افتتاحیه مسابقات بین‌المللی قرآن ایران:

اهمیت مسابقات قرآن در انتقال پیام صلح و همدلی به جهانیان است

رئیس مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه سی‌و‌نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌ ایران گفت: اهمیت چنین مجالس قرآنی در این است که بتواند پیام صلح، دوستی و مودت را به جهانیان منعکس کند و باید آزادی، استقلال، رشد و تعالی، وحدت و همدلی، حامی مظلوم بودن و خصم ظالم بودن را به دنیا منعکس کند و ما باید به دنبال توسعه چنین فرهنگی در جامعه مسلمانان و آزادگان جهان باشیم.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی عصر شنبه 29 بهمن، در آیین افتتاحیه سی‌و‌نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم جمهوری‌ اسلامی‌ ایران در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی، ضمن تبریک عید سعید مبعث و آغاز راه رستگاری، گفت: این عید همدلی، همراهی و دلدادگی است که به هر قوم و آیین، هر کجای جهان و به ویژه ملت ایران و شما قرآنیان تبریک و تهنیت می‌گویم و اینکه این توفیق نصیب من شد تا در جمع نورانی شما قرآنیان باشم، توفیق و سرافرازی است.

وی ادامه داد: بدون شک مبعث، آغاز تحول برای بشریت است و مبعث در حقیقت زندگی فردی و اجتماعی بشریت را نشان داده و هدایت همه را در این مسیر قرار داده است. آنچه که در بعثت رسول مکرم اسلام(ص) در درجه نخست است؛ دعوت به توحید است. ما باید به این معنا، حکم خدا و خواسته خدا از بندگان را در همه شئونات زندگی خود جاری و ساری کنیم تا توحید بر زندگی ما حاکم باشد.

قالیباف اضافه کرد: بدون شک هنگامی که هر کدام از ما معنای دقیق توحید را درک کنیم و متوجه بشویم باید دست رد به ظالمین، سلطه‌گران، مستکبران و جباران در دنیا بزنیم، از همه قدرت‌های شیطانی و طواغیت دوری می‌جوییم و در همه شئونات فردی و جمعی با این شاخصه حرکت می‌کنیم. همانطور که نبی مکرم اسلام(ص) تمام انحصارها را شکست و تمام ناممکن‌ها را محقق کرد. ایشان در عصر جاهیلت برانگیخته شد و با جهل، جاهلیت و فکر جاهلی مبارزه کرد و امتی با فضیلت را بنا نهاد.



وی تصریح کرد: در حقیقت جامعه نبوی قفل بسیاری از این انحصارها(هم سلطه طواغیت، هم جهل و نادانی، هم بت‌پرستی، انحصارطلبی اقتصادی، اشرافی‌گری، هم بی‌توجهی به محرومان و مستضعفان و بی‌توجهی به زنان جامعه در آن عصر) را شکست.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حقیقت هر کسی که بتواند این غل و زنجیر را از خود جدا کند، آن موقع است که می‌تواند جز به خدا به چیز دیگری نیندیشد. بعثت تکیه بر قرآن برای راه رستگاری، موفقیت در زندگی و راه عاقبت بخیری است.

وی افزود: پیامبر اسلام(ص) به عنوان خاتم انبیاء و آخرین فرستاده حق برای بشریت مبعوث شدند که بتوانند پیام الهی را از طریق معجزه قرآن به بشریت منتقل کنند؛ «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ...»

قالیباف بیان کرد: این منت و ارزش بزرگی است که خداوند تبارک و تعالی در رسالت و در ولایت به همه بندگان، به ویژه به ما مسلمانان و پیروان مکتب قرآن و محبان اهل بیت(ع) قرار داده است. امروزه وظیفه همه ما علاوه بر حفظ کردن آیات قرآن، ترتیل و قرائت قرآن (که بسیار ارزشمند و ستودنی است) این است که بتوانیم ترویج پیام‌های آسمانی قرآن را انجام دهیم و به آنها جامه عمل بپوشانیم.

وی ادامه داد: اهمیت چنین مجالس قرآنی در این است که بتواند پیام صلح، دوستی و مودت را به جهانیان منعکس کند و باید آزادی، استقلال، رشد و تعالی، وحدت و همدلی، حامی مظلوم بودن و خصم ظالم بودن را به دنیا منعکس کند و ما باید به دنبال توسعه چنین فرهنگی در جامعه مسلمانان و آزادگان جهان باشیم.

قالیباف یادی از امام راحل و شهدای انقلاب کرد، گفت: امام(ره) جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی برنداشت و شهدای گرانقدر در همین مسیر و مبتنی بر فرهنگ قرآنی و سنت الهی و با تکیه بر فرهنگ اهل‌بیت(ع) تلاش کردند و دین، فرهنگ قرآنی، اسلام و عزت مسلمانان را دراین عصر احیای مجدد کردند.

وی افزود: امروز مدیون شهدا و امام شهدا هستیم که با منطق بعثت و قرآن، انقلاب اسلامی را پایه‌گذاری کردند. این انقلاب مبتنی بر سنت‌های الهی پیش رفت و نشان داد که دین برای زندگیست و دین یک امر فردی و شخصی نیست. دین جامعیت دارد، بنابراین امام(ره) اسلام ناب محمدی را در متن واقعیت تحقق بخشیدند و از همین جاست که اساساً دشمنی با انقلاب اسلامی شروع می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از آغاز بعثت و با مفاهیم قرآنی و بیان‌های رسول مکرم اسلام(ص) دیدیم که چگونه احزاب، طواغیت و جاهلیت جمع شدند و در مقابل اسلام یک جبهه شدند. امروز مبنای نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی برای استقلال، آزادی و مبارزه با ظلم است و طبیعی است که ظالمان همیشه در مقابل انقلاب اسلامی بایستند و نخواهند که ما استقلال و آزادی داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما هم باید تلاش کنیم که مبتنی بر سنت‌های الهی و با توجه به مردم _ مردمی که انقلاب بدون آنها معنا و مفهمومی ندارد _ بتوانیم تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت کنیم و در این راه که راه امام، شهدا، مکتب قرآن و مکتب اهل‌بیت(ع) است، بتوانیم در مسیری که مقام معظم رهبری برای ما تبیین می فرمایند، پیش رویم و بتوانیم در حقیقت از مستضعفان حمایت کنیم و محرومان را مورد توجه قرار دهیم و این فرصت را مغتنم شماریم.

قالیباف اضافه کرد: تا به امروز انقلاب اسلامی در این مسیر حرکت کرده و بر این باورهای قرآنی اصرار ورزیده است و البته که با افتخار هزینه‌های سنگینی را پرداخت کرده است اما ما مطمئن هستیم که نصرت الهی شامل حال آنهایی است که در مسیر الهی مطمئن گام برداشته‌اند و پیش می‌روند.

وی ادامه داد: بدون شک ملت‌ها با فهم قرآن و عمل به قرآن عزت و منزلت پیدا می‌کنند و می‌توانند رفاه و آسایش پیدا کنند و می‌توانند تولید معرفت و علم داشته باشند و به پیشرفت دست پیدا کنند اما آنچه مهم‌تر است اینست که ما در سایه قرآن و مکتب الهی با وحدت و همدلی، جامعه مسلمانان را توسعه دهیم و به این به عنوان یک اصل توجه کنیم.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: امروزه وحدت و همدلی مسلمانان مهمتر و افزون‌تر از هر مزیت دیگری است. امروز ما شاهدیم که در میان کشورهای اسلامی و در منطقه جنوب غرب آسیا، رژیم صهیونیستی کودک‌کش، چگونه برای از بین بردن وحدت مسلمان  تلاش می‌کند و بین دولت‌های اسلامی اختلاف ایجاد می‌کند و چگونه تلاش می‌کند که هزینه ارتباط با رژیم صهیونیستی را کاهش دهد.

وی تأکید کرد: قدرت و عزت در تلاش و وحدت است؛ «وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا» اگر از آنها فاصله بگیریم از هر اختلافی و در تنازعات، شکوه و عظمت امت اسلامی از بین خواهد رفت و این درسی است که باید در این روز عزیز، روز مبعث و برانگیختگی، توجه کنیم. بدون شک ما باید بدانیم و تردید نکنیم هنگامی که بر پایه و اساس تزکیه و تعلیم و حکمت، مبتنی بر معنویت، عقلانیت و عدالت گام بر می‌داریم به رستگاری می‌رسیم.

قالیباف با اشاره به اینکه همواره کفار و منافقان و جاهلیان علیه اسلام و مکتب قرآن بوده‌اند، اضافه کرد: چنانکه در حوزه روابط بین‌الملل و مسائل مختلف شاهد هستیم، بدون شک آنهایی که در مسیر الهی حرکت می‌کنند، یارگیری می‌کنند و از حامیان مستضعفان هستند. همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند «افرادی با انقلاب اسلامی تا آخر خط همراه هستند که طعم استضعاف و محرومیت را کشیده باشند».

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اینجاست که صف مؤمنان از منافقان جدا می‌شود، بیان کرد: اینجاست که منافقان تردید می‌کنند. در حقیقت آنها اعتقادی به باورهای الهی ندارند و وعده‌های خدا و رسول خدا(ص) را خلاف می‌دانند. «مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبديلًا». مؤمنان در اینجا گفتند این حرف خدا و رسول خداست و ایمان و قدرت آنها افزوده شد و در آن تردید نکردند البته که در راه خدا تلاش کردن، سخت است. همینجاست که تا صف مؤمنان و منافقان و کفار از هم جدا نشود و آنها در برابر خدا امتحان پس ندهند، موفقیت و پیروزی نصیب آنها نمی‌شود.

وی ادامه داد: این تفسیر بعثت، مسیر الهی و باور به مسیر اسلام اصیل و مکتب اهل‌بیت(ع) است که انتهای هر سختی شیرینی است و تا زمانی که در صراط مستقیم و متکی بر فرهنگ قرآن و عاشورایی حرکت می‌کنیم، تردید در ما راه نداد.

 قالیباف اضافه کرد: اما این را به تجربه عرض می‌کنم، امروزه هر جا _ در مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و محیط زیستی _ در انقلاب اسلامی دچار آسیب شدیم به دلیل فاصله‌گیری از سنت‌های الهی بوده، چرا که مردم را از گردنه کار و مشارکت اثرگذار و کارامد حذف کردیم؛ آنجایی که دل به حرف و کلام رهبری ندادیم و آنجایی که دل و عشق خدمت به این مردم - که دیدید در 22 بهمن چگونه پای انقلابشان ایستاده‌اند - نداده‌ایم و از آنها فاصله گرفته‌ایم.

وی تصریح کرد: ما در برخی از تصمیم‌ها، حرکات و برنامه‌ریزی‌ها به عقلانیت متصل به وحی توجه نکرده‌ایم و حال آنکه راه موفقیت، راه امام(ره)، راه شهدا و مکتب قرآن و راه مکتب اهل بیت(ع) است.

یادآور می‌شود مرحله نهایی سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با حضور ۵۲ شرکت‌کننده از ایران و ۳۳ کشور دیگر در دو بخش بانوان و آقایان و در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن برگزار می‌شود. مراحل مقدماتی این مسابقات طی ماه‌های گذشته با شرکت نمایندگانی از ۸۲ کشور به صورت مجازی برپا شده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha