انقلاب در عرصه زنان شگفتی خلق کرده است
کد خبر: 4123937
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
فریبا علاسوند:

انقلاب در عرصه زنان شگفتی خلق کرده است

استاد حوزه علمیه خواهران گفت: به نظر بنده انقلاب اسلامی در فضای امکان‌گستری برای زنان دارای رکورد است.

فریبا علاسوندبه گزارش ایکنا، فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده و استاد حوزه علمیه خواهران، سوم اسفندماه در نشست «جمهوری اسلامی و روایت زنان» که از سوی پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد، گفت: بنده زمان انقلاب 12 ساله بودم و در شهر و بافتی سنتی که تلویزیون زمان شاه را حرام می‌دانستند زندگی نمی‌کردم بلکه زندگی معمولی داشتیم و رخداد انقلاب روی زندگی‌مان خیلی اثرگذار بود. باز شدن زندان‌ها و انتشار سریع خاطرات سیاسی زندانیان و پرتاب دسته‌ای از مفاهیم به فضای جامعه و به خصوص زنان و دختران سبب ایجاد دوره آرمان‌گرایی برای بانوان ایرانی شد، بنابراین  انقلاب اسلامی چون تحول بنیادی ایجاد کرد در اولین گام یک سری مفاهیم را جابجا کرد و دوره آرمان‌گرایی را رقم زد.

وی افزود: برای دختران و زنان آن دوره شینیون‌کردن مو و تنظیم‌کردن لباس و اهمیت‌دادن به سلبریتی‌های آن دوره و چسباندن تصاویر آنان بر در و دیوار منزل خیلی مهم تلقی می‌شد ولی ناگهان اینها کنار رفت و مفاهیم آرمان‌گرایی جای آن نشست؛ همین زنان در راهپیمایی و تظاهرات و مباحث سیاسی شرکت کردند و این فضا به خاطر فعالیت برخی گروهک‌ها در اول انقلاب خیلی رادیکال هم بود. دلخوشی برخی زنان این بود که در فعالیت‌های شهادت‌طلبانه و کارهای بزرگ مشارکت داشته باشند، فعالیت‌هایی که فاخر بود.

علاسوند تصریح کرد: ما از صبح پنجشنبه حال عادی نداشتیم چرا که قصد داشتیم در فلان مراسم شرکت کنیم و شب دعای کمیل و عصر گلزار شهدا  و ...؛ این فضای آرمان‌گرایی وارد ذهن زن ایرانی شده بود. زنان و دختران به واسطه دارا بودن چادر، افتخار و احساس بزرگی می‌کردند و کارهای فرهنگی دلنشینی هم انجام می‌شد و نسلی پرکار با آرزوهای خیلی بزرگ پدید آمد که فکر می‌کردند کارهای خیلی مهمی در انتظار آنان است و وقتی بزرگ شوند انجام خواهند داد.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه استفتائات امام(ره) پر از سؤالات دختران و زنان است که پرسیده‌اند آیا برای رفتن در نماز جمعه و فلان فعالیت فرهنگی و دینی اجازه والدین شرط است یا خیر، اضافه کرد: خود این سؤالات حاکی از این تحول است و گویی زندگی نرمال قبلی را فراموش کرده بودند. یکی از چیزهایی که خیلی عجیب بود مثلا گرفتن مراسم ازدواج در مسجد و مهریه خود را تفسیر المیزان قرار دادن بود.

امکان‌گستری برای زنان و دختران

علاسوند با بیان اینکه مرحله دوم انقلاب، امکان‌گستری برای زنان و دختران بود، تصریح کرد: اولین گام در این زمینه برگزاری کلاس‌های سوادآموزی بود که بخشی زیادی از زنان از این کلاس‌ها استفاده کردند و استقبال آنها از مردان هم بیشتر بود. این امکان‌گستری به تدریج به اشتغال و کار و تحصیلات تکمیلی و ... هم کشیده شد. به نظر بنده انقلاب اسلامی در فضای امکان‌گستری دارای رکورد است؛ البته برخی این سخن بنده را نفی می‎‌کنند و می‌گویند اگر انقلاب هم نشده بود این علاقه تحصیل و کار و ...در جهان بود و در ایران هم به تبع آن رخ می‌داد، بنده منکر این نیستم ولی قطعا با تاخیر زمانی بیشتری این اتفاقات رخ می‌داد و انقلاب شتاب زیادی به این کار داد.

استاد حوزه خواهران با بیان اینکه ما در دهه 70 با روزنامه‌ها و رسانه‌هایی مواجه شدیم که نگاه انقلاب اسلامی به زنان را به چالش کشیدند، اظهار کرد: چون انقلاب، اسلامی بود و تحولات از حوزه و روحانیت آغاز شده بود لذا اولین موضوع که به چالش کشیده شد بحث فقهی و حقوقی بود و چالش درجه یک در آن زمان و حتی امروز است که به دوچرخه و موتورسواری زنان هم کشیده شد.

دهه 70 و آغاز جنگ روایت‌ها

عضو هیئت علمی پژهشکده زن و خانواده، افزود: این فرصت از یک سو برای انقلاب خیر بود چون ناخودآگاهی را به سطح خودآگاه کشاند و نهادهایی وظیفه خود دانستند تا دفاع تئوریک از نگاه انقلاب به زن داشته باشند و جنگ روایات هم از این دوره کلید خورد. شورای اجتماعی زنان و پژوهشکده زن و خانواده و ... هم به تبع این نقدها ایجاد شد یا رونق گرفت تا نگاه انقلاب را تئوریزه کنند و مقالات و کتب زیاد تولید و پژوهشگران متعدد و برجسته‌ای هم تربیت شدند.

علاسوند اضافه کرد: در دوره متاخر که اوج آن هم اغتشاشات اخیر بود، مواجه با چالش‌های جدیدی شدیم زیرا جهان هم دچار چالش‌های جدید شده است؛ وضعیت ما در حوزه زنان در دوره متاخر هم پرشتاب بوده است مثلا بعد از اینکه جریان «می تو» پس از یک دوره خفقان در هالیوود پیدا شد یک دفعه برخی زنان در ایران هم چنین چیزی را برملا کردند یا پوشش و حجاب و ... برونداد نوعی تغییر در درون نسل جدیدی از دختران است. البته از نظر بنده همه کسانی که روایت سلبی از زن و انقلاب اسلامی ارائه می‌دهند می‌دانند این رخداد بزرگ درباره زنان در انقلاب رخدادی استثنایی است.

استاد حوزه علمیه خواهران در پایان اظهار کرد: جلسات متعددی که در این چندماه در شهرهای مختلف و در جمع زنان داشتم این غفلت از بنده هم برطرف شد و با خود می‌گفتم انقلاب اسلامی این همه بانوی متخصص و با شخصیت اثرگذار و شجاع و دارای قدرت تحلیل و تبیین و توانایی مدیریت تربیت کرده است که مایه شگفتی است. اگر الان جنگ روایت‌ها می‌خواهد این موفقیت‌ها را مخفی کند به این دلیل است که می‌داند انقلاب اسلامی دارای رکورد است.   

انتهای پیام
captcha