توفیق معلم سومالیایی در هفت بار دست‌نویسی قرآن
کد خبر: 4125913
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳

توفیق معلم سومالیایی در هفت بار دست‌نویسی قرآن

محمد شیخ عبدالله، معلم سومالیایی که از سال 1989 به کتابت قرآن کریم مشغول است، تاکنون هفت نسخه قرآن را دست‌نویسی و کتابت کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از ینی شفق، محمد شیخ عبدالله، معلم  سومالیایی که از سال 1989 به کتابت قرآن کریم مشغول شده است، تاکنون موفق به کتابت 7 نسخه از قرآن کریم شده است. یکی از این نسخه‌ها که به روایت الدوری از ابی عمرو هستند، بارها به چاپ رسیده است.

شیخ عبدالله اولین تلاش خود برای کتابت قرآن کریم را با هدف جبران کمبود نسخه‌های چاپی قرآن کریم در سومالی به روایت ابی عمرو آغاز کرد. این روایت یکی از مشهورترین قرائت‌هایی است که در کشورهای شرق آفریقا رایج است.  

در سومالی نیز مانند سایر کشورهای شرق آفریقا،  قرائت قرآن کریم به دو روایت کوفی از حفص بن عاصم و الدوری از ابی عمرو رایج و در بخش حفظ قرآن بیشتر روایت ابی عمرو محبوب است.

شیخ عبدالله در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی تصریح کرد: ایده کتابت کل قرآن کریم ابتدا به دلیل کمبود نسخه‌های چاپی از روایت ابی عمرو در دوره جوانی، به ذهن من رسید.   

به گفته او قرآن کتابت‌شده به روایت ابی عمرو با روایت حفص در اعراب‌گذاری و املای آیات متفاوت است، بنابراین او  نیاز به کتابت نسخه خاصی از این قرآن در سومالی را احساس کرد؛ چراکه دسترسی به قرآن چاپی از این روایت در آن زمان که وی آن را کتابت کرد، تقریباً غیرممکن بود.  

شیخ عبدالله تاکنون 7 نسخه کامل از مصحف شریف را به دست خود کتابت کرده است. او نخستین نسخه دست‌نویس خود را به مکتبخانه‌های قرآن در سومالی بخشید و به گفته وی تاکنون ده‌ها نسخه از آن به چاپ رسیده است.

این معلم سومالیایی همچنین از وجود یک نسخه دست‌نویس از مصحف به خط خود در موزه سومالی نیز خبر داد که کار کتابت آن از ابتدای دهه نود میلادی به دلیل شورش و جنگ داخلی در این کشور تعطیل شده است.

انتهای پیام
captcha