طرح ساماندهی داوران نیازمند تشکیل کارگروه‌های تخصصی است
کد خبر: 4126795
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
مسعود سیاح‌گرجی:

طرح ساماندهی داوران نیازمند تشکیل کارگروه‌های تخصصی است

قاری بین‌المللی کشورمان با بیان اینکه اگر طرح ساماندهی داوران می‌خواهد به سرمنزل مقصود برسد باید چکش‌کاری شود و کارگروه‌های تخصصی در آن شکل گیرد، گفت: در مجموع در میان مدیران امور قرآنی کشور فارغ از بحث مسابقات یک نوع مسخ‌شدگی مشاهده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست بررسی طرح سنجش، آموزش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن با هدف بررسی ضوابط و قوانین مندرج در این طرح، میزان کارآمدی اجرای سه دوره آن و آینده این طرح با حضور ولی یاراحمدی، عضو حقیقی کمیسیون تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مسعود سیاح‌گرجی، قاری بین‌المللی، سمیه حاجعلی، قاری بین‌المللی، غصون مسلمی، حافظ کل قرآن، اعظم نوروزی، نفر اول مسابقات مفاهیم بانوان کشور و حضور مجازی سعید رحمانی، قاری و مدرس رشته وقف و ابتدا و ایمان صحاف، بانوی فعال قرآنی به همت ایکنا برگزار شد. 

به منظور بررسی بهتر این طرح در ابعاد مختلف، علاوه بر دعوت از جمعی از داوران فعلی و سابق مسابقات قرآن، دبیر و مسئولان کمیته‌های مختلف ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور نیز از روزهای گذشته دعوت شدند و حتی امکان ارتباط با این نشست به صورت مجازی نیز مهیا شد. ایکنا همچنان آماده شنیدن و انتشار پاسخ مجریان این طرح هست. در ادامه متن سخنان مسعود سیاح‌گرجی، قاری بین‌المللی در این نشست را می‌خوانید؛

پایه ضعیف آزمون سطح‌بندی داوران

«حرف برای گفتن در این حوزه بسیار زیاد است و بنده هم به عنوان شرکت‌کننده در این طرح، آن را قبول داشته و هنوز هم دارم، اما انتقاداتی را به آن دارم هر چند که در دوره‌های آموزشی مجازی داوری آن تدریس هم کرده‌ام.


بیشتر ببینید و بخوانید؛


بنده هم با مدیران سابق امور قرآنی کشور در خصوص این طرح صحبت کردم و با وجود اینکه در سال 1380 عنوان نفر اول مسابقات بین‌المللی را کسب کردم و در سطح استانی، منطقه‌ای و کشوری داوری کرده بودم و سابقه شرکت در مسابقات جهانی را داشتم و تدریس تلاوت حرفه‌ای را هم در کارنامه خود دارم و همه راه‌ها را طی کرده‌ام، به درخواست برخی اساتید محترم در هر صورت پذیرفتم که در این آزمون شرکت کنم.

پایه و اساس این آزمون‌ها خوب بوده اما در برخی موارد اشکالاتی بوده که امیدواریم به مرور زمان رفع شود و برخی از موارد آن نیازمند اصلاح است. هر چند کلیات قضیه را زیر سؤال نمی‌برم، اما اینکه هر کسی با هر توانایی بیاید و هزینه کند تا حتما مدرک بگیرد، نمی‌پذیرم. خیلی از کسانی که در این طرح مدرک می‌گیرند، سطح بسیار ضعیفی دارند.

این طرح علیرغم اینکه خوب است، اما اشکالاتی دارد. آموزش مجازی به هیچ وجه فایده‌ای برای ارتقای قاریان ندارد و ای کاش از ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور و سازمان اوقاف یک نفر حضور پیدا می‌کرد تا نکات مبهم را شفاف‌سازی کند.

اگرچه رویش‌هایی در این طرح بود‌ه‌ است، اما این رویش‌ها باید خاص باشند و بتوانند به داور بین‌المللی تنه بزند. البته مواردی هم داشته‌ایم. طرح ساماندهی اگر می‌خواهد به سرمنزل مقصود برسد باید چکش‌کاری شود و کارگروه‌های تخصصی در آن شکل گیرد. ما اول باید اختلافمان را در خودمان حل کنم بعد به سراغ اصلاح طرح برویم. دایره انتخاب داوران را در این طرح بسیار باز گذاشته‌اند.

سیاح‌گرجی

نقدی بر بی‌توجهی به تلاوت خاشعانه

تلاوت خاشعانه در سطوح بالای مدیران کشور دچار تغییر ذائقه شده است. ۱۷ سال است که شورای عالی قرآن هرساله نشست تخصصی برگزار می‌کند، ولی افرادی که بدعت‌گذار هستند، یک بار در این نشست سالانه شرکت نکرده‌اند! بدعت‌گذاران در کشور ما رانت‌ دارند و برخی قاریانی که تقوای تلاوت را رعایت نمی‌کنند، گویی مأمورند که خلاف سنت نبوی و اهل بیت اقدام کنند. در حدیث داریم که این‌ها در آخرالزمان قدرت می‌گیرند و نظر مردم را تغییر می‌دهند و این مسئله مهمی است که باید دیده شود. مقام معظم رهبری بارها قاریان را به زیبا خواندن،‌ معنا‌محوری و تلاوت خاشعانه دعوت کرده‌اند.

نگاه همین داوران بر روی سایر داوران ما و نوع برخورد آنها با مردم اثرگذار خواهد بود. این مسئله به جایی رسیده است که تلاوت قرآن کشور ما از یک جایی به بعد در جهان اسلام مورد توجه قرار نگرفته است.

بنده محصول مسابقات هستم، اما به این مسابقات با هدف اصلاح، اِشکال وارد می‌کنم. ولی سخن ما این بود که آیا مصر با مسابقات به اینجا رسید یا با مدیریت؟ معلوم است که مدیریت قرآنی مصر از ما خیلی جلوتر است. امروز ما از این‌ها استفاده نکرده‌ایم و این در حالی است که بدون توجه به چگونگی‌ آن جلو می‌رویم.

حرف بنده با مدیریت نیست، بلکه روح کلی است که در مسئله جامعه قرآنی حاکم شده و منحرف شده است. برخی از قاریان ما امروز از این شرایط گلایه می‌کنند. امروز در کشور قاریانی داریم که شیوه‌های عجیبی را در تلاوت قرآن پیاده کرده‌اند. مدیران امور قرآنی ما گویا مسخ شده‌اند و تلاوت خاشعانه ما را هم کنار گذاشته‌اند. برخی قاریان در مسابقات آنچه که داوران می‌خواهند، می‌خوانند و بعد پس از کسب رتبه به هر شکل و شیوه‌ای قرآن می‌خوانند.

متاسفانه نظارت صحیحی در عرصه تلاوت نداریم و دلسوزان و مدیران کشور ما باید این کار را جدی بگیرند. برگزاری چندین سال نشست تخصصی شورای عالی قرآن قابل تقدیر است، اما خروجی آن چیست؟ خروجی آن این است که قاریانی که بدعت‌گذار هستند قوی‌تر شده‌اند و این یعنی عملاً ما کنار رفته‌ایم.

در داوری و ساماندهی آنان باید اتفاقات بهتری شکل گیرد و احساس می‌کنم که سخن زیاد است، اما، چون پاسخگو وجود ندارد، باید بگذاریم که پاسخگو هم به این موارد پاسخ دهد.»

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
تسنیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۷ - ۱۹:۳۴
0
0
سلام و عرض ادب
از خبرگزاری خوب ایکنا تشکر می‌کنم بابت بررسی طرح ساماندهی داوران
به نظرم جا داشت تا از مسولین قبلی و فعلی و از داوران خانم و اقای بیشتری که دارای مدرک از این طرح هستند نیز دعوت میشدند تا در جلسه حضور یابند و نظرات و پاسخ های خود را ارائه دهند
captcha