توصیه‌های شیخ طاروطی به قاریان قرآن
کد خبر: 4134255
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸

توصیه‌های شیخ طاروطی به قاریان قرآن

شیخ عبدالفتاح طاروطی، قاری مشهور و ممتاز مصری در برنامه‌‌ای تلویزیونی به قاریان قرآن توصیه کرد در حین قرائت، آداب تلاوت و همچنین تناسب میان مقامات و معنای آیات را رعایت کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از الاهرام، شیخ عبدالفتاح طاروطی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به اهمیت توجه به مستمعان در تلاوت قرآن کریم، گفت: پیش از آنکه مؤسسات آموزشی برای تعلیم مقامات مختلف به وجود بیاید، فطرت تلاوت قرآن کریم به شیوه‌ای که برای مستمعان مناسب باشد، وجود داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: در آموزش به قاریان به دنبال آن هستم که شکلی از تلاوت را به آنها آموزش دهم که گوش مستمع را آزار ندهد و همچنین نقاط ضعف و قوت صوت قاریان را شناسایی کنم تا در حین تلاوت، مستمع را خسته نکند.

وی در ادامه تأکید کرد: تلاوت قرآن دارای آداب و حریم خاصی است که باید این اصول را رعایت کرد تا مستمع به آن تلاوت علاقه‌مند شود، همچنین باید تناسب میان معنای آیات قرآن کریم و مقامات مورد استفاده در تلاوت نیز رعایت شود.

استاد طاروطی در ادامه گفت: شیوه تلاوت باید برای آیات مختلف متفاوت باشد همان‌طور که در سخن گفتن روزمره نیز این‌گونه است. از این‌ رو اگر برای بیان پند، اندرز و عبرت از یک لحن استفاده شود، توجه مستمع منحرف خواهد شد و نمی‌تواند پیام حقیقی قرآن کریم را درک کند.

شیخ عبدالفتاح طاروطی، قاری مصری و از چهره‌های برجسته تلاوت قرآن کریم در 29 آوریل 1965 در روستای طاروط در ناحیه زقازیق واقع در استان شرقیه به دنیا آمده است.

طاروطی در مصر به «مرغ خوش‌آواز قاریان» شهرت دارد و بارها به منظور تلاوت قرآن کریم به ویژه در ماه مبارک رمضان و دیگر مناسبت‌های مذهبی از سوی وزارت اوقاف مصر به کشورهای مختلف اعزام شده است.

انتهای پیام
captcha