تحول در روابط اعراب با ایران به دلیل توانمندی محور مقاومت است + صوت
کد خبر: 4135014
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶
جعفر قنادباشی:

تحول در روابط اعراب با ایران به دلیل توانمندی محور مقاومت است + صوت

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه تحولات حوزه سیاست خارجی و احیای روابط اعراب با ایران حکایت از شروع یک فصل جدید در منطقه دارد، گفت: در آینده به سوی تحولات بزرگ‌تر در قالب فعال شدن روابط سیاسی، تقویت همکاری‌ها در سازمان های منطقه‌ای و بین‌المللی و توسعه تعاملات اقتصادی و فرهنگی پیش خواهیم رفت که این تحول خوب به سبب نمایش توانمندی کشورهای مقاومت است.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با ایکنا درباره طرح بحث تحول در سخنان نوروزی رهبر معظم انقلاب و جایگاه این تحول در حوزه سیاست خارجی گفت: حرکت تحولی در حوزه سیاست خارجی از پایان سال گذشته به شکل ویژه‌ای پدیدار شد که خود را در تحول در روابط با عربستان و امارات نشان داد که این حاصل سیاست مثبت، راهبردی و پرقدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه بود.

وی افزود: به عبارتی عملکرد خوب کشورهای محور مقاومت با محوریت ایران، عربستان و امارات را ناگزیر به عقب‌نشینی از مواضع پیشین خود علیه ایران کرد و به نظر می‌رسد این اتفاق در مورد روابط با سایر کشورهای عربی نیز رخ خواهد داد.


بیشتر بخوانید:


قنادباشی تأکید کرد: این تحول بزرگ اتفاقی نیست که با توطئه و تحرکات تبلیغاتی مخرب دشمنان از جمله رژیم صهیونیستی متوقف شده و شرایط دوباره به وضعیت سابق برگردد، گفت: تحولات اخیر حکایت از شروع فصل جدیدی در منطقه است که به ضرر قطعی رژیم صهیونیستی و همه کسانی است که بروز یک جنگ یا تنش بزرگ را میان ایران و عربستان طراحی و دنبال می‌کردند و تلاش داشتند با ایجاد بحران و منازعه در منطقه بالاترین بهره‌ را ببرند. در حقیقت توافق ایران و عربستان و افزایش تمایل سایر کشورهای عربی به نزدیکی به ایران در حقیقت پایان رؤیای دشمنان برای ایجاد جنگ در منطقه است.

تحولات در روابط خارجی در ابتدای راه

این کارشناس مسائل غرب آسیا با مثبت توصیف کردن راهبرد اهمیت دادن به همسایگان و کشورهای اسلامی و اتخاذ سیاست همسایگی به منزله اولویت اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم و اجرای مناسب این سیاست گفت: این اجرای خوب و مثبت موجب شده امروز می‌بینیم که کشورهای عربی منطقه از روابط نامطلوب گذشته با ایران دست برداشته و یکی پس از دیگری در پی بهبود رابطه با ایران باشند.

قنادباشی با اشاره به نیاز بیشتر عربستان به بهبود روابط با ایران گفت: در حقیقت موتور حرکتی این رابطه نیاز و درخواست سعودی‌ها بود که از چینی‌ها خواستند تا در موضوع روابط با ایران به عنوان میانجی‌گر وارد شوند و زمینه عادی شدن رابطه با ایران را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه در آینده به طور مسلم به سوی تحولات بزرگ‌تری پیش خواهیم رفت، گفت: اکنون در ابتدای راه هستیم و پس از این مرحله مقدماتی باید روابط سیاسی فعال شده، همکاری‌ها در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تقویت شود و در ادامه تعاملات اقتصادی و فرهنگی شکل بگیرد و توسعه پیدا کند. این شروع و تحول خوب در روابط دشمنان را به شدت ناامید و دوستان را امیدوار کرد و در حقیقت قدرت و توانمندی کشورهای محور مقاومت را به نمایش گذاشت.

امکان تشکیل ائتلاف نظامی و امنیتی منطقه‌ای

قنادباشی درباره تأثیر افول آمریکا و شکنندگی رژیم صهیونیستی در افزایش احتمال ائتلاف‌های امنیتی و نظامی در منطقه و تأمین امنیت خلیج فارس با مشرکت کشورهای منطقه و بدون دخالت بیگانگان گفت: به طور طبیعی وقتی تنش‌زدایی میان کشورهای منطقه شکل می‌گیرد، بهانه برای حضور قدرت‌های بیگانه از بین رفته و فلسفه این حضور بی‌معنا می‌شود و دشمنان زمینه‌ای برای حضور در منطقه ندارند. مسئله دوم این است که تشکیل ائتلاف‌ها با حضور کشورهای منطقه زمانی امکان‌پذیر می‌شود که ساختارهای داخلی مشابهت‌هایی با هم پیدا کنند که یک فرآیند درازمدتی است زیرا ائتلاف‌های نظامی برخلاف همکاری‌های اقتصادی و سیاسی یک اتفاق ساده نیست و زمان‌بر است و در شرایط خاصی که کشورها اهداف و ساختار مشترک هم دارند اتفاق می‌افتد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: از آنجا که برخی کشورهای منطقه، پادشاهی و سلطنتی و برخی مردمسالار هستند شاید ائتلاف نظامی شکل نگیرد و حتی ممکن است خطرناک باشد اما به ائتلاف‌ها و بلوک‌های ضد ایرانی ساخته دست دشمنان پایان می‌دهد. با تحولات مثبت اخیر زمینه ایجاد این ائتلاف‌های ضد ایرانی با بهبود روابط ایران و کشورهای عربی وجود ندارد که اتفاق بسیار مثبتی است.

عادی‌سازی در وضعیت توقف کامل

قنادباشی درباره آینده روابط اعراب و رژیم صهیونیستی به ویژه در قالب عادی‌سازی و پیمان ابراهیم با تحول رخ‌داده در روابط میان ایران و اعراب گفت: الان واقعا بحث عادی‌سازی به طور جدی متوقف شده است. از سال گذشته که مصوبه پارلمان عراق روابط با رژیم صهیونیستی ممنوع کرد روند عادی‌سازی دچار یک کندی شد و الان نیز با توافق عربستان با ایران برای احیای روابط، روند عادی‌سازی کاملا متوقف شده به ویژه که خود اسرائیل نیز به شدت ضعیف شده و لذا حتی خود صهیونیست‌ها هیچ امیدی به این ندارند که بتوانند روند عادی‌سازی را مجدد کلید بزنند.

قنادباشی درباره بهبود هرچه بیشتر روابط ایران با کشورهای عربی و همسایه و افزایش وابستگی متقابل اقتصادی میان این کشورها در ایجاد تمایل در غربی‌ها برای تجدید روابط با ایران برای استفاده از ظرفیت‌ها و منابع کشورمان گفت: هر توانمندی که از ایران به نمایش گذاشته شود، غربی‌ها بیشتر احساس شکست و غبن کرده و تصور یک بازنده را در خصوص ایران خواهند داشت.

کد

وی با تأکید بر اینکه غربی‌ها یک ایران منزوی و ضعیف را می‌خواستند، گفت: آنها می‌خواستند ایران همچنان دست نیاز به سمت‌شان دراز کند و زمینه‌ساز سیاست‌های گذشته آنها در منطقه باشد اما اکنون چنین ایران ضعیف و منزوی وجود ندارد و این در آینده آنها را وادار می‌کند که با توجه به نیازشان به نفت، گاز و بازارهای ایران سیاست جدیدی را در قبال ایران پیش بگیرند و تحولات جدید در منطقه احتمال چرخش غربی‌ها را نسبت به ایران بیشتر کرده است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha