آموزش مجازی کسی را قاری نمی‌کند
کد خبر: 4140189
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
داور جشنواره سراسری قرآن و عترت وزارت علوم:

آموزش مجازی کسی را قاری نمی‌کند

داور مرحله نهایی سی و هفتمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت وزارت علوم با اشاره به اینکه مسابقات قرآن به طور کلی نسبت به 10 – 15 سال اخیر با افت همراه بوده است، درمورد دلایل این افت، گفت: یکی از دلایل افت مسابقات مجازی شدن بسیاری از آموزش‌ها بوده است، افراد بدانند از آموزش مجازی قاری بیرون نمی‌آید.

آموزش مجازی کسی را قاری نمی‌کند؛ اذعان به سطح بالای مسابقات دانشجویی

محسن یاراحمدی، داور مرحله نهایی سی و هفتمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت‌کنندگان در این جشنواره و به‌خصوص در رشته‌هایی همچون حفظ از سطح بالایی برخوردار بودند، گفت: بسیاری از این قاریان و حافظان فینالیست مسابقات قرآن سازمان اوقافند که بالاترین سطح مسابقات است و همین کیفیت کار را نشان می‌دهد.

وی افزود: در سایر رشته‌ها هم نمی‌شود به طور قطع گفت سطح مسابقات پایین بود. به طور کلی مسابقات دانشجویی از نظر سطح اجرا، مسابقات خوب و باکیفیتی بوده است. با این وجود اگر نگاهی کلی و جامعتری به مسابقات داشته باشیم باید گفت مسابقات قرآن در سال‌های اخیر نسبت به 10 - 15 سال قبل مقداری با افت همراه بوده است اما باز هم مسابقات دانشجویی بعد از اوقاف بهترین سطح را دارد.

یاراحمدی با اشاره به اینکه مسابقات دانشجویی نیزسطوح مختلفی دارد، گفت: سطح هرکدام از این مسابقات نیز که شامل مسابقات دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، فرهنگیان، وزارت علوم، علوم پزشکی و .... است، تفاوت‌های خاص خود را دارند.

داور مرحله نهایی سی و هفتمین دوره جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت علوم در ادامه تأکید کرد: با تمام این تفاسیر اگر نگاه کلی به مسابقات داشته باشیم متوجه افت این مسابقات نسبت به 10 تا 15 سال قبل خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد دلایل این افت، بیان کرد: دلایل متفاوتی می‌تواند وجود داشته باشد. تغییرات فرهنگی که اتفاق افتاده است، کم رونق شدن جلسات قرآن، جایگزین شدن آموزش مجازی به جای آموزش حضوری و ... می‌تواند از دلایل این افت باشد. آموزش مجازی هیچ وقت نمی‌تواند جای آموزش واقعی را بگیرد.

این مدرس قرآن با تأکید بر اینکه با آموزش مجازی نمی‌توان قاری قرآن شد، بیان کرد: اخیراً بسیاری با یک تلفن و به صورت مجازی سعی در پیش بردن کار داشته‌اند و نتیجه‌ آن هم افت مسابقات نسبت به یک دهه قبل است. من به شدت با آموزش مجازی مخالف هستم و اعتقاد دارم آموزش باید حضوری باشد و استاد شاگرد را ببیند.

یاراحمدی در ادامه به بیان برخی دیگر از دلایل کاهش کیفیت‌ مسابقات نسبت به گذشته پرداخت و اظهار کرد: کم‌رغبتی قاریان و حافظان به این فضا که بخشی از دلایل آن می‌تواند انگیزه‌ها مادی داشته باشد، یکی دیگر از دلایل افت کیفی مسابقات است، جوایز مسابقات هنوز تکان نخورده است و همان جوایز 10 سال قبل است. جوایز باید هم‌سطح مسابقات رشد کند تا بتواند انگیزه‌ها را برای حضور افراد حفظ کند، در گذشته قاریان و حافظان تمام تلاش خود را به کار می‌گرفتند تا از رویداد جا نمانند اما الان جا ماندن از مسابقات برایشان اهمیتی ندارد.

وی بیان کرد: دلایل افت مسابقات متفاوت است، از نوع جوایز، نوع آموزش، تعداد روزهای برگزاری مسابقات و ... را شامل می‌شود. در گذشته مسابقات در چند روز و با حوصله تمام برگزار می‌شد به طوری که آن رویداد برای متسابقان جنبه تفریحی نیز پیدا می‌کرد.

داور سی و هفتمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت وزارت علوم دربخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: توصیه من به شرکت‌کننده‌های در مسابقات این است که بحث آموزش را جدی بگیرند. این آموزش‌ها باید نزد اساتید شناخته شده و امتحان‌پس‌داده باشد. البته شاید برخی در مناطقی باشند که کمتر از استاد بهره‌مند هستند، همین افراد هم باید در کنار آموزش مجازی آموزش حقیقی را تعطیل نکنند و از این دو روش در کنار هم استفاده کنند.

یاراحمدی در پایان تصریح کرد: برگزارکنندگان مسابقات هم برای اینکه انگیزه و رغبت بیشتری بین دانشجویان ایجاد کنند سطح جوایز را ارتقاء دهند، مباحث آموزشی برای مخاطبان خود را جدی بگیرند و مسابقات را در یک یا دو روز فشرده نکنند.

انتهای پیام
captcha