درخشش اندیشمندان آشوری در تاریخ تمدن اسلامی/ حفظ عقاید جوانان چالش جدی تمام ادیان است
کد خبر: 4140628
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
در آیین افتتاحیه چهارمین دور گفت‌وگوی اسلام و کلیسای شرق آشوری مطرح شد؛

درخشش اندیشمندان آشوری در تاریخ تمدن اسلامی/ حفظ عقاید جوانان چالش جدی تمام ادیان است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور گفت: خدمات برخی از چهره‌های عالم و دانشمند آشوری به‌ویژه در جریان ایجاد گنجینه حکمت و تأسیس بیت الحکمه که نهضت ترجمه و بازگردانی متقابل متون علمی در دوران نهضت ترجمه اسلامی را به دنبال داشت، موجب بروز و ظهور دوران درخشانی در تاریخ تمدن اسلامی شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در آیین افتتاحیه چهارمین دور گفت‌وگوی اسلام و کلیسای شرق آشوری با عنوان «ایمان و جوانان» که امروز (23 اردیبهشت‌ماه) در حسینیه الزهرا(س) این سازمان برگزار شد، گفت: اکنون نزدیک به سه دهه است که گفت‌وگوهای مشترک با موضوعاتی متنوع که دغدغه‌های انسان معاصر بوده و آثار و برکات فراوانی را بر جای گذاشته است، داشته‌ایم. امیدوارم که این دور از گفت‌وگوها که با موضوع مهم و اساسی «ایمان و جوانان» برگزار می‌شود، گامی موثر برای زیست مؤمنانه باشد.

وی افزود: جامعه آشوریان ملتی کهن و دیرینه سال در میان ملل مشرق زمین هستند که پیوندهای مشترک عمیق و انفکاک ناپذیری با تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران و اسلام دارند. مبانی مسیحیت آشوری شرقی به دلیل قرائت درک و دریافت شرقی همواره با فکر و فرهنگ ایرانی و تا حدی اسلامی در مبانی اعتقادی و کلامی قرابت داشته است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: این جامعه در ایران توسط حکمرانان ایرانی اسلامی ناشی از همین پیوندها و مشترکات فرهنگی دو جانبه بوده است؛ اشتراکاتی که حکمرانان ایرانی و مسلمان را به گفت‌وگو و همراهی با این جامعه علاقه مند می‌کرد.

وی گفت: خدمات برخی از چهره‌های عالم و دانشمند آشوری به ویژه در جریان ایجاد گنجینه حکمت و تأسیس بیت الحکمه که نهضت ترجمه و بازگردانی متقابل متون علمی در دوران نهضت ترجمه اسلامی را به دنبال داشت، موجب بروز و ظهور دوران درخشانی در تاریخ تمدن اسلامی شد. چهره‌هایی چون حسان بن سنان، حنین ابن اسحق و خاندان بختیشوع که شش نسل در خدمت جامعه علمی آن زمان بودند، نه تنها در حوزه ترجمه و برگردان متون علمی یونانی بلکه در قلمرو گسترش علم کلام و فلسفه و نجوم و پزشکی سهم قابل توجهی در توسعه علم و دانش داشتند.

تفاهم و همکاری جامعه آشوری با نظام اسلامی در دوران پس از انقلاب

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور عنوان کرد: دوران انقلاب اسلامی ایران را شاید بتوان از درخشا‌ن‌ترین ادوار تفاهم و همکاری‌های جامعه آشوری به عنوان یکی از جوامع ایرانی با نظام اسلامی دانست.

وی در ادامه، یادآور شد: چند روز قبل بود که پیکر شهید آشوری «جانی بت اوشانا» شهید دوران هشت سال دفاع مقدس بر روی دستان مردم مسلمان و مؤمن تهران به شایستگی تشییع شد. مردم ایران هنگامی که شنیدند این هموطن مسیحی پدر و مادر و اقوام نزدیک خود را از دست داده است همگی همچون خانواده وی از پیکرش استقبال کرده و با عظمت و شکوه او را از محل نماز جمعه مسلمانان تا کلیسای حضرت یوسف بدرقه کردند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: جانی بت اوشانا الگو و اسوه یک جوان مؤمن ایرانی بود. نگاهی به وصایا و دلنوشته وی و هزاران هم سنگر مسلمان او، روشنگر مسیر ما در این نشستی که می‌خواهیم با موضوع ایمان و جوانان در عصر حاضر بررسی کنیم است. ایمان که موضوع محوری ادیان الهی است عبارت است از اعتقاد و باور راسخ قلبی به حقیقتی قدسی که آثار آن به اعضا و جوارح تسری کرده و بر زبان جاری می‌شود.

وی مطرح کرد: تنها در سایه ایمان و عمل صالح است که انسان به فلاح و رستگاری می‌رسد و پیامبران الهی آمده‌اند که ایمان به خدا را در دل‌های مؤمنان مستقر کنند. تلاش برای حفظ ایمان مؤمنان ماموریتی الهی است که برعهده رهبران و پیروان ادیان الهی نهاده شده است.

درخشش اندیشمندان آشوری در تاریخ تمدن اسلامی/ حفظ عقاید جوانان چالش جدی تمام ادیان است

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با تأکید بر اینکه ایمان در جهان امروز دشمنان قدرتمندی یافته که در کمین جامعه مؤمنان به ویژه جوانان مؤمن است، گفت: عصر ارتباطات که باید زمینه گفت‌وگو و همکاری دست و علم را فراهم تر کرده و در نهایت در خدمت تعمیق ایمان به خداوند و ارزش‌ها و آموزه‌های الهی برای سعادت بشر باشد به عرصه گستر ش بی ایمانی لجام گسیختگی‌های اخلاقی و تجاوز به حقوق دیگران و ایجاد شبهه‌ها با بهره گیری از ساحت علم و ره آوردهای علمی شده است.

وی افزود: اهمیت و نقش ادیان و رهبران دینی در دوران معاصر به عنوان یکی از نقش آفرینان عرصه فرهنگی، اجتماعی و تاثیزگذاری مثبت و‌ سازنده آنان در تحولات سیاسی و اجتماعی برجسته تر از گذشته است. اما سرعت تحولات همت مضاعف می‌طلبد که باید در سایه همکاری و مساعدت فراهم آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور ابراز کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حسب مأموریت دینی و فرهنگی خود و با توجه به پیوندهای تاریخی جامعه مسلمان و آشوری از هرگونه همکاری دینی علمی و فرهنگی برای توسعه ایمان در میان جوانان استقبال می‌کند و علاقه مند است در سایه گفت‌وگوهای دینی بین اندیشمندان اسلامی و مسیحیان آشوری به سیاست‌ها و راهبردهای منطقی و عملی جهت حفظ ایمان در این دو جامعه بزرگ به ویژه جوانان کمک کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در عین حال، گفت: متأسفانه امروزه جمعی از جوانان ما به جای مراجعه به متون اصلی و آموزه‌های صحیح دینی و مراجع ذیصلاح در معرض اطلاعاتی واژگون در فضای مجازی هستند که ایمان آنان را نشانه رفته است. باید تلاش کنیم در این دوران سخت که هجوم شبهه‌ها و تبلیغات و فضاسازی‌های ایمان سوز و منفی که از ناحیه اردوگاه‌های کفر و الحاد شدت یافته است بتوانیم به وظیفه الهی خود عمل کنیم.

وی سخنان خود را اینگونه پایان داد: توفیق عالمان و اندیشوران این دوره از گفت‌وگوها را که با ارایه مقالات و شرکت در گفت‌وگوها باعث ارائه راهکارهای مثبت و سازنده در تقویت ایمان جوانان خواهند بود از خداوند متعال خواستارم.

حفظ عقاید جوانان چالش جدی تمام ادیان است

گزارش ایکنا حاکی است، پاتریارک مار آوا سوم روئیل، رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری نیز در آیین افتتاحیه چهارمین دور گفت‌وگوی اسلام و کلیسای شرق آشوری با عنوان «ایمان و جوانان» که امروز، 23 اردیبهشت‌ماه در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به اهمیت برگزاری این دور از گفت‌وگوها بر ضرورت تمایز بدی و نیکی در جامعه و برای جوان امروزی تأکید کرد و گفت: در بسیاری مواقع نیک و بد بسان یکدیگر هستند و اصول اخلاقی قابل تمایز نیست از همین رو خداوند متعال در کتاب مقدس می‌فرماید «وای بر کسانی که بدی را نیکی و ظلمت را نور و تلخی را شیرینی می‌پندارند.»

وی با بیان اینکه انسان متدین امروز نمی‌‌تواند در مبادی اخلاقی بدون انتخاب باشد، گفت: متدینین باید سیره پرهیزکاران مسیحی یا مسلمان یا هر دین دیگر را الگوی خود کنند اما اخلاق دینی در زندگی جوانان امروز کم‌رنگ شده است.

مار آوا با بیان اینکه در سیر جهان پرشتاب همه ادیان و مذاهب با چالش سختی برای حفظ عقاید جوانان روبه‌رو هستند، گفت: آمارهای عمومی می‌گویند ۳۶ درصد جوانان زیر ۴۰ سال متدین به اصول دین هستند شاید در وهله نخست این آمار خوبی باشد اما هر چه زمان می‌گذرد تقلیل می‌رود، زیرا امروز بیشتر جوانان متدین هم مربوط به آسیا و آفریقا می‌شوند و در غرب تعدادشان کم‌تر است.

رهبر کلیسای شرق آشوری با طرح این سؤال که چرا چالش‌های جوانان امروز بیشتر ایدئولوژیک و نه فیزیکی است، گفت: در جامعه جوانان امروز سکولاریسم بیشتر به چشم می‌آید. از سال ۱۹۶۸ این تحول پیدا شده یعنی با انقلاب فرهنگی در اروپا و غرب که آزادی جنسی شکل گرفت و دنیای غرب از اخلاق مسیحیت فرار کرد، اروپا سبک زندگی و میراث نسل‌های پیش خود را به فراموشی سپرد.

مار آوا با بیان اینکه ثمره جنگ جهانی دوم نابودی ۳۵ تا ۶۰ میلیون انسان نظامی و غیر نظامی بود گفت: وارثان انقلاب فرهنگی چون متحمل خسارات فراوان شدند به سمت مخالفت با دین و هنجار گرویدند و بشریت امروز نوادگان آن نسل است بنابراین تعامل با نسلی که برخاسته از انقلاب فرهنگی است شیوه خاص خود را می‌طلبد زیرا این رویداد بر دین و اصول آن اثر کرد.

رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری با بیان اینکه جوانان امروز بر این باورند که باید از آزادی شخصی برخوردار باشند، گفت: اما دین می‌آموزد که انسان زمانی آزاد است که خود را در جایگاهی قرار دهد که به طور مستمر نیک را بر بد ترجیح دهد.

وی تأکید کرد: این آزادی اراده را که جزئی از آفرینش و ذات انسان است خدا عطا کرده تا به طریق پسندیده و درست در جهت قرابت به معبود به کار بریم.

رهبر کلیسای شرق آشوری گفت: سزاوار است که عالمان دینی، جوانان را در درک این حقیقت کمک کنند تا به سوی زهد و پرستش خداوند قدم بردارند و آموزه با هدایت به راستینگی و تهذیب به عنوان پدری درست و مهربان ممکن است.

او در پایان سخنان خود با بیان اینکه امروز جوانان دچار کشمکش روانی هستند و نمی‌توانند افق‌های روشن را تشخیص دهند، گفت: ما باید برای این جوانان الگو باشیم و الگو بسازیم تا بتوانیم در اندیشه و ذهن جوانان خطور کنیم.

گزارش ایکنا حاکی است، ماموستا عبدالسلام کریمی، مشاور رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی نیز طی سخنانی با بیان اینکه بین پیامبران خدا فرقی نیست، گفت: همه ما اهل کتاب هستیم، کتب مقدس معجزه، علم و کتاب عقل هستند. خداوند سخن خود را با «اقرأ» بر پیامبر نازل کرد یعنی هدایت بشر با علم و عشق و نه با خشونت آغاز شد.

ماموستا عبدالسلام کریمی، مشاور رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی

کریمی با بیان اینکه اهانت به قرآن اهانت به انجیل و اهانت به حضرت محمد(ص) اهانت به حضرت عیسی مسیح(ع) است، گفت: قرآن مجموع صحف تورات، انجیل و زبور را دربرگرفته است یعنی ما وارث نوح، وارث ابراهیم، موسی، عیسی و محمدیم.

وی افزود: علما هم وارث انبیاء هستند ما علما باید مثل گل به همه بوی خوش ببخشیم و عاشق بشریت باشیم از همین روست که ما در مسیحیت از همه مظلومان جهان دفاع می‌کنیم قتل یک انسان را قتل تمام انسان‌ها و زنده کردنشان را زنده کردن تمام انسان‌ها برمی‌شمریم.

مشاور رئیس جمهور در امور اقلیت‌های دینی همچنین تصریح کرد: ما کسانی را که داعیه پیروی از عیسی مسیح(ع) را دارند اما دیگران را می‌کشند و به دیگر ادیان توهین می‌کنند مسیحی نمی‌دانیم؛ همان طور که رژیم صهیونیستی اشغالگر را به تبعیت از همین موضع، یهودی نمی‌دانیم.

او همچنین تأکید کرد: دین اسلام، مسیحیت، زرتشت و غیره قبل از اینکه دین تکلیف باشند دین تشخیص هستند. باید به مردم این را انتقال دهیم که اولویت امروز در چه چیز است اگر حضرت عیسی(ع) بود چه موضعی داشت اگر محمد(ص) بود چه می‌کرد؟

کریمی با بیان اینکه نباید واقعیت انبیاء را طبق امیال خود تغییر دهیم، گفت: ما باید تابع عقل و خرد و دین باشیم تا حقوق بشر محقق شود. مردم از دین متنفر نیستند مردم از کسانی که به نام دین حکومت می‌کنند، بیزارند.

وی افزود: جوانان به این دلیل از دین متنفرند که نتوانسته‌ایم قضیه تشخیص در دین را به آنها منتقل کنیم یعنی باید حکم خدا را آن طور که هست و بدون کم و زیاد به آنها منتقل کنیم و حب و بغض ما باید در گرو حب و بغض خدا باشد و دین جز عشق نیست.

مشاور رئیس جمهور در پایان پیشنهاد داد که همان طور که مشترکات شیعه و سنی جمع‌آوری شده کتاب و مجموعه‌ای از مشترکات ادیان آسمانی جمع‌آوری شود تا مردم بدانند مصدر همه آنها خداست و ثابت کنیم که اختلافات اندک است و النادر کالمعدوم.

بر اساس گزارش خبرنگار ایکنا، مارنرسای بنیامین، اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری در ایران نیز طی سخنانی بر نقش خانواده در شکلگیری ایمان فرد تأکید کرد و گفت: والدین نقش مهمی در این خصوص دارد و از همین رو اولین توصیه کلیسا به خانواده پس از فرزنددار شدن نیز این است که تنها به فکر تأمین خوراک و پوشاک فرزندتان نباشید بلکه ایمان از اهم موضوعات است.

وی تأکید کرد: والدین می‌بایست به فرزندشان دعا کردن، روزه گرفتن و قرائت کتب مقدس و آشنایی با خدا را بیاموزند و گفت: تعلیم، هدایت و ترغیب در حوزه دین از وظایف خانواده در قبال فرزندان است.
بنیامین با بیان اینکه امروز لذایذ زودگذر دنیوی می‌توانند تهدیدی برای زندگی جوانان باشند، گفت: این لذایذ در اشکال مختلف می‌تواند تهدید باشد و در هر مقطعی از تاریخ بشریت تغییر کند برای مثال تهدیدهای امروز برای جوانان مسئله اعتیاد و همچنین مسئله خداناباوری و گسترش گروه‌های شیطان‌پرستی است که این تهدیدها چالش بزرگی برای خانواده، جامعه و یک حکومت است.
اسقف کلیسای آشوری در ایران در ادامه بر وظیفه دولت‌ها و روحانیون برای مقابله با تهدیدهای پیش روی جوانان تأکید کرد: امروز در کلیسای شرق آشوری یکی از اقدامات مثبت و مثمر ثمر تأسیس گروه جوانان کلیسا در اوایل انقلاب اسلامی ایران بود یعنی زمانی که ملت ایران به ایمان و اعتقاد نزدیکتر شد و از همین رو مسیحیت و کلیسای شرق هم هر کدام اقداماتی را برای ایمان جوانان انجام دادند.
او با بیان اینکه رهبر کلیسای شرق خود عضو از این گروه جوانان کلیسا بوده است گفت که قرار است در مرداد ماه سال جاری نیز همایش جوانان کلیسا به همت وی در اربیل منطقه کردستان عراق برگزار شود.

در ادامه این نشست شارلی انویه تکیه، نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی نیز جوانان را نیروی فعال جامعه و آینده توصیف کرد و گفت: جوانان در در نقطه اوج زندگی هستند و اگر در جامعه حضور موثر داشته باشند شادابی خود را به دیگران نیز منتقل می‌کنند‌.
وی با بیان اینکه جوانان اگر به جای تحصیل علم و دین و ورزش وقت خود را به بطالت گذرانند، دچار سستی و خمودی می‌شوند، گفت: خداوند در کتاب مقدس خطاب به انسان می‌فرماید «آفریننده خود را در روزهای جوانی به یاد آور قبل از اینکه روزهای سختی بیاید ...»

شارلی انویه تکیه، نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی
نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی افزود: متون مقدس همه ادیان مملو از آموزه‌های ارزشمند الهی است. در آنها تأکید شده که جوانان توانا هستند جوان هرگز نباید با عادت‌های بد بدن خود را به تباهی کشد و در این مسیر والدین، مربیان و مسئولان جامعه وظیفه دارند تا جوانان توانمندی خود را در راه درست به کار گیرند .
انویه تکیه با بیان اینکه توانایی جوانان به قدرت جسمی آنها خلاصه نمی‌شود، گفت: آنها قدرت فکری و ذهنی بالایی هم دارند از همین رو باید در مسیری هدایت شوند که مغز آنها از چیزهای کم ارزش پر نشود و به همین دلیل مطالعه کتب مرجع و ایجاد زیربنایی محکم برای تفکر صحیح در این خصوص اهمیت دارد.
وی بر لزوم غلبه جوانان بر خوی شرارت تأکید کرد و گفت: جوانان با دور شدن از ایمان به سمت شرارت می‌روند و از همین رو جوانی که بر شیطان غلبه کند مومن است و خداوند او را در قرآن می‌ستاید.

چهارمین دور گفت‌وگوی اسلام و کلیسای شرق آشوری با عنوان «ایمان و جوانان» به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،  روز شنبه (23 اردیبهشت‌ماه) ساعت 9 تا 12 با هدف تقویت و توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه گفت‌وگوی ادیان و کلیسای شرق آشوری در حسینیه الزهرا(س) برگزار شد.

انتهای پیام
captcha