حس خوب فرزندآوری را از نهاد خانواده نگیریم
کد خبر: 4141893
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
به انگیزه روز ملی جمعیت

حس خوب فرزندآوری را از نهاد خانواده نگیریم

مدیر مرکز مشاوره سماح خراسان‌جنوبی گفت: فرزندآوری و حس خوب تداوم نسل را نباید از نهاد خانواده حذف کرد؛ در غیر این صورت باید منتظر عواقب بدی چون دلسردی زن و مرد، عدم توجه به آرزوهای یکدیگر و همچنین عدم تداوم نسل از این خانواده بود.

خانواده و فرزندآوریحجت‌الاسلام محمدرضا معتمدیان، مدیر مرکز مشاوره سماح خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با گرامیداشت روز ملی جمعیت اظهار کرد: جمعیت، مفهومی است که سال‌ها در بیانات مقام معظم رهبری به آن پرداخته شده و از مهم‌ترین ارکان کشور نامیده شده است. برای توجه به مفهوم جمعیت باید خانواده را بیش از هر چیز پررنگ کرده و به بسط و گسترش معنای آن بپردازیم.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به مفهوم جمعیت توجه کنیم ابتدا باید مفهوم خانواده را برجسته کنیم، افزود: زن و مرد براساس سنت‌های هر منطقه و کشوری در کنار یکدیگر قرار گرفته و فرزندان به آنان اضافه می‌شوند که این هدف نباید نادیده گرفته شود، چراکه خداوند هدف از تشکیل خانواده را تأمین نیازهای اساسی و تربیت اجتماعی می‌داند.

مدیر مرکز مشاوره سماح با بیان اینکه زن و مرد به تعالی نمی‌رسند مگر با تولد فرزند و ازدیاد نسل، چراکه با این وجود است که تعالی خانوادگیشان امتداد می‌یابد، اظهار کرد: وقتی اعضای خانواده تنها حکم هم‌اتاقی را پیدا کنند نخواهیم توانست از آنان انتظار تداوم نسل داشته باشیم و این امر تنها در یک خانواده غیرمتعالی دیده می‌شود.

معتمدیان با بیان اینکه اگر به سخنان مقام معظم رهبری بنگیریم، جمعیت را رکن امتداد نظام نیز می‌یابیم؛ امتدادی که باید از هر خانواه آغاز شده و به‌طور جدی به آن پرداخته شود، تصریح کرد: وقتی زن و شوهر به مفهوم فرزندآوری توجه نکنند، پس از چند سال زندگی حالت روتین و طبیعی خود را ادامه داده و همه امور آن کسل‌کننده می‌شود. وقتی زن و مرد به آن امر مبادرت ورزیدند دیگر عشق بین آنان حاکم نبوده و تنها سعی می‌کنند کنار یکدیگر زندگی کنند.

وی اظهار کرد: فرزندآوری و حس خوب تداوم نسل را نباید از نهاد خانواده حذف کرد؛ در غیر این صورت باید منتظر عواقب بدی چون دلسردی زن و مرد، عدم توجه به آرزوهای یکدیگر و همچنین عدم تداوم نسل از این خانواده بود. سخت‌گیری بیش از حد والدین و اطرافیان نیز برای فرزندآوری زوجین درست نبوده و باید این امر را به زن و مرد واگذار کرد، اما این زن و مرد نیز هستند که باید با هم‌فکری به این امر اقدام کرده و اگر نیک بنگرند مزایای فرزندآوری از تنها بودن زوجین در درازمدت بیشتر خواهد بود.

احساس ارزشمندی و هدفمند بودن زندگی با فرزندآوری 

این مشاور خانواده با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی ایرانی فرزند همیشه به‌عنوان خیر و برکت دیده می‌شود، اما در سال‌های اخیر با نادیده گرفتن این رکن مهم خانواده به سمت تک فرندی یا نداشتن فرزند رفته‌ایم، گفت: زن و مرد تصمیم می‌گیرند یک فرزند به دنیا آورند تا تمام خواسته‌های او را برآورده کنند. اگر کمی فکر کنیم، فرزندی که تمام خواسته‌های او برآورده می‌شود خواهد توانست به موفقیت و تعالی در آینده برسد؛ پدر و مادر عمر خود را صرف آرزوهای تنها فرزند خود می‌کنند که تمامی هم ندارد، اما در پایان به آن امری که می‌خواهند نیز نمی‌رسند.

وی اظهار کرد: نداشتن فرزند برای زوجین و مضرات آن در درازمدت به همان اندازه زیاد است که اثرات تک فرزندی، چراکه با داشتن چند فرزند، این فرزندان با یکدیگر همراه شده و حتی خود در صدد رفع نیازهای خواهر و برادر خود برمی‌آیند که این امر به رشد آنان کمک خواهد کرد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: گاهی تنها باید سطح توقع خود را پایین بیاوریم و این امر که تنها باید به یک فرزند بسنده کرد تا آرزوهای او را برآورده کنیم، یک امر اشتباه است که در طولانی‌مدت بر زندگی ما تأثیر خواهد گذاشت. پدر و مادر با داشتن فرزند، امید به زندگی و نشاط را تمرین کرده و  روز به روز آن را تقویت می‌کنند، از طرفی گسترش ارتباطات و تنوع‌بخشی به محیط خانواده و احساس ارزشمندی پدر و مادر از مزایای دیگر است که تنها با داشتن فرزند محقق می‌شود.

وی بیان کرد: سؤال اینجاست که چرا وقتی با داشتن فرزند، تمام این مزایایی که گفته شد را می‌توانیم داشته باشیم، اما با این وجود از این امر فاصله می‌گیریم؛ این حس باید در محیط خانواده متجلی شود تا به اصل اساسی تشکیل خانواده که نشاط و دستیابی به آرزوهاست برسیم؛ این امر را می‌توانیم در خانواده‌های دارای فرزند و مقایسه آن با خانواده بدون فرزند ببینیم. باور کنیم با فرزندآوری از آرزوهای خود دور نمی‌مانیم بلکه برعکس با هدفمند بودن و ارزشمند شدن زندگی زوجین به اصل پایداری خانواده و متعالی‌سازی آن می‌رسیم و با دوری از فرزندآوری تنها کسالت‌بار بودن و یکنواختی زندگی را دنبال می‌کنیم.

معتمدیان یادآور شد: وقتی خانواده‌ای فرزند داشته باشد هر سال تلاش می‌کند براساس آن خود را ارتقا داده و فرزند و خود را براساس پیشرفت‌ها تطبیق دهند و این رکن مهم تأثیرگذاری در واقع خانواده را به سمت تعالی خواهد برد.

انتهای پیام
captcha