به گزارش ایکنا به نقل از مؤسسه شناخت، حجتالاسلام و المسلمین محسن قنبریان، استاد حوزه و دانشگاه، شامگاه یکشنبه، 7 خرداد طی سخنانی در ششمین محفل گفتوگو محور فکرت که با موضوع «بازخوانی ایده سیاسی و فرهنگی امام(ه) در مواجهه با تحجر و تجدد» در مؤسسه شناخت برگزار شد، با اشاره به لزوم بازخوانی اندیشه و آثار امام خمینی(ره) به خصوص از سوی جریان انقلابی و حزباللهی ابراز کرد: امام به عنوان یک فقیه و عارف و یک مرد الهی برای ساختن عصر دینی اقدام کرد و به نظر میرسد که فوقالعاده در این امر موفق بوده، ضمن آن که خودش نیز حقیقتاً تجسم دین و ارزشهای دینی بود.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانیه گام دوم به نکته مهمی اشاره میکنند و آن هم بحث افزایش چشمگیر اخلاق و معنویت در فضای جامعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است و اینها از برکات هدایت و رهبری حضرت امام(ره) بوده است و خود این بزرگوار چه در رفتار و منش و چه در کلامش زمینهساز اخلاق و معنویت بودند.
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: امام(ره)، عارف و فقیهی بود که به اقتضائات روز جامعه نیز توجه جدی داشت و لذا اندیشه و سیره امام از تحجر به دور است، ضمن آن که به هیچ وجه دچار آفتهای مربوط به تجدد نشد. در منشور روحانیت آخرین درد دلهای امام(ره) مربوط به جریان متحجرین است که در آن جا تعابیر صریح و تندی هم دارند، ضمن آن که نسبت به جریانهای لیبرال و روشنفکر هم امام صراحت بیان خاصی دارند.
وی بیان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری، جریان روشنفکری جامعه ما از ابتدا بیمار متولد شد، چرا که بی اعتنا به ایران و اسلام بود و در طول انقلاب اسلامی نیز دیدیم که برخی از این روشنفکران که به ظاهر با امام در مقطعی همراهی کردند، به طور جدی با فقه و احکام اسلام سر ناسازگاری گذاشتند.
قنبریان افزود: فقه امام(ره) باعث ایجاد انقلاب اسلامی شد و لذا پیشنهاد بنده به دوستان انقلابی این است که یک بار دیگر کتاب امر به معروف تحریرالوسیله امام را بخوانند تا متوجه شوند که فقه امام(ره) زمینهساز انقلاب شد و این در حالی است که جریان تحجر و جریان تجدد از ایشان و راهشان جدا شدند.
وی ابراز کرد: حضرت امام(ره)، تیزترین و صریحترین جملات را در خصوص جریان تحجر دارد به نحوی که حتی صراحت بیان ایشان در این جا شدید از جریان لیبرالهاست.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: جریان متحجر و لیبرالها در مواردی به نقطه اشتراک میرسند همچون بحث نفی حکومت دینی و مخالفت با آن، چه آن که در این عرصهها به لحاظ انگیزهها و منافع به هم میرسند، ضمن آن که باید توجه داشت گاهی اوقات افراط در یک بخش منجر به تفریط در سوی دیگر ماجرا میشود.
وی افزود: امام خمینی(ره) خورشید عالمتابی بود که با دیگران و از جمله علمای بزرگوار دیگر، تفاوتهایی داشت و آن چه ضرورت دارد این است که اندیشه و سیره و آثار امام به درستی تبیین شده و بازخوانی شود.
وی تأکید کرد: باید تاریخ شفاهی جریانات متحجر و لیبرال و تقابل آنها با خط ناب امام(ره) گفته شده و ثبت و ضبط شود تا آحاد مردم به خصوص نسل جدید با این حقایق آشنا شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که ولایت فقیه امام، مطلقه است و فهم ایشان از مسئله ولایت یک مسئله عمیقی است، گفت: امام، فقیه را مجری احکام نمیداند بلکه بالاتر مراد ایشان ولایت بر احکام است و خود ایشان در آثارشان تأکید میکنند که فقها دژ اسلام هستند و وقتی این گونه است باید از اسلام و احکام آن دفاع کنند.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اسلام، سیستم حکومتی است که احکام، قوانین این حکومت به شمار میروند و لذا در اندیشه امام راحل، هیچ راهی برای استبداد دینی وجود ندارد. باید توجه داشت که ولایت مطلقهای که امام میگوید به معنای نادیده گرفتن نقش مردم و خدشه بر جمهوریت نظام نیست.
وی گفت: بر اساس نگاه و اندیشه حضرت امام(ره)، ولایت مطلقه مقدم بر حق اساسی نیست و ولایت از ابتدا با مردم شکل میگیرد و اگر مردم بیعت نکنند اساساً حاکمیت تحقق پیدا نمیکند و لذا امام به صراحت به بحث اکثریت رأی مردم اشاره میکند، ضمن آن که از ولایت مطلقه دیوانسالاری حداکثری نیز در نمیآید.
قنبریان تصریح کرد: در سالهای گذشته برخی روشنفکران از سر کجفهمی گفتند که ولایت فقیه راهی برای عرفیسازی است که منظور اینها ترویج سکولاریسم است و این در حالی است که باید مبانی ولایت فقیه به درستی در جامعه تبیین شود.
وی همچنین با بیان این که اندیشه و کلام امام کاملترین اندیشهها و کلامها در نظام جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: ما باید حلقههای خوانش آثار ایشان را راه بیندازیم، ضمن آن که معتقدم بدنه جریان حزباللهی وقتی با امام و اندیشه و آثار ایشان به درستی و به طور کامل آشنا نباشد چه بسا دچار استفاده ابزاری و سلیقهای از امام و نظرات ایشان شود.
انتهای پیام