اصالت انقلاب اسلامی به نام مبارک امام(ره) است/ ضرورت مقابله با هویت‌زدایی از انقلاب
کد خبر: 4145678
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۸
رئیس جمهور در حرم مطهر امام(ره):

اصالت انقلاب اسلامی به نام مبارک امام(ره) است/ ضرورت مقابله با هویت‌زدایی از انقلاب

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه زنده بودن امام(ره) به زنده بودن راه امام(ره) است، گفت: میراث گرانقدر امام(ره) که انقلاب اسلامی است، حیات دارد و همیشه زنده است و اصالت انقلاب اسلامی به نام مبارک امام(ره) است.  

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان، شامگاه شنبه، 13 خرداد و در مراسم شب سالگرد ارتحال امام(ره)در سخنانی در حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب با گرامیداشت یاد و خاطره امام(ره) و همه شهدای انقلاب به ویژه شهدای 15 خرداد گفت: بیش از هر زمانی لازم است که شخصیت امام و انقلاب شکوهمندی که امام بنیانگذاری کرد، شناخته شود. بیش از هر زمانی لازم است که راه، کلام و سیره امام(ره) را بشناسیم.

وی افزود: اگر چه سال ها از رحلت امام گذشته اما احساس ما این است که ایشان زنده است چرا که میراث گرانقدر او زنده است و آثار وجودی او زنده است.

رئیس جمهور اظهار کرد: در یک روایت قدسی داریم که خداوند می‌فرماید، «من زنده‌ای هستم  که مردن در من راه ندارد و اگر مرا بندگی کنی تو را آنگونه قرار می‌دهم که هرگز مردن در تو راه نداشته باشد و ما این احساس را به حیات امام داریم که نمرده و زنده است.»

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه زنده بودن امام به زنده بودن راه امام است، گفت: میراث گرانقدر امام(ره) که انقلاب اسلامی است حیات دارد و همیشه زنده است و اصالت انقلاب اسلامی به نام مبارک امام(ره) است.

نباید گذاشت در جامعه نام امام(ره) کمرنگ شود

وی بیان کرد: نباید گذاشت در جامعه نام امام(ره) کمرنگ شود. دشمن می‌خواهد از انقلاب اسلامی و انقلاب امام هویت‌زدایی کند و نباید اجازه داد. آنها می‌خواهند در مسیر و خط امام(ره) انحراف و تحریف ایجاد کنند و نباید اجازه داد.

رئیس جمهور تصریح کرد: خط و راه امام، خط و راه نورانی است و نباید اجازه داد این راه روشن و نورانی را کسی تحریف کرده و در آن ایجاد انحراف کند؛ این خط نورانی انبیاست.

حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه امام(ره) مرد خدا بود و تمام موفقیت‌های او به خاطر همین بود، گفت: اگر بخواهیم تعریفی از ایشان بیان کنیم که تمام مبانی فلسفی و کلامی و اعتقادی به این جمله بستگی دارد و این سنگ زیر بنای اندیشه امام(ره) است، همان جمله عالم در محضر خداست.

وی افزود: امام، امام تحول بود و رهبر معظم انقلاب امسال در روز آغازین سال در حرم رضوی در تحلیل موضوع تحول و نگاه تحولی نسبت به اینکه از نقاط ضعف کاسته شود و نقاط قوت تقویت شود، به این مسئله اشاره کردند. امام(ره) نگاه تحولی به دین و کارکرد‌های دین داشت، به عنوان اینکه دین می‌تواند جامعه را اداره کند؛ دین نه به عنوان یک رفتار فردی، بلکه به عنوان یک برنامه‌ای برای اداره جامعه.

رئیس جمهور ابراز کرد: امام(ره) یک فقیه بود؛ فقیه به کسی می‌گوییم که فقه در جان او نشسته باشد و از این منظر امام(ره) فقیه بود. دین را خوب فهمیده بود و با همه وجود به دنبال اجرای دین در جامعه بود.

پیوند بین سیاست و دیانت از جلوه‌های سیره امام(ره)

وی با بیان اینکه از جلوه‌های سیره امام(ره) پیوند بین سیاست و دیانت بود، گفت: اگر ما از نظم جهانی یاد می‌کنیم، باید بدانیم یکی از این وجهه‌های نظم جهانی جمهوری اسلامی است و آمریکا امروز رو به افول است. بدانیم که امروز امام(ره) و خط و راه امام(ره) هدایتگر همه ما است و مردمی که می‌خواهند آزاد، مستقل و مسلمان زندگی کنند از خط امام(ره) بهره می‌برند.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: مردمی‌ترین نهضت را امام(ره) ایجاد کرد و اگر بخواهیم به شرایط امروز با یک صدای عدالتخواه برای انسان معاصر نگاه کنیم باید رهنمود‌های ایشان را ببینیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: امام(ره) فرمودند که اگر دو اصل اتکا به خدا و اعتماد به نفس را رعایت کنید باعث کرامت نفس می‌شود. امام(ره) نهالی را غرس کرد که الان به یک درخت تنومند تبدیل شده و امتداد راهبردی این انقلاب در جای جای منطقه و دنیا است. مردم یمن همان مردم یمن قبلی بودند، اما چه شد ۸ سال با شکم گرسنه در مقابل مستکبران ایستادگی کردند. تا دیروز مردم فلسطین به میز‌های مذاکره نگاه می‌کردند اما امروز جریان ایستادگی در لبنان و در فلسطین تغییر کرده و امروز ابتکار عمل در دست مجاهدین فلسطینی است و نه در میز‌های مذاکره.

وی با بیان اینکه امام(ره) شکل دادن به تمدن نوین اسلامی را به ما آموختند، گفت: امام(ره) به ما آموختند که دین را به امری اجتماعی تبدیل کنیم. درسی که امام(ره) به ما آموختند بیرون آمدن از روحیه خمودگی و حفظ روحیه ایستادگی است.

حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: با این نگاه امت اسلامی می‌تواند امت یکپارچه‌ای بشود. اولین عنصر امت هدفدار بودن و دومین عنصر حرکت امت و سومین عنصر پویایی و چهارمین عنصر یک امت، امام امت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه پیوند معنویت و سیاست از جلوه‌های سیره امام(ره) بود، اظهار کرد: تحول دیگری که امام خمینی(ره) ایجاد کرد، تحول در حوزه سیاست، آن هم در یک منطقه حساس و مهم دنیا بود، به نحوی که انقلاب امام، تمام معادلات سیاسی را در عالم به هم ریخت و معادلات جدید در عالم شکل گرفت.

حجت‌الاسلام رئیسی تأکید کرد: یکی از عوامل مهم و مؤثر بر شکل‌گیری نظم جدید جهانی، انقلاب اسلامی است. امروز می‌بینیم شاخص‌های قدرتمندی و یکجانبه‌گرایی آمریکا در حال افول بوده و قدرت‌هایی جدید و نوظهور مثل سازمان‌های منطقه‌ای به ویژه در آسیا، در حال شکل‌گیری است.

نمودهای قابل توجه از شکل‌گیری نظم جدید جهانی

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک پای مهم و مؤثر این جریان در حال شکل‌گیری به نفع جریان مقاومت است، گفت: امروز به وضوح می‌بینیم که وضعیت رژیم صهیونیستی به عنوان مولود نامبارک آمریکا در منطقه، در تاریخ 70 ساله گذشته از شکل‌گیری این رژیم، هیچ زمانی به بدی امروز نبوده و اینها نمودهای قابل توجهی از شکل‌گیری نظم جدید جهانی هستند.

رئیس جمهور در ادامه به مسئله عدالت در حکمرانی اشاره کرد و گفت: در این معنا حاکم کسی است که در وجود او جز خدا حکم نکند و تمام رفتارش مبتنی بر عدالت است، لذا امام(ره) فقط عادل نبود بلکه عدالت خواه بود و دعوتش به خدا و اجرای عدالت بود و با همه وجود اجرای عدالت در همه حوزه ها را دنبال می کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه مردم با دیدن یک خودساختگی در چهره امام(ره) به او لبیک گفتند، اظهار کرد: هر تجلیلی اگر با تحلیل همراه باشد ارزش بیشتری دارد و لذا باید تحلیل درستی از شخصیت و جامعیت امام(ره) داشته باشیم که الگوی ما در حال و آینده خواهد بود و بدانیم امام روح و کالبد جمهوری اسلامی ایران است.  

وی تصریح کرد: امام(ره) به ما نگاه به افق آینده و تشکیل تمدن اسلامی و نگاه به دین به مثابه یک مدنیت را اموخت. او به ما آموخت که ابرقدرت ها هر چقدر خود را بزرگ بپندارند اما به شدت آسیب پذیر هستند و قدرت واقعی تنها از آن خداست.

هیچ معادله‌ای در منطقه جز با نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی انجام نمی‌شود

حجت‌الاسلام رئیسی اظهار کرد: امروز همان کشورها به قدرت جمهوری اسلامی اذعان دارند و هیچ معادله‌ای در منطقه جز با نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی انجام نمی‌شود. ما نیز بارها اعلام کردیم هر کشوری بخواهد با ما تعامل کند، حاضر هستیم اما در برابر آنهایی هم که بخواهند با ما مقابله کنند مقاومت خواهیم کرد و ما این مقاومت و ایستادگی را از امام(ره) آموخته‌ایم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به تبدیل غزه به کانون مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی گفت: امروز مقاومت به یک واژه برجسته در ادبیات سیاسی تبدیل شده و رمز آن این است که راه، تسلیم شدن در برابر دشمن نیست بلکه قوی شدن است و جامعه قوی است که در برابر توطئه‌ها مقاومت می‌کند و این هم از آموزه‌های امام راحل است.     

حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر شجاع، نترس و امیدوار بودن مردم گفت: امام(ره) مردم را امیدوار کرد اما شیاطین و دشمنان در این 44 سال برای ناامید ساختن مردم تلاش کردند اما نتوانستند. کسانی بودند که در بین مردم یأس و ناامیدی ایجاد کردند اما این راهبرد جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه راهبرد جمهوری اسلامی ایجاد امید و پیشبرد کارها به صورت جهادی و بی وقفه است.

رئیس جمهور یادآور شد: هر کس در هر جا برای جمهوری اسلامی کار می‌کند باید بداند که راهبرد ما برای پیشبرد امور، تلاش شبانه روزی است، نه نق زدن و یک جا نشستن و حرف زدن.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی امروز در منطقه حرف اول را می‌زند و این به خاطر تولید قدرت هم در صنایع نظامی هم در تولید کشور است. حضور مردم در راهپیمایی‌هایی مانند 22 بهمن و روز قدس و همین 14 خرداد نیز تولید قدرت می‌کند.       

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه پیام امام(ره) انسجام، وحدت و یکپارچگی است، گفت: هیچکس حق ندارد کسی را طرد کند و دل ها باید به هم نزدیک شود و کسانی که دل در گرو نظام و انقلاب دارند ولو اگر با ما هم اختلاف نظر دارند نباید طرد شوند.

وی با پرهیز دادن از نگاه سیاسی به مشکلاتی مانند تورم و خالی کردن دل مردم، گفت: نباید در خصوص اینکه در گذشته چه اتفاقی افتاده نبش قبر کرد بلکه همه برای حل مشکلات باید دست به دست هم داده و به هم کمک کنیم.

رئیس جمهور به اعتراف آمریکایی‌ها پیرامون شکست تحریم‌های یکپارچه علیه ایران اشاره کرد و گفت: آن کسی که تحریمها را شکست داد و خنثی کرد شما مردم بودید. ما رکورد تجارت در کشور را اعلام کردیم و این به دست مردم انجام شد.

حجت‌الاسلام رئیسی در پایان با تأکید بر نقش خون شهدا در جهل‌زدایی از جامعه و افزایش آگاهی‌ها گفت: به مردم می‌گویم که شما دشمن را در عرصه‌های مختلف ناکام گذاشتید و نزد امام(ره) سربلند هستید. آنان که می‌خواهند مردم را ناامید کنند کم‌هزینه‌ترین کار را می‌کنند و لذا نیروهای حزب‌اللهی باید برای حل مشکلات در میدان باشند تا نقشه‌های دشمن و جنگ روانی آنان نقش بر آب شود.

انتهای پیام
captcha