خیرخواهی از ویژگی‌های اصلی منتظران واقعی است
کد خبر: 4149650
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۴

خیرخواهی از ویژگی‌های اصلی منتظران واقعی است

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدایق یکی از ویژگی‌های اصلی منتظران واقعی را خیرخواهی دانست و گفت: خیرخواه بودن انسان نیز دارای ویژگی‌هایی است که باید آنها را بدانیم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدایق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدایق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، دوم تیرماه در سلسله منبر‌های مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» گفت: یکی از ویژگی‌های منتظران واقعی ظهور خیرخواه بودن است که باید ویژگی این خیرخواهی را بدانیم.

وی خیرخواه بودن برای انسان‌ها را از ویژگی‌های پیامبران و اولیای الهی برشمرد و افزود: در بحث نصیحت، قرآن در آیه ۶۸ سوره اعراف می‌فرماید حضرت هود فرمودند من مأمورم رسالت الهی را به شما مردم منتقل کنم و من انسانی خیرخواه، دلسوز و امانت‌دار هستم.

حدایق تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های تمام انبیا و سفرای الهی همین ویژگی نصح و خیرخواهی است که در همه شخصیت‌های الهی انبیا و اولیا وجود داشته است، خیرخواهی به این معنا که مصلحت مردم را حال مردم را مثل مصلحت خود بنگریم. انسان دلسوز انسان خیرخواه دیگران را از خود جدا نمی‌بیند و آنها را مثل خود می‌نگرد. امام علی(ع) فرمودند ذات و غریزه انسان‌های مؤمن با خیرخواهی همراه شده است یعنی انسان مؤمن اگر سخنی می‌گوید و کاری می‌کند بر مبنای خیرخواهی و علاقه‌مندی به افراد است.

عضو جامعه روحانیت شیراز با اشاره به ویژگی انسان‌های خیرخواه گفت: پیامبر مکرم اسلام(ص) فرمودند انسان‌های خیرخواه چند ویژگی دارند، نخست اینکه همیشه قضاوت و رأی و سخنان آنها به حق است. دوم هیچ‌گاه به کسی ستم نمی‌کنند. دلسوز و خیرخواه واقعی در مسیر زندگی ستم نمی‌کند. برای دیگران آن‌را می‌پسندد که برای خود می‌پسندد و آنچه را که برای خود نمی‌پسندد، برای دیگران هم نمی‌پسندد.

وی با بیان اینکه نشانه خیرخواهی این است که دیگران را از خود جدا نبینیم، افزود: علما باید چنین باشند. دانشمندان ما در همه عرصه‌های علمی، در علوم ادیان، در علوم ابدان، در فقه، اصول، منطق، طبابت، صنعت و تمام کسانی که دارای علم و دانش و آگاهی هستند، نگاهشان به مردم و جامعه باید اینگونه باشد. مردم را از خود جدا نبینند، ظلم نکنند و در کار‌هایی هم که انجام می‌دهند منفعت و مصالح دیگران را هم در نظر بگیرند.

حدایق اظهار کرد: آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در تفسیر شریف نمونه و ذیل آیه مذکور می‌فرماید نگهداری خویشتن به ترک معاصی و عدم تسلیم در برابر شهوات سرکش است و نگهداری خانواده به تعلیم و تربیت و امر به معروف و نهی از منکر و فراهم‌سازی محیطی پاک و خالی از هرگونه آلودگی در فضای خانه و خانواده است.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: این برنامه‌ای است که باید از نخستین سنگ بنای خانواده یعنی از مقدمات ازدواج و سپس نخستین لحظه تولد فرزند آغاز شود و در تمام مراحل با برنامه‌ریزی صحیح و با نهایت دقت انجام شود. به تعبیر دیگر حق زن و فرزند تنها با تأمین هزینه زندگی و مسکن و تغذیه آنها حاصل نمی‌شود، مهم‌تر از آن تغذیه روح و جان آنها و به‌کار گرفتن اصول تعلیم و تربیت صحیح است.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت علی(ع) که فرمودند خیرخواه‌ترین انسان‌ها کسانی هستند که برای خودشان دلسوزی دارند و مطیع پروردگارشان هستند، گفت: انسان‌هایی که نسبت به خودشان دلسوزی ندارند قطعاً انسان‌های خیرخواهی نیستند. کسی که برای خودش ارزش قائل نیست چگونه می‌تواند برای دیگران ارزش قائل باشد و چگونه می‌شود روی او حساب باز کرد.

حدایق با تأکید بر اینکه ما نباید نسبت به خودمان ظلم کنیم، افزود: خیرخواه‌ترین انسان‌ها کسانی هستند که اول نسبت به خودشان خیرخواهی دارند، دوم اطاعت خدا را بیشتر انجام می‌دهند، چون از خدا حساب می‌برند و مطیع خدا هستند.

عضو جامعه روحانیت شیراز تأکید کرد: آسیب‌هایی که امروز در جامعه وجود دارد، نشان می‌دهد که افراد از ارزش‌های اخلاقی و دینی فاصله گرفته‌اند. به همان اندازه که فرد از ارزش‌های دینی دور شود، به دامن رذایل اخلاقی می‌افتد.

وی آیه ۶ سوره تحریم را گواه این مسئله دانست و گفت: دومین صفت انسان‌های خیرخواه اطاعت از خداست. نمی‌توان روی خیرخواهی کسی حساب کرد که اهل انجام واجبات نیست و بندگی خدا را کنار گذاشته است.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس در پایان اظهار کرد: کسی که نافرمانی خدا می‌کند و از قدرت لایزال الهی هراس ندارد، از کسی نمی‌ترسد. کلام معروف است که می‌گوید بترس از کسی که از خدا نمی‌ترسد. آن کسی که حرمت خدا را شکسته است، قطعاً حرمت خلق خدا را هم خواهد شکست.

انتهای پیام
captcha