ائمه جمعه از زیارت غدیریه برای تبیین ولایت بهره‌مند شوند
کد خبر: 4152748
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
حاج علی‌اکبری:

ائمه جمعه از زیارت غدیریه برای تبیین ولایت بهره‌مند شوند

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، زیارت غدیریه را دوره عالی امام‌شناسی دانست و گفت: ائمه جمعه، منبری‌ها و طلاب از این چشمه امام‌شناسی برای تبیین مسئله ولایت و امامت استفاده کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعهبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، شب گذشته، ۱۳ تیر در مراسم جشن سالروز ولادت امام هادی(ع) که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، گفت: دفاع عالمانه، حکیمانه و عاشقانه از ولایت اهل بیت(ع) به ویژه حضرت امیرالمؤمنین(ع) از شاخص‌ترین فعالیت‌های امام هادی(ع) در زمان امامت ایشان بود که با وجود دوران سخت آن زمان در تاریخ جاودان شد.

وی افزود: دوران امامت امام دهم، دوران سختی برای ائمه اطهار(ع) بود چراکه باید ایشان از کیان تشیع و حریم امامت با وجود حاکمان ستمگر به ویژه متوکل عباسی دفاع می‌کردند. حاکمانی که شرایط سخت را برای امام درست کرده بودند و عملاً این حجت الهی را حوالی ۲۰ سال در یک زندان بزرگ زندانی کردند.

امام جمعه موقت تهران، فعالیت‌های امام هادی(ع) در زمان خلافت بنی‌عباس را مورد توجه قرار داد و گفت: آن امام همام باید سازماندهی تشیع را با قدرت در آن دوران خفقان انجام می‌دادند و مقدمات را برای عصر غیبت آماده می‌کردند بنابراین شبکه وکالت توسط امام هادی(ع) تقویت شد و سازماندهی را در سراسر آفاق اسلامی آن زمان با قوت انجام دادند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه تهیه زیارت جامعه کبیره نمونه بارزی از فعالیت امام هادی(ع) برای دفاع از ولایت و امامت است، اضافه کرد: علامه جوادی آملی این دعای غنی را جوشن کبیر امامت می‌نامند چراکه منظومه پرنوری است که در کلمه به کلمه آن بابی از امام‌شناسی به روی امت باز می‌شود.

جامعه کبیره صرفاً یک زیارت‌نامه نیست

وی با تصریح اینکه زیارت جامعه کبیره را باید دوره عالی امام‌شناسی معرفی کنیم که مورد عنایت دوستان اهل بیت عصمت و طهارت در طول تاریخ بوده است و بسیاری از بزرگان شیعه با نوشتن کتب فاخر این دعا را تبیین کردند، گفت: امام هادی(ع) مبانی ولایت، مقامات معنوی و عرفان اهل بیت(ع) و همچنین مناسب تربیتی اولیا خدا و مناصب الهی و مدیریت آن‌ها در جوامع بشری را در زیارت جامعه کبیره تشریح کردند.

حاج‌علی‌اکبری با تأکید بر اینکه نباید به جامعه کبیره صرفاً به عنوان یک زیارت‌نامه نگاه کرد، گفت: برخی از افراد تنها در تشرف به حرم اهل بیت(ع) اگر وقت داشته باشند، این زیارت‌نامه را می‌خوانند درصورتی که انسان مؤمن در طول سال با خواندن این زیارت‌نامه، نور و معرفت لازم را به این امید که وقتی به حرم اولیا مشرف شد، یک زیارت عارفانه داشته باشد و بتواند حق معرفت را ادا کند، کسب می‌کند.

امام جمعه موقت تهران، وظیفه طلاب را تبیین گفتمان فراز‌های زیارت جامعه کبیره با مومنان دانست و افزود: در حلقات انس جوانان کلمات نورانی و فراز‌های این زیارت را می‌توان مورد بحث قرار داد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به اینکه زیارت غدیریه یکی دیگر از آثار امام هادی (ع) در باب امام‌شناسی است، بیان کرد: این زیارت‌نامه ناشناخته واقع شده است و تنها خواندن آن را به روز عید غدیر آن هم در حرم مطهر امام علی (ع) منحصر کردیم، درصورتی که باید با این کلام نورانی انس گرفت و معرفت خود را نسبت به موضوع ولایت و امامت افزایش داد.

زیارت غدیریه دوره عالی امام‌شناسی است

وی تصریح کرد: بنابه گفته بزرگان و اهالی علم، زیارت غدیریه جزو متن‌های قوی از نظر سند و روایات صحیح محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر توجه بیشتری شده است لذا طلاب توجه خاصی به این دعای بسیار مهم داشته باشند و در جمع مؤمنان از فراز‌های آن بیان کنند.

حاج علی‌اکبری زیارت غدیریه را دوره عالی علی‌شناسی دانست و بر خواندن این زیارت‌نامه در روز عید غدیر توسط محبان و شیعیان امام علی(ع) تأکید کرد و گفت: پایه زیارت غدیریه آیات قرآن است و امام هادی(ع) در این زیارت‌نامه به جریان‌شناسی تاریخی در موضوع غدیر پرداخته است و سیر تحولات در روز غدیر، اعم از سخنان پیامبر(ص) در این روز، توطئه دشمنان تا سکوت و امامت امام علی(ع) را در آن مطرح می‌کند. 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه شرح غصب فدک و به میدان آمدن حضرت فاطمه (س) در دفاع از ولایت در زیارت غدیریه ملموس است، گفت: باید در این زیارت‌نامه تأمل و تفکر کرد بنابراین ائمه جمعه، منبری‌ها و طلاب از این چشمه امام‌شناسی برای تبیین مسئله ولایت و امامت استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha