کتاب معیار‌ها و شاخص‌ها در مدیریت پایدار جنگل منتشر شد
کد خبر: 4154546
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
به همت انتشارات جهاددانشگاهی اردبیل؛

کتاب معیار‌ها و شاخص‌ها در مدیریت پایدار جنگل منتشر شد

انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل کتاب «معیار‌ها و شاخص‌ها در مدیریت پایدار جنگل» را با رویکردی به حوزه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، به‌ویژه مدیریت جنگل، اقتصاد جنگل، بهره‌برداری جنگل، سیاست جنگل، مهندسی جنگل، منابع طبیعی، مدیریت آبخیرداری، محیط زیست، مهندسی طبیعت، مهندسی خاک و مهندسی آب منتشر کرد.

کتاب معیار‌ها و شاخص‌ها در مدیریت پایدار جنگلبه گزارش ایکنا، به نقل از جهاددانشگاهی اردبیل، انتشارات جهاد دانشگاهی استان کتاب «معیار‌ها و شاخص‌ها در مدیریت پایدار جنگل» را با رویکردی به حوزه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، به‌ویژه مدیریت جنگل، اقتصاد جنگل، بهره‌برداری جنگل، سیاست جنگل، مهندسی جنگل، منابع طبیعی، مدیریت آبخیردار، محیط زیست، مهندسی طبیعت، مهندسی خاک و مهندسی آب منتشر کرد.

این کتاب توسط دکتر «فرشاد کیوان‌بهجو» استاد دانشگاه محقق اردبیلی و مهندس «عرفان قاسمی» دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی تالیف گردیده است که جامع بودن، در نظر گرفتن کل ابعاد موضوع مقایسه کشور‌های موفق و ارایه راهکار، از ویژگی‌های اصلی آن است.

در کتاب «معیار‌ها و شاخص‌ها در مدیریت پایدار جنگل» آمده است: مجمع عمومی سازمان ملل متحد SFM را به عنوان «مفهومی پویا و در حال تحول که با هدف حفظ و تقویت ارزش‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی انواع جنگل‌ها، به نفع نسل‌های حال و آینده» تعریف کرده است. به‌منظور پیشرفت در SFM، نیاز روزافزون به مشارکت فعال مردم در تصمیم‌گیری در مورد جنگلداری و همچنین رویکرد‌های ساده‌تر، منظم‌تر و نتیجه‌گرا برای اندازه‌گیری و گزارش از پیشرفت و نتایج در SFM وجود دارد.

مدیریت مبتنی بر نتایج (RBM) یک استراتژی مدیریتی است که عملکرد مؤثر را ارتقا می‌بخشد و الگویی برای انجام درست همین کار فراهم می‌کند. این امر می‌تواند SFM را با ارائه چارچوب‌ها و ابزار‌هایی برای تعیین نتایج واقعی مورد انتظار، ارزیابی ریسک، نظارت بر پیشرفت، گزارش عملکرد و ادغام دروس آموخته‌شده در تصمیمات مدیریتی مرتبط با جنگل‌داری را تسهیل‌کند.

معیار‌ها و شاخص‌ها ابزار‌های قدرتمند RBM برای ترویج و نشان دادن پیشرفت به سمت پایداری و همچنین برای اطمینان از درک مشترک از طیف گسترده‌ای از عناصر اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی هستند که به طور جمعی دامنه مقادیری را که جنگل‌ها در اختیار دارند را فراهم می‌کنند.

معیار‌ها کمک می‌کنند تا نتایج مطلوب برنامه یا پروژه خاص را به روشی قابل فهم و ارتباط‌پذیر تعریف کنیم، خواه نتایج فوری (خروجی)، نتایج میان مدت (پیامد) یا نتایج بلند مدت (تأثیر) باشد. شاخص‌های عملکرد، این نتایج را قادر می‌سازند تا بطور مداوم و قابل اثبات اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل شوند. تعدادی از مجموعه‌های معیار‌ها و شاخص‌ها، قبلاً در سراسر دنیا برای ارزیابی پیشرفت به سمت SFM در سطوح مختلف تهیه شده است و بسیاری از کشور‌ها گزارش‌های ملی تهیه می‌کنند که این پیشرفت را ارزیابی می‌کند.

کتاب «معیار‌ها و شاخص‌ها در مدیریت پایدار جنگل»، ۱۶۸ صفحه‌ای، در ۵ فصل تالیف شده است و به قیمت ۱۰۰۰۰۰۰ ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

انتهای پیام
captcha