هیئت‌های مذهبی بانوان مبلغ مسئله جمعیت و فرزندآوری باشند
کد خبر: 4154830
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹

هیئت‌های مذهبی بانوان مبلغ مسئله جمعیت و فرزندآوری باشند

سرپرست گروه جمعیت و فرزندآوری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: هیئت‌های مذهبی بانوان مروج و مبلغ مسئله جمعیت و فرزندآوری به عنوان اولویت برنامه‌های فرهنگی در جامعه باشند.

تبلیغات اسلامی اردبیلبه گزارش ایکنا، به نقل از تبلیغات اردبیل، فرحناز عزتی، سرپرست گروه جمعیت و فرزندآوری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ۲۲ تیرماه، در کارگاه آموزشی ویژه مسئولان هیئات‌های مذهبی بانوان، مبلغین سنتی و بانوان مداح به‌مناسبت فرارسیدن ماه محرم و هفته حجاب و عفاف، در سخنانی وضع جمعیتی در کشور را بحرانی و نگران‌کننده عنوان کرد و گفت: طبق آمار جهانی ایران در میزان جمعیت در بین ۲۰۹ کشور، در رده ۱۴۶ قرار دارد که اگر در ۵ سال آتی این وضعیت بحرانی بهبود نیابد، ما به مدت ۱۱۳ سال متوالی با جمعیت سالمند روبرو خواهیم بود.

وی وضع اقتصادی و مسئله معیشت را غیرمرتبط با فرزندآوری دانست و افزود: بسیاری از افراد بر این باورند که پایین بودن میزان درآمد خانواده‌ها عامل اصلی در کاهش فرزندآوری بوده و اقتصاد را الویت اصلی در ازدیاد جمعیت می‌دانند اما این در حالی است که خانواده‌های متمول و ثروتمند نیز تمایلی به ازدواج و یا فرزندآوری ندارند لذا فرهنگ‌سازی و تبیین خطرات کاهش جمعیت برای خانواده و جامعه می‌تواند در افزایش جمعیت مؤثر باشد.

سرپرست گروه جمعیت و فرزندآوری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، فردگرایی و لذت جویی را از عوامل کاهش رغبت به فرزندآوری در خانواده‌ها مطرح و تصریح کرد: در گذشته مصرف‌گرایی و میزان توقعات بسیار پایین بود و فرزندان با حداقل امکانات در نهایت سلامت و آرامش روحی پرورش یافته و از افراد موفق جامعه می‌شدند اما اکنون بنا به تبلیغات ضدفرهنگی در فضای مجازی، تک‌فرزندی و کوچک شدن خانواده‌ها باعث کاهش ارتباط اجتماعی در بین افراد شده است.

عزتی بر ضرورت هم‌افزایی و تعامل دستگاه‌های فرهنگی و متولیان جمعیت و خانواده در فرهنگ سازی ازدیاد جمعیت تاکید و بیان کرد: راهکارها و برنامه‌های جمعیتی از سوی نهادها و ادارات مختلف باید تجمیع شده و هم‌چنین از روش‌های ارائه شده توسط کشورهای موفق در بحث جمعیت نیز استفاده کرد تا از بحران پیش رو عبور کرد.

سرپرست گروه جمعیت و فرزندآوری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل فرزند را عامل دوام و بقای خانواده اظهار کرد: طبق آمار به‌عمل آمده میزان طلاق در خانواده‌های دارای ۲ فرزند و بیش‌تر، در رده پایین قرار دارد که این امر نشان از عمق بخشی به بنیان خانواده توسط فرزندان است.

عزتی در پایان از مسئولان هیئت‌های مذهبی و بانوان فعال فرهنگی و دینی خواستار اهمیت و تلاش بیش از پیش را در جلسات تبلیغی و مجالس دینی در تبلیغ و تبیین اهمیت فرزند آوری و افزایش جمعیت شد.

انتهای پیام
captcha