ویژگی‌های مشترک یاران امام حسین(ع) و امام زمان(عج) چیست
کد خبر: 4156680
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۰
مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) تشریح کرد؛

ویژگی‌های مشترک یاران امام حسین(ع) و امام زمان(عج) چیست

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با یادآوری احادیثی از امام حسین(ع) به ویژگی‌های مشترک یاران امام زمان(عج) و امام حسین(ع) پرداخت و گفت: صبر کردن، دعا در گرفتاری‌ها و رفع آن‌ها، عبرت گرفتن، گناه نکردن در مصیبت‌ها و ... از جمله ویژگی‌های مشترک یاران امام زمان(عج) و امام حسین(ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد، 30 تیرماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با موضوع «سبک زندگی مهدوی» ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام محرم، گفت: نکته مهم در این ایام آن است که بدانیم یاران امام حسین(ع) و یاران امام زمان(عج) ویژگی‌های مشترکی دارند و در این زمینه خوب است که به سخنان امام حسین(ع) مراجعه کنیم.

وی با یادآوری فرمایشات امام حسین(ع) درباره آخرالزمان تصریح کرد: امام حسین(ع) وضعیت آخرالزمان را به حضرت ایوب تشبیه می‌کند و فرمودند فرج و گشایش بعد از سختی‌های زیاد می‌رسد. این وجه شباهت وجود مقدس امام زمان(عج) با حضرت ایوب است.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: در روایات آمده است که در آخرالزمان مشکلات اقتصادی، بيماری‌های لاعلاج، ناامنی‌ها و بلواهایی دامن بشریت را می‌گیرد تا ظهور منجی رخ می‌دهد.

حدائق با یادآوری آیاتی از قرآن کریم درباره حضرت ایوب(ع) گفت: یکی از نکات آموزنده داستان زندگی حضرت ایوب(ع) که برای همگان درس است آن است که نه پول نشانه عزت است نه فقر نشانه ذلت؛ نه مقام نشانه رفعت است نه عزلت نشانه ذلت و طرد شدن؛ دارایی نشانه عزت نيست و نداری نشانه ذلت نيست و انسان در هر حالی امتحان می‌شود و آنچه مسلم است همین است که همه در آزمون هستیم در مقاطع مختلف با پول،سواد، توانایی، بيماری و در يک مقطعی با عزلت و طرد شدن.

با خدا حرف بزنیم

عضو جامعه روحانیت شیراز اظهار کرد: یکی دیگر از درس‌هایی که از آیات قرآن کریم درباره زندگی حضرت ایوب(ع) می‌توانیم بگیریم این است که برای جلوگیری از گرفتاری‌ها و رفع آن‌ها دعا کنیم یعنی با خدا حرف بزنیم و از او کمک بخواهیم. گاهی اوقات آن‌قدر به خلق متوسل می‌شویم و یا به دیگران رجوع می‌کنیم اما به خدا رجوع نمی‌کنیم.

وی یکی از ویژگی‌های مشترک یاران امام زمان(عج) و یاران امام حسین(ع) را صبر در برابر سختی‌ها مطرح کرد و افزود: در سختی‌ها از خدا مأيوس نشويم چرا که زندگی همیشه به این منوال نمی‌چرخد و این همان درسی است که باید از زندگی حضرت ایوب(ع) بگیریم.

حدائق با بیان اینکه انسان‌های خردمند در فراز و نشيب‌ها عبرت می‌گيرند، این مسئله را هم از دیگر درس‌های زندگی حضرت ایوب برشمرد که ویژگی مشترک یاران امام زمان(عج) و امام حسین(ع) هم هست و سپس ادامه داد: داستان حضرت ايوب برای صاحبان عقل و خرد درس است. اگر نماز شب می‌خوانیم و مؤمن هستیم، بنا نيست که مريض نشویم و در آزمون الهی نیفتیم. خداوند امتحان می‌کند که در رنج و بیماری چگونه هستیم.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با تأکید بر اینکه سرچشمه صبر و شکيبايی تضرع و انابه به سوی خداست، گفت: اگر می‌خواهیم صبرمان زیاد شود، باید اتصال خود را با خدا قوی کنیم زیرا اگر به اتصال ابدی خدا وصل شدیم هیچ‌گاه تهی نشده و کم نمی‌آوریم.

وی یادآور شد: حضرت ایوب(ع) به خداوند وصل بود که در مقابل سخت‌ترین مصیبت‌ها به زمین زانو نمی‌زد اما برخی‌ها با یک بیماری یا کسالتی همه اعتقادات خود را کنار می‌گذارند لذا باید صبر در سختی‌ها را تقویت کنیم.

حدائق با بیان اینکه رمز عظمت ايوب‌ها، انبيای الهی، بزرگان و صالحان در تضرع و انابه‌شان به محضر خدا بود، افزود: اگر شب حال نماز شب هم نداريد، 10 دقیقه قبل از اذان بیدار شده و در سجده با خداوند حرف بزنید. بهترين حالت انسان در پيشگاه خدا حالت سجده است.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با تصریح اینکه یکی از ویژگی‌های حضرت ایوب این بود که در هنگام مصیبت‌ها و سختی‌ها گناه نکرده بود، گفت: ترک اولی با گناه فرق می‌کند. گناه يعنی چيزی که نبايد انسان انجام دهد و این خلاف عصمت است و انبيای الهی خلاف عصمت کاری انجام نمی‌دادند. درست است نهی ارشادی در زندگی انبيا ديده شده است و علت خارج شدن حضرت آدم از بهشت هم نهی ارشادی بود.

وی در ادامه با یادآوری حالات امام حسین(ع) در شب عاشورا تصریح کرد: اقدامات و سخنان حضرت در واقعه کربلا، نتیجه وصل شدن با خداست. اگر به خدا وصل شویم دیگر خود را نمی‌بینیم و خود و زندگیمان را خرج خدا می‌کنیم.

حدائق در ادامه حفظ کرامت انسان‌ها را مورد توجه قرار داد و افزود: حضرت علی(ع) فرمودند خداوند اولیای خود را در میان مردم پنهان کرده است. پس مراقب باشیم به هیچ‌کس به دیده حقارت نگاه نکنیم شاید برخی از نیازمندان، به خداوند نزدیکتر هستند.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس در پایان با بیان اینکه قیافه، ثروت، موقعیت و دارایی ملاک برتری نیستند، اظهار کرد: امام رضا(ع) در حدیثی در اوصاف مؤمنین فرمودند مؤمن هر کسی را می‌بیند می‌گوید از من بهتر است. پس این حالت را در خود بنگریم که آیا چنین حالتی داریم یا خیر. 

انتهای پیام
captcha