راز محبوبیت سیدالشهدا(ع) در جامعه جهانی
کد خبر: 4159039
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۲
حجت‌الاسلام وزیری تبیین کرد؛

راز محبوبیت سیدالشهدا(ع) در جامعه جهانی

یک مبلغ بین‌المللی با بیان ویژگی‌های مکتب حسینی گفت: امام حسین(ع) سکوت در مقابل نابودی ارزش‌ها توسط حکومت را جایز نمی‌دانستند و قیام را مقابل ظلم واجب کردند به همین دلیل جامعه جهانی صرف‌ نظر از نوع دین و آیین تا به امروز تحت تأثیر این تفکر والا قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود وزیری، مبلغ بین‌المللی دین اسلامحجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود وزیری، مبلغ بین‌المللی و مدرس درس خارج حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به راز دلدادگی جهانیان با هر دین و مسلکی به امام حسین(ع)، گفت: برای شناخت  سیدالشهدا(ع) راه‌های متعددی وجود دارد که یکی از آن‌ها مطالعه کتب تاریخی معتبر شیعی و سنی در شرح زندگی ایشان است، اما برای آشنایی با آرمان‌های امام سوم شیعیان، بهترین راه این است که شعار‌های امام حسین(ع) را مورد واکاوی و تأمل قرار دهیم.

وی افزود: شعار‌های امام حسین(ع) به دو بخش «معرفی اصل و نسب و خاندان پاک پیامبر گرامی اسلام(ص)» و «بیان اهداف» تقسیم می‌شود از این‌ رو مخاطبین سیدالشهدا(ع) در بخش بیان اهداف، همه جهان هستی به خصوص مسلمانان را در بر می‌گیرد.

وزیری در ادامه با بیان اینکه صحبت‌های اباعبدالله(ع) مظهر ادراک عمیق است، گفت: این امام همام در بخشی از سخنان خود که جنبه عمومی جهان هستی را شامل می‌شود، می‌فرمایند «أ لاَتَرَونَ أنَّ الحَقَّ لا یُعمَلُ بهِ، و أنَّ الباطِلَ لا یُتَناهى عَنهُ» به این معنی که آیا نمى‌بینید که به حق عمل نمى‌شود و از باطل نهى نمى‌شود؟ 

وی ادامه داد: مفسران بزرگی نظیر علامه طباطبایی و دیگر علما کلمه حق را دارای چندین معنا می‌دانند، اما معنای حق را هرچه بدانیم نظیر واقعیت موجود، ارزش‌های انسانی و اسلامی، صدق و پایمردی و... باشد در این سخن امام حسین(ع) کاملاً جای دارد و ایشان به رعایت نکردن این ارزش‌ها انتقاد می‌کنند.

این مبلغ بین‌المللی در ادامه با اشاره به کلام امام حسین(ع) در مسیر کربلا گفت: امام در ادامه سخنان خود می‌فرمایند که «لِیَرغَبِ المُؤمنُ فی لِقاءِ اللّه ِ مُحِقّا» به این معنی که وضع به گونه‌ای شده است که نفس کشیدن برای مؤمنان به نحوی ایجاد گشته که آرزوی مرگ دارند تا به لقاءالله بپیوندند تا از این اوضاع خفقان‌آمیز بر جهان رهایی یابند.

ماندگاری قیام سیدالشهدا(ع) 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه سیدالشهدا(ع) همه جهانیان را در کلام خود به حق دعوت می‌کند، تصریح کرد: هر انسانی صرف نظر از نوع دین و آیین خود، معتقد به ارزش‌هایی است و وقتی نابودی این ارزش‌ها را مشاهده می‌کند زیر بار زندگی ذلت‌بار نمی‌رود از این‌ رو شعائر امام حسین(ع) افکار عمومی دنیا را بعد از ۱۴ قرن تحت تأثیر قرار داده و سبب ماندگاری قیام سیدالشهدا(ع) شده است.

وزیری با بیان اینکه هیچ مجاهدی در طول تاریخ بشریت قابل مقایسه با سیدالشهدا(ع) نیست، اضافه کرد: اگر تمامی مجاهدان بزرگ تاریخ را بررسی کنید مثل حسین‌ بن علی(ع) پیدا نخواهید کرد که با نفوذ کلام حق و تسخیر قلوب این‌گونه بین تمامی قومیت‌های دنیا طرفدار داشته باشد چراکه امام حسین(ع) سکوت در مقابل نابودی ارزش‌ها توسط حکومت را جایز نمی‌دانستند و قیام را در مقابل ظلم واجب کردند.

وی با یادآوری اینکه شعار و کلام سیدالشهدا(ع) بازشناسی نهضت خونین عاشورا و قیام کربلا است، افزود: بعضی از مورخان به رجزخوانی روز عاشورا امام حسین(ع) خطاب به دشمنان مبنی بر «المَوتُ أولی مِن رُکوبِ العاری وَ العار أولى مِن دُخولِ النّاری» جمله «وَ اللَّهِ مَا هذا وَ هذا جاری» ‏ را اضافه کردند بدین معنی که مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است و مادامی که راه شهادت باز باشد، هرگز به سمت انتخاب زندگی ذلت بار نمی‌روم.

استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: نه تنها مسلمانان بلکه عموم انسان‌ها مخاطب کلام با ارزش و آرمانی امام حسین(ع) هستند که می‌فرمایند‌ ای مردم دنیا همه آگاه باشید که مردن در شرایط ذلت بهتر از زندگی کردن است و شهادت با سربلندی به مراتب از زندگی خفقان‌آمیز نزد من برتر است؛ این کلام امام سبب شد تمامی آزادی‌خواهان جهان شیفته امام حسین(ع) شوند.

تشرف جوان آلمانی به تشیع با شناخت امام حسین(ع)

این مبلغ بین‌المللی با اشاره به خاطره‌ای از تبلیغ اسلام در یکی از کشور‌های اروپایی گفت: زمانی که در مرکز اسلامی یکی از ایالت‌های کشور آلمان به اقامه نماز جمعه و تبلیغ دین مشغول بودم، به جوانی متفکر و تحصیل‌کرده برخوردم که گفت صحبت‌های بسیاری درخصوص امام سوم شیعیان شنیدم، اما شما سخنی از امام حسین(ع) را نقل کردید که تاکنون نشنیده بودم؛ وقتی در یک جلسه تخصصی شعار‌ها و کلام‌های سیدالشهدا(ع) را برای او مطرح کردم، مطلب را بررسی کرد و به تشیع روی آورد.

وزیری راز محبوبیت سیدالشهدا(ع) در جامعه جهانی را مورد اشاره قرار داد و تأکید کرد: کلام نافذ امام حسین(ع) قلب و نبض جامعه جهانی را به دست گرفت و افراد بسیاری را از مکاتب گوناگون فکری و دینی تحت تأثیر قرار داد. 

وی در ادامه گفت: محتوای این جمله «ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی یا سیوف خذینی» که معمولاً در برخی از هیئت‌ها بر روی کتیبه‌ها چاپ می‌کنند، در کلام امام حسین(ع) وجود دارد که امام خطاب به تمامی کسانی که پیامبر گرامی اسلام(ص) را چه به عنوان پیامبر و چه شکل یک فرد الگو و تأثیرگذار می‌گوید من برای مبارزه به قیمت مرگ و تن سپردن به بدترین سختی‌ها آمده‌ام، اما حاضر نیستم که فکرم و آرمانم را تسلیم کنم از این‌رو این سخنان امام سوم شیعیان درس بزرگی برای جامعه بشریت است.

این مبلغ بین‌المللی در پایان تصریح کرد: در سفر‌های اروپایی برای تبلیغ دین با مطرح کردن جمله امام حسین(ع) در گودی قتلگاه کربلا، واکنش‌های عجیبی را مشاهده کردم و این جمله این است که «وَیْحَکُمْ یا شیعَةَ آلِ أَبی سُفْیانَ! إِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دینٌ، وَ کُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ، فَکُونُوا أَحْراراً فی دُنْیاکُمْ هذِهِ، وَارْجِعُوا إِلى أَحْسابِکُمْ إِنْ کُنْتُمْ عَرَبَاً کَما تَزْعُمُونَ» اگر دین ندارید و از حسابرسى روز قیامت نمى‌ترسید لااقل در دنیاى خود آزاده باشید و اگر خود را عرب مى‌دانید به خلق و خوى عربى خویش پایبند باشید؛ این جمله امام حسین(ع) را در سطح بین‌الملل به عنوان پیشوای آزادی‌خواهان معرفی می‌کند. یکی از دانشمندان خارجی به تازگی مقاله‌ای در اروپا منتشر کرده است و ذکر می‌کند که «اگر ما هر ویژگی را از امام حسین(ع) منتفی کنیم، ویژگی آزادی‌خواهی را نمی‌توانیم از ایشان دور بدانیم. ما مسیحیان حسین را به عنوان امام نمی‌شناسیم، اما ایشان را اول آزادی‌خواه جهان می‌دانیم که برای احقاق حق قیام کرد» از این‌رو شاهد تأثیر بی‌نظیر امام حسین(ع) بر جهانیان هستیم.

انتهای پیام
captcha