لزوم فهم دقیق و عمیق از دین و تمدن
کد خبر: 4160781
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
مهدی فاطمی‌پور بیان کرد:

لزوم فهم دقیق و عمیق از دین و تمدن

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: یکی از مواردی که انسان را از خدا دور می‌کند، سبک زندگی آمریکایی، اومانیست و لیبرال دموکراسی است. طرح ضیافت محل مناسبی برای گفت‌وگو و تحقیق در این موارد است. چنانچه انسان فهم دقیق و عمیقی از فرهنگ و تمدن و دین خود داشته باشد دچار اشتباه نخواهد شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، به همت مدیریت امور بین‌الملل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و با همکاری معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه دانشجویان بین‌الملل در موزه دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد تا فرصتی برای بازدید دانشجویان خارجی از پیشرفت علمی ایران در زمینه پزشکی از گذشته تا کنون فراهم شود.

این جلسه با حضور حجت‌الاسلام‌ مهدی فاطمی‌پور، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام‌ میرمجید سیدقریشی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران، محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، سیدمهدی رضایت، معاون آموزش بین‌الملل دانشگاه و حجت‌الاسلام‌ غفاری، معاون نهاد دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام‌سیدقریشی، ضمن تقدیر و تشکر از دانشجویان برای شرکت در این طرح و خوش آمد گویی به آنها، پیرامون فعالیت‌های علمی و فرهنگی در طرح ضیافت به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از امتیازهای طرح ضیافت، همراه بودن استاد به‌صورت شبانه‌روزی است. در این روش دانشجو می‌تواند مدت‌زمان زیادی به استاد دسترسی داشته باشد و نیازهای خود را برطرف کند.

وی در ادامه افزود: در زمینه‌های شبهات دینی، سبک زندگی اسلامی و تمدن اسلامی، کارشناسانی خدمت دانشجویان جلساتی را برگزار خواهند کرد. همچنین بازدید از مراکز علمی و فرهنگی نیز بخشی از برنامه‌های تفریحی، علمی و آموزشی است.

در ادامه جلسه، آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران به گفت‌و‌گو با دانشجویان پرداخت و اظهار داشت: دانشجوی پزشکی بودن اینطور نیست که فقط درس را خوب بداند، بلکه باید در تمام حوزه‌ها تسلط داشته باشد. باید در پزشکی هفت ستاره باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: در کل جهان، پزشکانی ترجیح داده می‌شوند که در حوزه‌های دیگر هم فعالیت داشته باشند.

وی در پایان سخنان خود گفت: یک پزشک نباید تکبر داشته باشد. پزشک باید آستانه تحمل بالا داشته و بتواند در شرایط سخت تصمیم درست بگیرد. کسی باشد که خودش را فراموش کرده و بتواند به دیگران خدمت کند.

در ادامه حجت‌الاسلام‌ فاطمی‌پور، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ضمن تبریک و خوش آمدگویی به دانشجویان، طرح ضیافت اندیشه را یک برنامه تأثیرگذار و متحول‌کننده دانست.

وی در ادامه با معرفی کتاب «نگاهی انتقادی به دانشگاه هاروارد» اثر هری لویس، در مورد بخش‌هایی از کتاب توضیح داد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن آشنا کردن دانشجویان خارجی در دانشگاه هاروارد با فرهنگ آمریکا و لیبرال دموکراسی است و گفته شده باید به نحوی باشد که با استفاده از بهترین استادان، کلیه مفاهیم به‌صورت ماندگار در ذهن دانشجویان ثبت شده تا برخلاف دروس دیگر به فراموشی سپرده نشود.

وی در ادامه اظهار داشت: کشورهای استعمارگر در قدیم به‌صورت حمله به کشورها منابع آن کشور را غارت می‌کردند، بعدها با استفاده از سیاست افرادی را در آن کشورها حاکم می‌کردند که منافع استعمارگرایانه آنها را دنبال کند و از منابع کشورها به نفع خود استفاده کنند. امروزه استعمار فرانو به نحوی عمل می‌کند که بجای آنکه یک نفر دست‌نشانده را حاکم بر مردم کنند با استفاده از برنامه‌ریزی و تربیت انسان‌ها فرهنگ مدنظر خود را بر جامعه حاکم کنند تا فرهنگ بومی آن کشور به‌مرور فراموش شود.

حجت‌الاسلام‌ فاطمی‌پور در پایان افزود: یکی از مواردی که انسان را از خدا دور می‌کند، سبک زندگی آمریکایی، اومانیست و لیبرال دموکراسی است. طرح ضیافت محل مناسبی برای گفت‌وگو و تحقیق در این موارد است. چنانچه انسان فهم دقیق و عمیقی از فرهنگ و تمدن و دین خود داشته باشد دچار اشتباه نخواهد شد.

لازم به ذکر است برگزاری این دوره طرح ضیافت اندیشه دانشجویان بین‌الملل همراه با بازدیدهای علمی - فرهنگی، از تاریخ 14 تا 26 مرداد ماه 1402 ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha