نیاز ضروری دنیای امروز توجه به بحث خانواده است
کد خبر: 4161745
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
خسروپناه:

نیاز ضروری دنیای امروز توجه به بحث خانواده است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نیاز ضروری دنیای امروز توجه به بحث خانواده است، گفت: امروزه در برخی از کشورها حتی دیگر بحث افزایش طلاق در خانواده مطرح نیست بلکه زوال خانواده مطرح است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگیبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شب گذشته، 19 مردادماه در مراسم سالروز شهادت امام سجاد(ع) و دهه سوم محرم در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) گفت: نیاز ضروری دنیای امروز توجه به بحث خانواده است.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز بحران‌های مختلف مانند محیط زیست، آب، هویت و همچنین خانواده مطرح است، افزود: امروزه در برخی از کشورها حتی دیگر بحث افزایش طلاق در خانواده مطرح نیست بلکه زوال خانواده مطرح است یعنی زن و مردی که با عقد شرعی زندگی کرده و صاحب فرزند شوند در حال مسخ شدن است و خانواده به فراموشی سپرده شده است لذا بحران خانواده جدی است.

خسروپناه با تصریح اینکه بحث خانواده با ایام محرم و حادثه کربلا هم مرتبط است، گفت: در قضایای کربلا لشکری با فرماندهی عمر سعد و دستور ابن زیاد در مقابل جمعی از سپاه امام حسین(ع) قرار گرفتند. ظاهر امر این است که دو سپاه در روز عاشورا جنگیدند و مبارزه کردند و اصحاب امام حسین(ع) شهید شدند و ظاهراً سپاه عمر سعد پیروز شدند اما وقتی عمیق‌تر به این دو سپاه نگاه کنیم، مشاهده می‌کنیم هم در سپاه نفاق و باطل و هم در سپاه حق و حقیقت برخی‌ها با خانواده آمده بودند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: عمر سعد و بسیاری از افراد دیگر با خانواده در مقابل امام حسین(ع) ایستادند و در سپاه امام حسین(ع) به جز ایشان افراد دیگری با خانواده خود حضور داشته و به شهادت رسیدند از جمله مسلم بن عقیل، مسلم بن اوسجع، حربن ریاحی و... لذا صحنه کربلا، صحنه نزاع دو دسته خانواده بود؛ خانواده یار امام حسین(ع) و دیگر خانواده قاتلان امام.

وی بیان کرد: اینکه صحابی و یار و محب امام شویم ولی فرزندانمان یار امام نباشند، کافی نیست؛ ما در مقابل خانواده خود مسئولیت داریم و باید خانوادگی یاور امام باشیم. در زمان ظهور امام زمان(عج) هم باید خانوادگی یار امام باشیم.

خسروپناه با طرح این سؤال که چگونه یک خانواده یار یا بار امام می‌شود، گفت: دو عامل مهم خانواده را یار یا بار امام می‌کند. عامل اول محبت است. تجربه نشان داده است پدران و مادرانی که هم به خودشان محبت می‌ورزند و هم به فرزندانشان، این خانواده، اصیل و ماندگار و محکم هستند اما خانواده‌ای که پدران و مادران با هم مرتب نزاع و دعوا و اختلاف دارند و حرمت یکدیگر را در منزل رعایت نمی‌کنند، طبیعتاً با فرزندانشان هم ممکن است محبت نداشته باشند. این خانواده مستحکم نیست.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خانواده‌ای که به خودشان محبت ندارند، به جامعه هم محبت ندارند، رکن شیعه بودن را محبت دانست و از پدران و مادران خواست تا به همدیگر محبت کرده و حرمت هم را حفظ کنند و به فرزندان خود هم محبت کنند.

وی یادآور شد: در اغتشاشات سال گذشته با برخی از دختران و پسران شرکت‌کننده در آن اغتشاشات صحبت کردم که این حرف‌های رکیک برای چیست و اکثر آنان گفتند که از پدر و مادر خود محبت ندیده‌اند لذا این رفتارهای خشن مربوط به خانواده‌های بی‌محبت است.

خسروپناه، منشأ اصلی محبت را خداوند دانست و افزود: وقتی انسان به خداوند محبت داشته باشد و به او عشق بورزد و قلبش انس فراوانی با خداوند داشته باشند و خدا را حبیب خود بداند، محال است به خلق خدا محبت نکند یعنی اگر عشق و محبت به خداوند در جان ما شکل بگیرد امکان ندارد به خلق خدا محبت نکنیم و محال است انسانی به خداوند محبت داشته باشد اما به خانواده‌اش محبت نداشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: امکان ندارد انسانی که محبت خدا در دل دارد به مردم محبت نورزد و کار مردم را راه نیندازد و کارش را درست انجام ندهد. اگر روحانیان یا طبیبانی یا کارمندانی کار مردم را درست راه نمی‌اندازند به دلیل آن است که محبت خدا ندارند. عشق به خدا هم یک امر قلبی است و وقتی انسان محبت به خدا پیدا کرد، قطعاً محبت به خلق خدا هم دارد. این مسئله خانواده را محکم و محب اهل بیت(ع) و شیعه می‌کند.

وی با یادآوری اینکه در روایات توصیه‌های فراوانی به محبت همسران نسبت به هم شده است زیرا محبت خانواده را محکم می‌کند، افزود: عامل دومی که خانواده را یار یا بار امام می‌کند، لقمه حلال و حرام است. اگر مرد یا زنی لقمه حرام به منزل ببرند و شکم‌های خانواده با لقمه حرام پر شود، این خانواده بار امام می‌شود ولی خانواده‌ای که از لقمه حلال زندگیش تأمین شود، یار امام می‌شود. چنانچه امام حسین(ع) در روز عاشورا هم به سپاه دشمن فرمودند که شکم‌هایتان از لقمه‌های حرام پر شده است که حرف حق را نمی‌شنوید.

خسروپناه تأکید کرد: لقمه حلال است که سخن حلال می‌شنود لذا اگر می‌خواهیم خانواده‌ای یار امام داشته باشیم لقمه حلال به منزل ببریم. اگر کارمند هستیم، کارمان را درست انجام دهیم؛ اگر مسئول هستیم درست کارمان انجام دهیم. هر کسی در کاری که وظیفه‌ای به عهده‌اش درست انجام دهد کار سختی نیست و رزقش هم مضاعف است.

انتهای پیام
captcha