زمان آغاز به کار نخستین بانک و بیمه مشترک ایران و سوریه مشخص نیست + صوت
کد خبر: 4162080
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
شمشادی در گفت‌وگو با ایکنا:

زمان آغاز به کار نخستین بانک و بیمه مشترک ایران و سوریه مشخص نیست + صوت

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه گفت: فعلاً زمان دقیق افتتاح اولین بانک و بیمه مشترک ایران و سوریه که عکس و فیلم آن در رسانه‌ها منتشر شود مشخص نیست و تا الان همه چیز روی کاغذ است.

حسن شمشادی

حسن شمشادی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به افتتاح نخستین بانک و بیمه مشترک ایران و سوریه گفت: در هیچ دوره‌ای از چهار دهه گذشته روابط میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه در سطح بانکی و بیمه‌ای تا این حد گسترش پیدا نکرده بود، طوری که در گذشته بانک مشترکی میان دو کشور وجود نداشت.

وی افزود: البته پیش از تشدید تحریم‌های ایران ارتباطات بانکی با سوریه وجود داشت که آن هم پس از تحریم سوریه، متوقف و محدود شد. بارها و بارها در نشست‌هایمان با دولت متذکر ‌شدیم بخش خصوصی نیاز به تبادلات مالی و انتقال پول دارد تا بتواند توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور را رقم بزند و این بخشی از خواسته‌های بخش خصوصی بود و دولتمردان هم در پاسخ به این نیاز قول مساعدت و پیگیری را داده بودند که در نهایت به نتبجه انجامید.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه یادآور شد: در سفر آقای رئیسی به سوریه که سه ماه قبل اتفاق افتاد تفاهم‌نامه‌ای برای اجرایی شدن این مهم به امضا رسید و سفر اخیر سه وزیر دولت سوریه به تهران با هدف اجرایی شدن مفاد آن تفاهم‌نامه‎‌ها از جمله تأسیس بانک و بیمه مشترک صورت پذیرفت. وزیر محترم راه و شهرسازی، ریاست کمیسیون مشترک میان دو کشور را برعهده دارد و وزیر امور اقتصادی و دارایی و دیگر دولتمردان هم عضو این کمیسیون هستند و این تفاهم‌نامه عملاً در مرحله اجرا قرار دارد.

60 درصد؛ سهم طرف ایرانی در بانک و بیمه مشترک

شمشادی بیان کرد: آخرین اخبار مبنی بر این است هنوز این بانک به صورت رسمی تأسیس نشده و فعلاً مراحل اجرایی‌اش در حال طی شدن است و 60 درصد سهم طرف ایرانی است و 40 درصد هم سهم طرف سوریه‌ای و در بخش بیمه هم به همین شکل است و دو شرکت بیمه خصوصی ایرانی 60 درصد سهام را در اختیار دارد و دو بانک ایرانی و یک بانک سوریه‌ای هم در این رابطه مشارکت دارند.

وی با بیان اینکه فعلاً همه چیز روی کاغذ است ولی تا زمانی که شعبه‌ای تأسیس نشود و ارباب رجوع نداشته باشد نمی‌توان ادعا کرد بانکی شکل گرفته است، گفت: از زمان اجرایی شدن این تفاهم‌نامه هیچ تاجری بانکی را با چشم خود مشاهده نکرده که بتواند به آن ورود داشته باشد و ثبت سفارش کند و یا واریز و برداشت پول انجام دهد. زمان دقیق افتتاح اولین شعبه که عکس و فیلم آن در رسانه‌ها منتشر شود مشخص نیست و تا الان همه چیز روی کاغذ است.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه گفت: تأسیس نخستین بانک و بیمه مشترک به توسعه روابط تجاری و اقتصادی سوریه و ایران کمک خواهد کرد و همچنین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایران در سوریه را رونق می‌بخشد و آن را تضمین می‎‌کند. امیدوارم هرچه سریع‌تر نخستین شعبه بانک و بیمه مشترک در تهران و دمشق به منظور تسهیل مسیر تجارت ایران و سوریه افتتاح شود. از سوی دیگر تجار انتظار دارند این طرح درگیر بروکراسی پیچیده نشود و آیین‌نامه آن طوری تنظیم شود که رضایت بخش خصوصی را در بخش ارائه خدمات به تجار و بازرگانان به همراه داشته باشد.

مشخص نبودن جزئیات پرتقوی سرمایه‌گذاری و پوشش ریسک

شمشادی ادامه داد: متأسفانه هنوز پرتقوی سرمایه‌گذاری و پوشش ریسک این اقدام مشخص نیست و تا زمانی که آیین‌نامه اجرایی آن رسماً منتشر نشود از شیوه کاری بانک و بیمه مشترک و اینکه چه بخش‌هایی را شامل می‌شود، اطلاعاتی در دست نخواهد بود. فعلاً کلیاتش مشخص است و جزئیات آن در دسترس نیست و طبق کلیات، پول ملی دو کشور اساس تبادلات تجاری است ولی اگر این هدف محقق نشد می‌توان از طریق ارز خارجی دیگری مبادله انجام داد و امکان پشتیبانی از دیگر ارز خارجی برای این بانک وجود دارد. از سوی دیگر بیمه مشترک هم وظیفه پوشش ریسک صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری طرف ایرانی در سوریه را برعهده دارد.

وی با اشاره به روابط بانکی روسیه و سوریه گفت: این دو کشور پیش از حضور چشم‌گیر ایران در سوریه با هم روابط گسترده اقتصادی داشته‌اند ولی تا به حال بانک مشترکی میان مسکو و دمشق تأسیس نشده بود، بنابراین می‌توان گفت بانک مشترک ایران و سوریه نخستین بانک جمهوری اسلامی ایران در جمهوری عربی سوریه است که تأسیس خواهد شد. ایران و روسیه برای مقابله با داعش همکاری مشترک در سوریه داشتند ولی باید پذیرفت در زمینه اقتصادی ماجرا متفاوت بوده و هر کشوری به دنبال متافع اقتصادی خود است، همانطورکه اتحادیه عرب اعلام کرده آمادگی پذیرش سوریه و سرمایه‌گذاری در این کشور را دارد.

بازار بکر سوریه؛ یک فرصت

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه تأکید کرد: عدم حضور چشم‌گیر و جدی کشورهای دیگر در سوریه، بازار این کشور را به یک بازار بکر تبدیل کرده و می‌تواند فرصتی برای ما باشد ولی زمان استفاده از این فرصت محدود است؛ یعنی به محض اینکه عربستان، امارات، قطر، کویت، عمان و دیگر کشورهای عربی و حتی اروپایی در بازار سوریه حضور پیدا کنند طبیعتاً هر روز عرصه برای تجار و بازرگانان ایرانی تنگ و تنگ‌تر خواهد شد.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha