صبر اجتماعی؛ مطالبه الهی از جامعه ایمانی
کد خبر: 4166190
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار تبیین کرد

صبر اجتماعی؛ مطالبه الهی از جامعه ایمانی

یک مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: صبر اجتماعی که خداوند از انسان‌ها مطالبه دارد، به این معنی است که همه در برابر فتنه‌ها و دسیسه‌های دشمنان صبر داشته باشند و صبر هر فرد پشتیبان صبر دیگران باشد.

حجت‌الاسلام مهدی شریعتی‌تبار، مدرس حوزه و پژوهشگر علوم اسلامی،به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام مهدی شریعتی‌تبار، مدرس حوزه و پژوهشگر علوم اسلامی، شامگاه ۹ شهریور در جمع زائران حرم مطهر رضوی با طرح موضوع «راه‌های ارتباط با امام عصر(عج)» اظهار کرد: اصل برقراری ارتباط چه ارتباط فکری چه رابطه ذهنی، علمی و عرفانی و چه قلبی و عاطفی و چه رابطه عملی و آرمانی با امام زمان(عج) برای یک مؤمن و جامعه ایمانی و ولایی موضوعی لازم و ضروری است.

وی با اشاره به آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، افزود: این آیه برای تحقق یک جامعه مترقی ایمانی چهار دستور ذکر کرده است، اولین دستور این است که در راه دین و ایمان خود صبر و ایستادگی داشته باشید.

شریعتی‌تبار بیان کرد: صبر در زندگی انسان سه شاخه دارد، اول صبر بر طاعت خدا، دوم صبر در مقابل معصیت و گناه و سوم صبر بر مصیبت و ناملایماتی است که برای انسان رخ می‌دهد.

این پژوهشگر علوم اسلامی اضافه کرد: دستور دوم قرآن «صابِرُوا» است که در اصطلاح ادبیات عرب در باب مفاعله قرار دارد و به «صبر اجتماعی» اشاره می‌کند که خداوند از انسان‌ها مطالبه دارد و به این معنی است که همه در برابر فتنه‌ها و دسیسه‌های دشمنان صبر داشته باشند و صبر هر فرد پشتیبان صبر دیگران باشد.

با امام خود ارتباط داشته باشید

شریعتی‌تبار اظهار کرد: دستور دیگر قرآن «رابِطُوا» است، یعنی با امام و مقتدای الهی خود ارتباط داشته باشید، امام باقر(ع) فرمودند: «رابِطُوا» به معنای ارتباط با ائمه(ع) است، دستور چهارم قرآن به ما دستور به تقواست که مانند یک چتر همه بخش‌ها را شامل می‌شود و اگر تمام این دستورات اجرا شود، چنین جامعه‌ای یک جامعه موفق خواهد بود.

وی با بیان اینکه یک جامعه پیشتاز به این چهار دستور عمل می‌کند، ادامه داد: فلاح معمولاً ترجمه به رستگاری می‌شود فلاح به این معنی است که انسان دل سختی‌ها را بشکافد و پیروزی و موفقیت را در آغوش بگیرد. یک جامعه بدون داشتن یک الگوی شایسته نمی‌تواند مسیر موفقیت را طی کند، امام علی(ع) نقش امام را در جامعه تشبیه به نخ تسبیح می‌کند که دانه‌های تسبیح را کنار هم نگه می‌دارد و نظم می‌دهد.

این مدرس حوزه علمیه گفت: ارتباط با امام زمان(عج) که قوام عالم به وجود ایشان است، از چهار منبع قرآن، سنت، عقل و عرفان مورد تأیید قرار گرفته است که اگر یک لحظه جهان از ولی خدا تهی شود، زمین کن فیکون می‌شود.

گام اول ارتباط با امام زمان(عج)

شریعتی‌تبار ادامه داد: حال این سؤال پیش می‌آید که ما در عصر غیبت چگونه با امام غائب خود ارتباط برقرار کنیم؟ در ارتباط علمی عرفانی و معرفتی باید امام را بشناسیم و به ایشان توجه داشته باشیم که ایشان واسطه فیض الهی است، معرفت و شناخت شرط اساسی برای حرکت موفقیت آمیز است پس قدم اول معرفت نسبت به امام زمان(عج) است.

وی افزود: در محضر امام صادق(ع) بحث مهدی موعود(عج) شد، ایشان فرمودند: عده‌ای در دوره غیبت دچار شک می‌شوند و دشمنان هم شبهه‌افکنی می‌کنند و اگر این زمان را درک کردید این دعا را بخوانید که «اللَّهُمَ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي» یعنی خدایا توفیق معرفت الله و معرفت به پیامبر را به من عنایت کن و مرا حجت‌شناس قرار بده چرا که اگر اینگونه نشود دین من دچار تزلزل خواهد شد.

شریعتی‌تبار اضافه کرد: ما بندگی خدا را از بندگی امام زمان(عج) و امام رضا(ع) و بندگان برگزیده می‌آموزیم، در زیارت امین‌الله آمده است: «مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ أَوْلِيائِكَ» یعنی دل مرا کانون محبت بندگان برگزیده خود قرار ده. امام رضا(ع) فرمودند: «هرگاه می‌خواهید بدانید ما به یاد شما هستیم به دل خود مراجعه کنید و ببینید شما چقدر به یاد ما هستید».

انتهای پیام
captcha