نمایش «دختر وطن» تصویرگر مادر شهید ژاپنی شد + فیلم
کد خبر: 4166826
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰

نمایش «دختر وطن» تصویرگر مادر شهید ژاپنی شد + فیلم

در نمایش رادیویی «دختر وطن» به کارگردانی بهرام سروری‌نژاد زندگی مادر شهید کونیکو یامورا به تصویر کشیده می‌شود.

بهرام سروری‌نژاد، کارگردان تئاتر رادیویی «دختر وطن» در گفت‌وگو با ایکنا گفت: این شکل از هنر چندین سال است که شایع شده و در جشنواره‌های مختلف از جمله تئاتر فجر روی صحنه رفته است. این نمایش رادیویی در حضور تماشاگر و با استفاده از تکنیک‌های تئاتر اجرا می‌شود. «دختر وطن» نمایشی در این حوزه است که از 8 شهریور در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه رفته است.

وی افزود: این نمایش بر مبنای کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب»  اجرا می‌شود و در آن بخش‌هایی از زندگی مادر شهید محمد بابایی، کونیکو یامورا به نمایش در ‌می‌آید. یامورا تنها مادر شهید ژاپنی هشت سال دفاع مقدس است. محمدرضا قلمبرو این کتاب را برای نمایشی رادیویی تنظیم کرده است.

سروری‌نژاد دلیل ساخت چنین کاری را چنین توضیح داد: این فیلم را با انگیزه قبلی نساختم. این کار به من پیشنهاد شد و من نیز آن را پسندیدم. دلیل قبول این کار هم به سابقه قبلی من از شخصیت اصلی برمی‌گردد. چند سال پیش من نمایشی با محوریت زندگی این مادر شهید بازی کرده بودم بنابراین وقتی این رادیو تئاتر به من پیشنهاد شد با آغوش باز آن را پذیرفتم.

وی با بیان اینکه رادیو تئاتر هنوز برای مردم جا نیفتاده است، گفت: استقبال از این نمایش خوب نیست چون هنوز بسیاری نسبت به این اتفاق آشنایی لازم را ندارند و نسبت به آن کم‌اطلاع هستند. حتی تبلیغاتی که برای برگزاری این نمایش رادیویی شده مناسب نیست به‌نحوی‌که شاید کمتر کسی از اجرای این قبیل رویدادها مطلع باشد! برای رفع این مشکل در قدم اول، ابتدا باید از جذابیت‌های این شکل از نمایش به مردم گفت همچنین بیان شود که این قبیل کارها تنها یکبار روی صحنه نمی‌روند بلکه در یک پروسه زمانی مشخص به نمایش در خواهند آمد.

سروری‌نژاد گفت: یک تصور اشتباه نسبت به کارهایی که در حوزه هنری روی صحنه می‌رود وجود دارد آن‌هم اینکه فکر می‌شود تمامی کارهایی که در این مرکز به نمایش در‌می‌آیند مناسبتی هستند درصورتی‌که این‌گونه نیست و کارهای غیرمناسبتی هم در حوزه هنری روی صحنه می‌روند. یک مثال روشن در این رابطه نمایش «دختر وطن» است.

«دختر وطن» تصویرگر مادر شهید ژاپنی شد

وی با اشاره به اینکه آسیب جدی آثار دفاع مقدسی کلیشه‌های رایج در آن است، گفت: تمام سعی ما این است که در کارمان از کلیشه‌های رایج در این حوزه دوری کنیم. یکی از راهکارهای ما این بود داستانی متفاوت را بیان کنیم زیرا عموماً این تصور وجود دارد وقتی قرار است درباره مادر شهید حرف زده شود، کار مربوط حتماً باید با گریه و زاری همراه باشد.

وی ادامه داد: نگاه مستند و واقعی به شخصیت شهدا و خانواده‌شان باید به گونه‌ای باشد که تماشاگر آن را باور کرده و بتواند با آن همذات پنداری کند. در این راستا در «دختر وطن» تنها سیر گذر زمان یک انسان نشان داده می‌شود؛ انسانی که از یک نقطه شروع و به نقطه‌ای دیگر می‌رسد. در ضمن چالش‌های که مادر شهید با پدر و نامزد سابقش داشته به صورت برش‌های کوتاه مدنظر قرار می‌گیرد.

به گزارش ایکنا رادیو تئاتر «دختر وطن» به نویسندگی محمدرضا قلمبر و بر اساس کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» بوده که به کارگردانی بهرام سروری نژاد از چهارشنبه 8 شهریور ساعت 18:30 در تماشاخانه مهر روی صحنه رفته است. در این اثر بازیگرانی همچون؛ گلچهره زند، ماکان رضائی‌پور، بهرام سروری‌نژاد، مرتضی ظهرابی، عباس شیراوند و فریبا بکلو به ایفای نقش پرداخته و سایر عوامل عبارتند از؛ صدابردار: ناصر نظری، دستیار کارگردان: الهام سلیمی، طراح تصویر: رعنا عابدی و طراح پوستر: محدثه قافله باشی.

کونیکو یامامورا در خانواده‌ای بودایی در ژاپن متولد شد و در ۲۰ سالگی با جوانی مسلمان و ایرانی آشنا و تحت تأثیر اخلاق اسلامی این جوان مسلمان به دین اسلام مشرف شده و با الهام از کتاب آسمانی قرآن نام «سبا» را برای خود برگزید. یامامورا بعد از ازدواج به ایران مهاجرت کرد و صاحب فرزندی شد که عازم جبهه‌های نبرد جنگ تحمیلی شده و به شهادت رسید. یامامورا در سال‌های ابتدایی راه‌اندازی رادیو ژاپنی، فعالانه در پایه‌گذاری این رسانه نقش‌آفرینی کرد و پس از آن به عنوان کارشناس با این رادیو همراه بوده است. وی دهم تیر 1401 به علت بیماری درگذشت.

کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» توسط حمید حسام از نویسندگان آثار دفاع مقدس و با همکاری مسعود امیرخانی گردآوری و تنظیم شد و از سوی انتشارات «سوره مهر» هم اکنون در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

محمد حاتمی

انتهای پیام
captcha