قرآن و عترت، مربی تقویت ایمان انسان‌هاست
کد خبر: 4167388
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
حجت‌الاسلام ماندگاری:

قرآن و عترت، مربی تقویت ایمان انسان‌هاست

یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت: ما باید ایمان خود را با قرآن عترت آبیاری کنیم که این دو مربی تقویت ایمان‌ ما هستند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری مدرس حوزه و دانشگاهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری مدرس حوزه و دانشگاه، شامگاه 15 شهریورماه، در جمع عزاداران حرم مطهر رضوی، با اشاره به اهمیت تقویت ایمان انسان‌ها، اظهار کرد: ما باید به این سؤال فکر کنیم که اربعین و زیارت امام حسین(ع) ما را داغ و با هیجان و یا پخته می‌کند؟ اگر پخته شدیم به درد امام زمان(عج) می‌خوریم، اما اگر داغ شده باشیم با سرد شدن دیگر به درد امام عصر(عج) نمیخوریم.

وی ادامه داد: مردم کوفه چند بار داغ شدند، یک بار زمان امیرالمؤمنین(ع) بود که چنان هجوم آوردند به خانه امیرالمؤمنین(ع) که امام علی(ع) فرمودند: ترسیدم حسن(ع) و حسین(ع) زیر دست و پا بمانند. این ازدحام جمعیت از سر هيجان و داغی بود چون زمانی که امیرالمؤمنین(ع) می‌خواست عدالت را اجرا کند و حق را به حقدار برساند همین جمعیت مقابل امیرالمومنین(ع) ایستادند و جنگیدند.

ماندگاری بیان کرد: در جنگ صفین که امیرالمؤمنین(ع) چند ده هزار یار و سرباز داشت فرمودند: اگر من ۱۰۰ نفر یار پخته داشتم دیگر مشکلی نداشتم، همین مردم کوفه یک بار همزمان امام حسن مجتبی(ع) داغ بودند و جلو آمدند، ۳۰ هزار نفر جمعیت سپاه امام حسن(ع) بود اما آنان هم پخته نشده بودند و امام را تنها گذاشتند. 

هیجان‌زده‌ها، یار امام حسین(ع) نشدند

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: همین مردم هیجان زده کوفه ۱۸ هزار نامه و امضا برای امام حسین(ع) فرستادند، اما ابن زیاد باعث شد آن‌ها سرد بشوند. بعد از واقعه عاشورا حدود ۴۵ هزار نفر در وقایع مختلف به شهادت رسیدند، همان‌هایی که امام حسین(ع) را یاری نکردند اما بعد از خواب بیدار شدند و فهمیدند که پسر حضرت زهرا(س) را یاری نکردند. 

ماندگاری اظهار کرد: سعید بن عبدالله شخصی بود که در روز عاشورا مقابل امام ایستاد تا امام بتواند نمازش را اقامه کند و در آن شرایط ۱۳ تیر به بدنش اصابت کرد، او پخته بود و می‌دانست باید خودش را فدای امام کند، با همان شرایط وقتی تیر دیگری به سمت امام آمد با صورت خود تیر را گرفت و شهید شد و امام به او گفتند تو زودتر از من به بهشت رفتی.

این پژوهشگر علوم اسلامی با بیان اینکه ما باید ببینیم چه قدر پخته شدیم، اضافه کرد: عده‌ای آمدند پيش پیامبر(ص) گفتند ما ایمان آوردیم پیامبر به آن‌ها گفت: «وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُم» ایمان به قلب‌های شما وارد نشده تا شما را پخته کند. باید سه ایمان را در دل خود بکاریم تا پخته شویم.

نمایشِ عملی ایمان به خدا

ماندگاری افزود: یاران امام حسین(ع) این سه ایمان را داشتند که تا آخرین قطره خون پای امام خود ایستادند، اولین ایمان را آیه ۱۰ سوره «فتح» می‌گوید: «يَدُاللَّهِ فَوقَ أَيديهِم»، اما معنای بزرگ بودن خدا را در عمل باید نمایش دهیم و هنگام مشکلات فقط به خدا تکیه کنیم «وَ مَن يَتَوَكَّل عَلَى ٱللَّهِ فَهُوَ حَسبُهُ».

وی ادامه داد: هرکس بزرگی خدا را باور کند، حرام برای او تلخ می‌شود و واجبات برای شیرین می‌شود، شهدای ما پخته شده بودند، آدم پخته کم نمی‌آورد و کج نمی‌رود، مشکل مملکت ما کم آوردن‌هاست، هرکس به خدا باور داشته باشد می‌داند که خدا پاداش می‌دهد، کسی که به خدا اضافه شود دیگر مشکلی ندارد.

ماندگاری گفت: ايمانِ دوم ایمان به قیامت است، هرکس پاداش خود را در دنیا بخواهد ضرر می‌کند، چرا که پاداش‌های دنیا تمام می‌شود قرآن می‌فرماید: «تِلكَ الدَّارُ الآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الأَرضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلمُتَّقِينَ» یاران امام حسین(ع) پاداش دنیا را نخواستند و خواستند در آخرت هم با امام حسین(ع) باشد.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: دنیا پر از ظلمت است و شیاطین جن و انس در کمین انسان هستند و ما به همین خاطر به ایمان سومی هم نیاز داریم و آن ایمان به پناهگاه بودن اهل‌بیت(ع) است، تمام قرآن به ما می‌گوید ایمان به خدا، قیامت و توسل لازم است ما باید ایمان خود را با قرآن عترت آبیاری کنیم، که این دو مربی تقویت ایمان‌ ما هستند.

انتهای پیام
captcha