محرومیت دارالقرآن کوثر نورآباد از ابتدایی‌ترین تجهیزات
کد خبر: 4176732
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

محرومیت دارالقرآن کوثر نورآباد از ابتدایی‌ترین تجهیزات

مدیر دارالقرآن کوثر نورآباد با اشاره به مشکلات این مرکز گفت: با وجود اینکه داشتن چاپگر یکی از تجهیزات مورد نیاز برای دارالقرآن‌هاست ولی ما از داشتن چاپگر محروم هستیم و امکانات دارالقرآن در پنج عدد صندلی، یک کامپیوتر و یک فایل خلاصه شده است.

قرآن کریمحامد حاصلی، مدیر دارالقرآن کوثر نورآباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با اشاره به اینکه این دارالقرآن از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: این دارالقرآن در زمینه آموزش قرآن در رشته‌های تجوید مقدماتی و پیشرفته، روخوانی و روانخوانی، فصیح‌خوانی، قرآن نونهالان، حفظ عمومی و حفظ کل، حفظ ویژه و حفظ جزء 30، مصباح‌الهدی(امام‌شناسی)، قرائت ترتیل و تحقیق، صحیفه‌ سجادیه، نهج‌البلاغه، تفسیر قرآن کریم، احکام و انشای نماز فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه دارالقرآن کوثر زیر نظر اداره‌کل آموزش و پرورش فعالیت دارد، افزود: کلاس‎های آموزشی دارالقرآن ویژه دانش‎آموزان است، اما برای عموم مردم نیز در سطح مساجد برنامه‌هایی از جمله محافل انس با قرآن کریم را اجرا می‎کنیم.

مدیر دارالقرآن کوثر نورآباد با بیان اینکه فعالیت این دارالقرآن بیشتر روی حفظ جزء 30 قرآن‌ کریم متمرکز شده است، بیان کرد: برای آموزش حفظ جزء 30 قرآن کریم مربیان و معلمان قرآنی دارالقرآن در سطح مدارس حضور و آموزش‌های لازم را به دانش‌آموزان ارائه می‎دهند.

4 هزار دانش‌آموز نورآبادی حافظ جزء 30 هستند

حاصلی با بیان اینکه در سال‌ تحصیلی گذشته چهار هزار دانش‌آموز این شهرستان در طرح حفظ جزء 30 قرآن شرکت کردند، اضافه کرد: این دانش‌آموزان به‌طور میانگین از یک سوره تا پنج سوره و حتی کل جزء 30 را حفظ هستند.

وی با اشاره به ثبت‌نام از دانش‌آموزان برای شرکت در کلاس‌های آموزشی این دارالقرآن گفت: تعدادی از کلاس‌ها که ظرفیت آنها کامل شده از اوایل مهرماه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و ثبت‌نام برای سایر علاقه‌مندان همچنان ادامه دارد.

حاصلی با بیان اینکه علاوه بر مدارس شهری تلاش داریم مدارس روستایی را نیز با کمک مربیان پرورشی تحت پوشش برنامه‌های قرآنی قرار دهیم، اضافه کرد: متأسفانه این دارالقرآن فضای کافی و مناسبی ندارد و در حال حاضر در کانون تربیتی پیام این شهرستان مستقر هستیم، لذا اکثر کلاس‎ها را در سطح مدارس برگزار می‎کنیم.

این فعال قرآنی با اشاره به بخشی از مشکلات دارالقرآن کوثر اظهار کرد: با وجود اینکه داشتن چاپگر یکی از تجهیزات مورد نیاز برای دارالقرآن‌هاست، ولی ما از داشتن چاپگر محروم هستیم و امکانات دارالقرآن در پنج عدد صندلی، یک کامپیوتر و یک فایل خلاصه شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته با کمک خیران یک رویداد مهم قرآنی را در نورآباد برگزار کردیم که با استقبال خوبی مواجه شد و توانستیم جوایز زیادی به شرکت‌کنندگان در این رویداد قرآنی بدهیم، گفت: برای فعالیت قرآنی و همچنین جذب مخاطب قرآنی باید پول و اعتبار داشت، این در حالی‌ است که بودجه و اعتباری که به دارالقرآن اختصاص می‎دهند کمتر از 15 میلیون تومان است که با این پول برگزاری برنامه‌های قرآنی ناممکن است.

آموزش و پرورش از دارالقرآن‌ها حمایت کند

مدیر دارالقرآن کوثر نورآباد به کسب رتبه‌های برتر مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‎آموزی توسط قرآن‌آموزان این دارالقرآن طی سال‌ تحصیلی گذشته اشاره کرد و ادامه داد: یکی از وظایف محوله به دارالقرآن‌ها برپایی محافل انس با قرآن و برگزاری مسابقات قرآن در سطح مدارس است که با توجه به کمبود اعتبار اجرای این برنامه‌ها برای ما مشکل است.

وی افزود: از دارالقرآن‌ها نیز خواسته شده است علاوه بر برپایی محافل انس با قرآن در سطح مدارس نسبت به برگزاری محافل قرآنی برای عموم مردم نیز اقدام کنند که به نظر می‎رسد با بودجه و اعتبار ناچیزی که دارالقرآن‌ها دریافت می‎کنند در اجرای این برنامه‌ها نتوانند موفق باشند.

حاصلی خواستار حمایت مالی آموزش و پرورش و همچنین خیران از دارالقرآن‌ها شد و گفت: با توجه به اینکه تلاش دشمن بر این است نوجوانان و جوانان ما را از قرآن و سبک زندگی اسلامی دور کند، ما باید زمینه حضور دانش‌آموزان در برنامه‌های قرآنی را فراهم کنیم و حداقل با دادن جایزه و تشویق انگیزه آنها برای ادامه این مسیر را فراهم آوریم.

وی با اشاره به اینکه وقتی وظایفی از سوی آموزش و پرورش برای دارالقرآن‌ها ترسیم می‌شود باید بودجه و اعتباری نیز برای آن لحاظ شود، بیان کرد: قرآن‌آموزی که روزانه برای آمدن به دارالقرآن هزینه می‎کند شایسته است در پایان ترم از او تشویقی صورت پذیرد؛ مطمئناً اگر تشویقی در کار نباشد آنان هم رغبتی به حضور در کلاس قرآن نخواهند داشت و هر سال این احتمال وجود دارد با ریزش آمار مخاطبان قرآنی در دارالقرآن‌ها مواجه شویم.

انتهای پیام
captcha