دلایل حضور برزیل در بازار جهانی حلال
کد خبر: 4179278
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸

دلایل حضور برزیل در بازار جهانی حلال

برزیل بزرگترین تولید کننده و صادرکننده گوشت حلال در جهان بوده و صنعت حلال این کشور به سرعت در حال رشد است. یکی از عوامل افزایش حضور برزیل در بازار حلال تقاضای جهانی است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به رشد جمعیت مسلمانان جهان تا سال 2030 به 2.2 میلیارد نفر تقاضا برای محصولات غذایی حلال افزایش پیدا کند.

به گزارش ایکنا، در سال‌های اخیر و با توجه به رشد بازار حلال در کشورهای اسلامی، کشورهای دیگری تلاش کرده‌اند که از پتانسیل بازار جهانی حلال نهایت استفاده را ببرند و سهمی از درآمدهای اقتصاد خود را به توسعه صنعت حلال و محصولات آن اختصاص دهند.

بازار آفریقا و کشورهای عربی به دلیل جمعیت و رشد اقتصادی خود همچنان اهمیت خود را برای شرکت‌ها فعال در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی در سراسر جهان حفظ کرده است. با این حال، گواهی حلال، شرکت‌هایی را که می‌خواهند در این بازار حضور داشته باشند، یک قدم جلوتر از سایر شرکت‌ها و صنایع فعال دیگر قرار می‌دهد.

 برزیل، به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان، در تلاش است تا راه‌هایی برای گسترش تجارت با کشورهای عربی ـ اسلامی بیندیشد. به طور کلی انتظارات از بازار جهانی حلال برای حضور برزیل در این بازار امیدوارکننده است.

بر اساس داده‌ها، انتظار می‌رود این بازار تا سال 2024 به حدود 5.74 تریلیون دلار برسد. برزیل به لطف کیفیت و دقت در قوانین و تولید خود، اعتماد کشورها را در بازار غذای حلال به دست آورده است و شرکت‌های برزیلی نیز گواهی حلال را یک ضرورت می‌دانند.

پتانسیل بالای برزیل در بازار حلال

مشارکت برزیل در بازار حلال به سال 1977 باز می‌گردد، زمانی که این کشور تجارت گوشت مرغ را در ازای نفت با عربستان سعودی آغاز کرد. در حال حاضر 50 درصد مرغ تولیدی در برزیل حلال است و همه این تولیدات صادر می‌شود و صدور گواهی حلال در تمام بخش‌های غذایی در حال افزایش است.

طبق گزارش اتاق بازرگانی برزیل عربی(CCAB)، امارات متحده عربی در سال 2020 15.4 میلیارد دلار محصولات مرتبط با ماکیان را از برزیل وارد کرد و تقریباً یک چهارم آن را به ارزش 4.1 میلیارد دلار آمریکا مجدداً صادر کرد. ایران، عربستان سعودی، عمان، کویت، یمن، عراق، هند، بحرین، پاکستان، سومالی، اردن، افغانستان، کنیا و آمریکا، کشورهایی هستند که بیشترین صادرات مجدد را از امارات انجام می‌دهند.

نگاهی به دلایل حضور برزیل در بازار جهانی حلال

از سوی دیگر برزیل بزرگترین تولید کننده و صادرکننده گوشت حلال در جهان بوده و صنعت حلال این کشور به سرعت در حال رشد است. در سال 2021، برزیل بیش از 2 میلیون تن گوشت مرغ حلال صادر کرد و این کشور اکنون به دنبال گسترش صادرات حلال خود به سایر محصولات غذایی مانند گوشت گاو، میوه ها و سبزیجات است.

تعدادی از عوامل باعث رشد صنعت حلال برزیل در برزیل شده است. یکی از عوامل افزایش تقاضای جهانی برای غذای حلال است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به رشد جمعیت مسلمانان جهان تا سال 2030 به 2.2 میلیارد نفر، تقاضا برای محصولات غذایی حلال را افزایش پیدا کند.

عامل دیگری که باعث رشد صنعت حلال برزیل می‌شود، بخش قوی کشاورزی این کشور است. برزیل یکی از تولید‌کنندگان عمده گوشت، مرغ و غلات است و این کشور دارای صنعت پردازش مواد غذایی بوده که به خوبی توسعه یافته است. این به برزیل مزیت رقابتی قوی در بازار جهانی غذای حلال می‌دهد.

دولت برزیل نیز از رشد صنعت حلال این کشور حمایت می‌کند. دولت این کشور برای ترویج محصولات حلال برزیل در بازارهای بین‌المللی دست به ابتکار زده و همچنین از شرکت‌ها با کمک مالی حمایت کرده تا آنها گواهی حلال دریافت کنند.

به گفته کارشناسان اقتصادی، رشد صنعت حلال برزیل تأثیرات مثبتی بر اقتصاد این کشور دارد. صنعت حلال باعث ایجاد شغل و افزایش رشد اقتصادی در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته برزیل شده و همچنین به افزایش صادرات برزیل و ورود ارز خارجی کمک می‌کند.

چالش‌های پیش رو برای حضور گسترده‌تر در بازار حلال

علیرغم رشد صنعت حلال برزیل، این صنعت با چالش‌هایی مواجه است. به عقیده کارشناسان اقتصادی، بسیاری از مصرف‌کنندگان مسلمان از کیفیت بالا و مقرون به صرفه بودن محصولات حلال برزیل آگاه نیستند. این تا حدی به این دلیل است که برزیل یک کشور عمدتاً مسیحی بوده و صنعت حلال آن نسبت به سایر کشورهای منطقه آمریکای جنوبی، صنعتی جدید است.

با وجود حمایت دولت برزیل، دریافت گواهی حلال می‌تواند گران باشد، به خصوص برای مشاغل کوچک و متوسط و این می‌تواند مانعی برای ورود بازیگران جدید به بازار حلال باشد. این موضوع باعث شده که صنایع برزیل در مقایسه با صنایع حلال مشابه در سایر کشورها عقبتر باشند.

وجود کشورهای دیگر مانند آرژانتین و ترکیه به عنوان صادرکنندگان عمده گوشت حلال باعث شده که برزیل با رقابت فزاینده‌ای با این کشورها مواجه شده که سرمایه‌گذاری زیادی در صنایع حلال خود انجام می‌دهند. از سوی دیگر برزیل کمبود نیروی ماهر در صنعت حلال دارد و این به دلیل آن است که صنعت حلال هنوز در برزیل نسبتاً جدید است و برنامه‌های آموزشی کمی در دسترس افراد فعال در این صنعت وجود دارد.

با وجود این چالش‌ها، صنعت حلال برزیل فرصت‌های زیادی برای رشد دارد. انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای غذای حلال در سال‌های آینده به رشد خود ادامه داده و برزیل موقعیت خوبی برای پاسخگویی به این تقاضای رو به رشد دارد.

تلاش برای برندسازی با برگزاری مجمع بین‌المللی حلال

یکی از کارهایی که در برزیل برای توسعه صنعت حلال انجام شده برگزاری نمایشگاه‌های با محوریت صنعت حلال است. یکی از مهمترین آنها دومین دوره از مجمع جهانی کسب و کار حلال برزیل (GHB) بود که شهر سائوپائولو میزبان آن بود.

این مجمع دو روزه که از 23 تا 24 اکتبر برگزار شد، توسط اتاق بازرگانی برزیل عرب (ABCC) با حمایت دو نهاد مهم در صنعت حلال این کشور،  FAMBRAS Halal و Apex-Brasil سازماندهی و برگزار شد.

عثمر شوهفی، رئیس ABC در این مجمع گفت که در سال 2022، برزیل به ارزش 23.41 میلیارد دلار غذا و نوشیدنی به کشورهای مسلمان صادر کرد که 41 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

محمد حسین الزغبی، رئیس FAMBRAS Halal  هم در این مجمع گفت که برزیل بیش از چهار دهه پیش کار خود را در بازار حلال آغاز کرد و از آن زمان به یک بازیگر پیشرو در صنعت، به ویژه در تولید مرغ و گوشت گاو حلال تبدیل شده است.

پیام رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، هم  در جلسه افتتاحیه مجمع قرائت شد که بار دیگر بر توانایی این کشور در ارائه محصولات حلال با کیفیت بسیار بالا تأکید کرد.
وی بر روابط تجاری قوی برزیل با کشورهای اتحادیه عرب و ظرفیت آن برای پاسخگویی به تقاضاهای بازار پر رونق حلال تأکید کرد. داسیلوا به پروژه حلال دو برزیل (Halal do Brasil) اشاره کرد که بر آموزش و صدور گواهینامه محصولات حلال برزیل برای تبلیغ بین‌المللی تمرکز دارد.

ترجمه: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha