اینجا کسی دست خالی برنمی‌گردد
کد خبر: 4179497
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران/ 19

اینجا کسی دست خالی برنمی‌گردد

خوب می‌دانی که اگر به کانون قرآن و عترت شهدای نیکوحرف شهر ری بروی، برای تو موضوعی را به دلخواه علاقه‌ات به مباحث معرفتی و دینی، تعریف و تو را با برنامه‌های متعدد کانون همراه می‌کنند. مربیان این کانون هم‌قسم شدند تا مانع ریزش افراد و ترک کانون شوند تا زمانی که دست آنان را از معارف قرآنی پر کنند.

شیفته تعلیم و تعلم قرآنهر چه در پی آنی آنی! این جمله مصداق کسی است که از میان همه موقعیت‌هایی که برایش فراهم می‌شود به سراغ چیزی می‌رود که بیش از بقیه به آن عشق و علاقه می‌ورزد و برای رسیدن به آنچه مطلوب اوست، منتظر فراهم آمدن فرصت نیست. همچنین، خود را تابع شرایط می‌داند، اما تسلیم شرایط نمی‌شود و نیز نقش خود را به عنوان همسر و مادر به خوبی ایفا می‌کند و جلب رضایت آنها برای او اهمیت فراوانی دارد و کم‌کم درمی‌یابد که برای رسیدن به هدفش باید وقت بیشتری را صرف کند و آسایش و آرامش خودش اهمیتی نداشته باشد. اشرف نیکوحرف‌تمیز خواهر شهید اصغر نیکوحرف‌تمیز، چنین بانویی است، بانویی که به سبب داشتن چنین روحیه‌ای در نخستین آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآنی از وی تجلیل شد. به این بهانه با او گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ایکنا ـ شما به عنوان فعال قرآنی شهر ری و مدیر خانه قرآن و عترت شهدای نیکوحرف شناخته می‌شوید. ضمن معرفی بیشتر خود از آغازین روزهایی بگویید که به فراگیری قرآن و معارف دینی علاقه‌مند شدید.

سال 1340 در قم متولد و در تهران بزرگ شدم. پس از دریافت مدرک دیپلم، به سبب علاقه‌ام به مباحث فرهنگی و عقیدتی به فعالیت‌های فرهنگی روی آوردم و رابط مسجد و سپاه پاسداران شدم و در کلاس‌های مختلف عقیدتی و سیاسی شرکت کردم. با رفتن به کلاس‌های متعدد آموزشی و هنری به خوبی اوقات فراغتم را پر کردم، اما بیش از همه به ترویج علوم قرآنی و مطالعه در این زمینه علاقه داشتم. به سبب شرایط کاری همسرم، سه سال در بوشهر و بیست سال ساکن کرج بودم. ایشان نیز از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت هستند.

ایکنا ـ طی سه سال اقامت در بوشهر فعالیت‌ فرهنگی شما چه بود؟

در آن برهه زمانی حوزه علمیه بانوان در این شهر وجود نداشت، ولی اشتیاق من به تحصیلات حوزوی زیاد بود و رئیس حوزه علمیه برادران بوشهر کمک کرد و سیر مطالعاتی را در نظر گرفت تا من به صورت خودآموز به فراگیری علوم دینی بپردازم. بعد از نقل مکان به کرج، سطح یک را در حوزه علمیه خامس آل عبای کرج پشت سر گذاشتم. از آنجا که به کنشگری فرهنگی و اجتماعی علاقه داشتم به صورت خودجوش اقدام به برپایی مراسم در اعیاد مذهبی کردم.

چند سال نیز مربی تربیتی دبیرستان‌های پژوهش، مهر و حضرت مریم(س) بودم و حتی در رقابت‌ها و جشنواره‌های مختلفی رتبه برتر را کسب کردم و این امر سبب بیشتر شناخته‌شدنم از سوی مراکز دیگری شد.

با ورود به حوزه علمیه کوثر کرج سطح دو را در آنجا گذراندم. سپس معاون فرهنگی و مدیر مؤسسه قرآنی وابسته به آن حوزه شدم و به دلیل ادامه تحصیل دخترانم، دوباره ساکن شهرری شدم. دو دخترم در دانشگاه و دو دختر دیگرم در حوزه تحصیل کردند و با مساعدت آنان فعالیت‌ خانه قرآن و عترت شهدای نیکوحرف را پیش می‌برم.

شیفته تعلیم و تعلم قرآن

ایکنا ـ چه انگیزه‌ای شما را به تأسیس خانه قرآن و عترت سوق داد؟

پدرم از خیرین شهرری است و یکی از واحدهای منزل خود را برای تأسیس خانه قرآن به نام من کردند و از آنجا که فضا مهیا و علاقه من به تدریس قرآن زیاد بود، سال 97 برای اخذ مجوز فعالیت خانه قرآن و عترت به سازمان دارالقرآن الکریم وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه و پس از حدود چند ماه فعالیت غیررسمی و با احراز شرایط من از سوی این سازمان، مجوز فعالیتم را اخذ کردم.

ایکنا ـ چه دوره‌های آموزشی را برگزار کرده‌اید؟

آموزش‌ قرآن اساس کار من است. دوره‌های روخوانی و روان‌خوانی را در قالب طرح بشری، که همراه با اعطای مدرک به قرآن‌آموزان است، برگزار می‌کنیم. علاوه بر این، صوت و لحن و تجوید آموزش داده می‌شود.

حدود پنج سال دوره شرح نهج‌البلاغه را برگزار کردیم که به دلیل شیوع کرونا برپایی آن دچار وقفه‌ و سپس به شکل مجازی پیگیری شد. دوره تفسیر و مفاهیم قرآن را برگزار کردیم و دوره تدبر در قرآن نیز با استقبال خوبی همراه بوده است. 

ایکنا ـ دوره‌های آموزشی شما همه گروه‌های سنی را شامل می‌شود؟ 

علاوه بر کودکان، دیگر گروه‌های سنی را هم شامل می‌شود. برای سنین پایین‌تر مؤسسه جنات‌النعیم در حوالی مرکز قرآنی ما به شکل تخصصی دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کند. در خانه قرآن و عترت شهدای نیکوحرف برای سنین 9 تا 14 سال دوره‌های استراتژی کودک برگزار می‌شود و با شیوه‌های جذاب به بیان داستان‌های قرآنی می‌پردازیم.

شیفته تعلیم و تعلم قرآن

ایکنا ـ در روند اداره خانه قرآن و عترت با مشکلاتی مواجه هستید؟

خانه قرآن و عترت درآمدی ندارد و در مورد حق‌التدریس اساتید با مشکل مواجه هستیم. به لطف پدرم این مشکل حل شده است و قرآن‌آموزان مساعدت مالی می‌کنند. البته بخشی از امور از جمله تدریس در کلاس‌ها به صورت خانوادگی پیش می‌رود. یکی از دخترانم به عنوان قاری، صوت و لحن تدریس می‌کند. آموزش خطاطی و نقاشی را دختر دیگرم به عهده دارد و کلاس‌ بافندگی را نیز برگزار می‌کنیم.

یادآور می‌شود، نخستین آئین نکوداشت و تکریم بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران با عنوان «همایش اخلاق و معنویت» دوم آذر سال جاری از سوی مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه مؤسسه امام رضا(ع) با همکاری ایکنا، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی، رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و مؤسسه حضرت خدیجه(س) برگزار شد.

انتهای پیام
captcha