گفتمان مقاومت اسلامی «جهانی» شد
کد خبر: 4184334
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
یادداشت

گفتمان مقاومت اسلامی «جهانی» شد

عملیات پیروزمندانه طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ که توسط نیروی مقاومت حماس علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی صورت گرفت، طی چند روز تأثیرات زیادی بر  افکار عمومی جهان گذاشت و راه روشنی را برای جهانی شدن گفتمان مقاومت اسلامی نشان داد.

گفتمان مقاومت اسلامی «جهانی» شدرشید جعفرپور، مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده است به تحلیل گفتمان مقاومت اسلامی پرداخته است، متن این یادداشت را با هم می‌خوانیم:

عملیات پیروزمندانه طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) که توسط نیروی مقاومت حماس علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی صورت گرفت، طی چند روز تأثیرات زیادی بر  افکار عمومی جهان گذاشت.

رسانه‌های وابسته به نظام سلطه به ویژه صهیونیسم، تلاش زیادی برای نشان دادن چهره مزورانه و مظلومانه از جنایتکاران صهیونیستی داشتند و تصویر وارونه‌ای از اتفاقات میدانی غزه ارائه می‌کردند. اما با گذشت زمان و آشکار شدن ماهیت عملکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، دیگر امکان سانسور و مخفی نمودن واقعیت‌های میدانی غزه برایشان وجود نداشت.

طی ۴۵ روز از آغاز عملیات، جنایت‌های متعددی از سوی رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد که صحنه را برای افکار عمومی جهان آشکار نمود. به شهادت رساندن بیش از ۱۴۵۰۰ نفر مردم بی‌گناه غزه که اکثرشان کودک و زن بودند، بمباران چهار بیمارستان المعمدانی، بیمارستان الشفا، بیمارستان اندونزی‌ها، بیمارستان مسیحی‌ها، به بهانه اینکه مهمات و پایگاه‌ها و تونل‌های حماس در زیر بیمارستان‌ها مخفی است، به شهادت رساندن بیش از ۵۰ خبرنگار خبرگزاری‌ها که طبق قانون مصونیت دارند، به اسیر گرفتن تعدادی از مردم فلسطین، بمباران و موشک باران بی مهابا و بی امان بر سر مردم محبوس در غزه و تخریب هزاران واحد مسکونی آنها، قطع همه زیرساخت‌های لازم برای زندگی معمولی و جاری از جمله آب، برق، دارو، غذا و کمک‌های بشردوستانه، بستن همه راه‌های ارتباطی به غزه از جمله گذرگاه رفح و ... بخشی از جنایاتی بود که به افکار عمومی جهان این پیام را مخابره کرد که رژیم صهیونیستی از روی زبونی و پستی دست به اقداماتی می‌زند که طبق هیچ کدام از کنوانسیون‌های حقوقی قابل دفاع نیستند.

بدتر و دردناک‌تر اینکه، سازمان‌های بین‌المللی که ادعای دفاع از حقوق بشر را دارند، همه شاهد این اتفاقات بودند، نه تنها اقدام عاجل و مؤثری انجام ندادند، بلکه در بسیاری از این موارد سکوت پیشه کرده تا دامنه جنایات افزایش پیدا کرد.
مخابره این تصاویر از صحنه میدان نبرد تحولات غزه بخش زیادی از وجدان‎‌های انسان‌ها را در دنیا بیدار نمود. موج امیدآفرینی از حرکت‌های مردمی در جهان در حمایت از مقاومت و حماس راه افتاد. برگزاری تجمعات چند ده هزار نفری در شهرهای بزرگ اروپایی و آمریکایی از جمله؛ پاریس، لندن، ونکور، لس انجلس، نیویورک و پایتخت‌ها و شهرهای بزرگ آسیایی و آفریقایی و اعلام انزجار از رژیم صهیونیستی، تشکیل صدها گروه و تولید و اجرای موسیقی در حمایت از مردم فلسطین، حمایت چهره‌های مطرح ورزشی، هنری و نخبگانی جهانی از مقاومت اسلامی، برکناری برخی از مسئولان مخالف برپایی راهپیمایی در حمایت از فلسطین در اروپا، برگزاری بیش از ۵۰۰۰ تجمع چندین هزار نفره در این مدت محدود، تدوین میلیون‌ها بیانیه اعتراضی و اعلام همدردی با مردم غزه توسط اشخاص، گروه‌ها، جمعیت‌ها، احزاب و طیف‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در سطح دنیا، برگزاری و تولید هزاران اثر و رویداد هنری، ادبی، اجتماعی، سیاسی  و حتی میدانی و اعلام آمادگی برای مبارزه میدانی توسط گروه‌های مختلف مردمی و جهادی در منطقه و دنیا و اقدامات فراوان دیگر که امکان جمع آوری و بیان آن در این نوشته کوتاه نیست، نشان از آن دارد که اولا رژیم صهیونیستی در این دوره از مبارزه مقاومت علیه آن، بازنده اصلی است. ثانیا افکار عمومی جهان نفرت عمیقی نسبت به رژیم صهیونیستی پیدا نمودند. ثالثا اینکه علاوه بر هزینه فایده‌ای که حماس برای عملیات در نظر گرفته بود، محقق شد، به نظر می‌رسد دستاورد مهم مقاومت در این مقطع «اجماع جهانی علیه رژیم صهیونیستی» بود که تا حد زیادی محقق شد.

نکته مهمتر اینکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع ورزشکاران، حماس توانست رژیم را «ضربه فنی» نماید و در واقع دستاورد اصلی این تحولات این بود که گفتمان مقاومت که معمولا در محدوده کشورهای غرب آسیا و یا در کشورهای اسلامی رواج داشته و کنشگری می‌کرد، تبدیل به گفتمان جهانی شد.

انتهای پیام
captcha