از مرحله ششم تبادل اسرا تا ادعای اسرائیل درباره رهبر گردان جنین
کد خبر: 4184950
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶

از مرحله ششم تبادل اسرا تا ادعای اسرائیل درباره رهبر گردان جنین

در ششمین روز از آتش‌بس در غزه مرحله ششم از اسرای دو طرف انجام شد. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی مدعی شد در حمله به اردوگاه جنین رهبر گردان‌های جنین را به شهادت رسانده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، از صبح روز جمعه، نوار غزه شاهد آتش‌بس موقت انسانی با میانجیگری قطر-مصر و آمریکا است و طی آن، دو طرف یعنی حماس و رژیم صهیونیستی اقدام به تبادل اسرا(زنان و کودکان) کردند و کمک‌های انسانی وارد نوار غزه شده است.

با تکمیل تبادل اسرای فلسطینی و اسرائیلی در مرحله چهارم، اسرائیل 150 اسیر فلسطینی را از زندان‌های خود آزاد کرده و در مقابل حماس 50 غیرنظامی اسرائیلی را که همگی زن و خردسال هستند آزاد کرده است.

در حالی که قرار بود آتش‌بس بشردوستانه روز دوشنبه گذشته پایان یابد، طرف‌های ذی‌ربط موافقت کردند که برای دو روز دیگر تمدید شده و طی این مدت، تعداد بیشتری از اسرای فلسطینی و اسرائیلی آزاد خواهند شد.

ادعای اسرائیل درباره رهبر گردان جنین

شامگاه چهارشنبه رژیم اشغالگر اسرائیل مدعی شد محمد الزبیدی رهبر گردان جنین و یکی دیگر از رزمندگان مقاومت را در جریان حمله به اردوگاه جنین به شهادت رسانده است.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد در حمله نیروهای اشغالگر به این اردوگاه دو کودک فلسطینی به شهادت رسیدند.

نظامیان رژیم صهیونیستی از عصر سه شنبه تا صبح چهارشنبه 35 فلسطینی را در کرانه باختری بازداشت کردند. نظامیان صهیونسیت به بازجویی میدانی از ده‌ها فلسطینی و نیز حمله‌های مستمر به منازل شهروندان و تخریب گسترده اموال و دارایی‌های آنها پرداختند.

مرحله ششم تبادل اسرا

مرحله ششم از تبادل اسیران میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی آغاز شد و تعدادی از اسرای اسرائیلی به صلیب سرخ جهانی تحویل داده شدند. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مرحله ششم تبادل اسرا آغاز شد. رسانه‌های صهیونیستی تأکید کردند که تعدادی از اسرای اسرائیلی به نیروهای صلیب سرخ تحویل داده شدند.

شبکه «سی ان ان» به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که پیش‌بینی می‌شود که حماس در این مرحله دست‌کم یک اسیر آمریکایی را آزاد کند.

گروهان‌های قدس شاخه نظامی جهاد اسلامی اعلام کرد که در چارچوب توافق تبادل اسیران، شماری از اسرای غیرنظامی اسرائیل را تحویل دادیم.

درخواست وزیر خارجه حکومت خودگردان 

«ریاض المالکی»، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با بیان اینکه آتش‌بس موقت جاری باید به دائم تبدیل شود و کشتارها در غزه پایان یابد، گفت: ما از قطر و مصر بابت تلاش‌های منجر به آتش‌بس‌شان تشکر می‌کنیم.

 المالکی در جلسه شورای امنیت با بیان اینکه محاصره غزه باید خاتمه یابد، اظهار داشت: باید اجازه داد مردم نوار غزه به خانه و کاشانه‌ خود بازگردند.

وی با تأکید بر بازگشت زندگی به غزه و لزوم بازسازی آن، تصریح کرد: زمان در حال تمام شدن است و منازعه سیاسی قابل حل در حال تبدیل شدن به یک رویارویی دینی تمام‌نشدنی است.

المالکی با اشاره به اینکه از هفتم اکتبر 230 فلسطینی در کرانه باختری کشته شده و هزاران نفر بازداشت شدند و تشدید تنش ادامه دارد، گفت: محاصره و بمباران نوار غزه موجب آوارگی 1.7 میلیون نفر شده و تحولات جاری ما را خارج از تاریخ و جغرافیا سوق می‌دهد.

وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با بیان اینکه امروز سربازان اسرائیلی تک‌تیرانداز اقدام به کشتن دو کودک در جنین کردند، گفت: ما نیازمند حمایت بین‌المللی و پایان دادن به فرار اسرائیل از مجازات هستیم.

المالکی با اشاره به اینکه مردم فلسطین با تهدیدی موجودیتی مواجه هستند، گفت: اسرائیل در حالی که مردم ما را می‌کُشد، حق دفاع از خویشتن را ندارد، مردم ما حق دارند سرنوشت‌شان را خود تعیین کنند.

وی در پایان تصریح کرد: فلسطین بدون غزه امکان ندارد، فلسطین آزاد باقی خواهد ماند و این تنها مسیر ما به سمت صلح است.

استقبال گوترش از تمدید آتش‌بس

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه بیش از 14 هزار نفر در غزه از ابتدای عملیات نظامی اسرائیل کشته شدند، گفت: «شمار کودکان کشته شده طی این چند هفته بیشتر از هر درگیری است که از زمان انتخاب به دبیرکل سازمان ملل شاهد آن بودم.»

 گوترش با اشاره به اینکه بکارگیری تسلیحات ویرانگر در مناطق مسکونی تاثیر پررنگی بر غیرنظامیان داشته است، گفت: آشکار است که اقدامات ناقض قانون و خطرناکی در این جنگ روی داده است و 80 درصد از مردم غزه از منازل خود اخراج شده و به سمت جنوب باریکه رانده شده‌اند.

وی با تأکید بر لزوم احترام به مقرهای سازمان ملل، اظهار داشت: این مقرها امروز بیش از 2 میلیون غیرنظامی در جست‌وجوی امنیت را در خود پناه داده و حمایت می‌کند.

گوترش با استقبال از آتش‌بس اسرائیل و حماس با کمک قطر، مصر و امریکا، اظهار داشت: از ابتدای حملات اسرائیل، 111 عضو نهادهای وابسته به سازمان ملل در غزه کشته شده‌اند که این بیشترین تلفات سازمان ما در تاریخ خود است.

دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه وضعیت بهداشتی پناهگاه‌های غزه وحشتناک است، تاکید کرد: باید گذرگاه‌های دیگری به ویژه گذرگاه کرم ابوسالم در کنار رفح برای تأمین و ارسال کمک‌های بیشتر بازگشایی شود.

گوترش با اشاره به اینکه بیمارستان‌های غزه تجهیزات لازم پزشکی را به شکل مطلوب دریافت نمی‌کنند، گفت: مذاکرات فشرده‌ای برای تمدید آتش‌بس موقت در جریان است و ما از این امر استقبال می‌کنیم.

در همین ارتباط، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در خاورمیانه با بیان اینکه 154 فلسطینی از جمله 37 کودک در کرانه باختری به دست ارتش اسرائیل کشته شده است، تصریح کرد: غزه باید به عنوان بخشی از کشور فلسطین در آینده باقی بماند، نمی‌توان همانند گذشته به روند مدیریت بحران بازگشت.

از صبح روز جمعه، نوار غزه شاهد آتش‌بس موقت انسانی با میانجیگری قطری-مصری-آمریکا است و طی آن، دو طرف یعنی حماس و رژیم صهیونیستی اقدام به تبادل اسرا(زنان و کودکان) کردند و کمک‌های انسانی وارد نوار غزه شده است.

با تکمیل تبادل اسرای فلسطینی و اسرائیلی در مرحله چهارم، اسرائیل 150 اسیر فلسطینی را از زندان‌های خود آزاد کرده و در مقابل حماس 50 غیرنظامی اسرائیلی را که همگی زن و خردسال هستند آزاد کرده است.

در حالی که قرار بود آتش‌بس بشردوستانه روز دوشنبه گذشته پایان یابد، طرف‌های ذی‌ربط موافقت کردند که برای دو روز دیگر تمدید شده و طی این مدت، تعداد بیشتری از اسرای فلسطینی و اسرائیلی آزاد خواهند شد.

 

انتهای پیام
captcha