شیعه را با منطق و گفتار نیک تبلیغ کنیم
کد خبر: 4185417
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
حجت‌الاسلام احمدعلی قانع:

شیعه را با منطق و گفتار نیک تبلیغ کنیم

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با تأکید بر برخورد منطقی و گفتار نیک با دیگران، گفت: در سفر تبلیغی به خارج از کشور، برخی افراد را سراغ داشتم که وقتی با وهابیون مواجه می‌شدند با آن‌ها حرف هم نمی‌زدند ولی ما باب گفت‌وگو را با آنان باز کردیم.

احمدعلی قانعبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین احمدعلی قانع، استاد دانشگاه امام صادق(ع)، 11 آذرماه در نشست تجربه‌نگاری تبلیغات برون‌مرزی اسلام که از سوی انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق(ع) با همکاری اندیشکده تبلیغات برون‌مرزی اسلام برگزار شد، گفت: زمانی که بنده برای تبلیغ به خارج از کشور رفتم، جامعه المصطفی(ص) وجود نداشت و در قالب دو بخش سازمان مدارس علمیه خارج از کشور و مرکز جهانی علوم اسلامی فعالیت می‌کرد.

وی با بیان اینکه بنده در سال 1385 و بعد از گذراندن یکسری آزمون و مصاحبه به همراه خانواده به کشور سیرالئون از کشورهای بسیار فقیر در غرب آفریقا اعزام شدم، گفت: ما وقتی به این کشور رفتیم نه برق داشتیم و نه آب لوله‌کشی و با تانکر آب می‌آوردیم و برق هم فقط شب‌ها به صورت ضعیف، آن هم از طریق صاحبخانه‌ای که آنجا را اجاره کرده بودیم با استفاده از ژنراتور داشتیم؛ این شرایط در حالی بود که از ابزارهای لازم برای ما رایانه بود و دائماً باید از برق استفاده می‌شد.

وی با بیان اینکه بنده در مرکز اسلامی فری‌تاون مشغول فعالیت بودم که از یک دبیرستان، حوزه علمیه و کالج تشکیل شده بود، افزود: علومی مانند تفسیر، فقه و اصول و ... را در دانشگاه امام صادق(ع) و با نمره خوب قبول شدم. زبان یکی از نیازهای اصلی بود که بنده زبان عربی را فراگرفته بودم و چند بار هم در بعثه حج تمتع به دلیل آشنایی با زبان فعالیت داشتم و زبان انگلیسی را هم در این کشور تقویت کردم. 

قانع تصریح کرد: بعد از دو سال به کشور غنا رفتم و چون در آنجا رئیس دانشگاه بودم، در یک مؤسسه‌ یا به صورت جدی‌تر به زبان انگلیسی پرداختم زیرا باید با انگلیسی صحبت می‌کردم. از جمله چالش‌های ما در این کشورها کمبود امکانات بود مثلاً ما خودمان باید به فرزندانمان درس می‌دادیم و این موضوع، موجب افت تحصیلی آنان می‌شد.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه بنده 12 سال است که از سفر آفریقا عزیمت کرده‌ام و کتابی هم با عنوان «سفرنامه آفریقا؛ درس‌ها و عبرت‌ها» نوشتم، اظهار کرد: یکی از پیش‌نیازهای جدی در سفر تبلیغی به خارج از کشور، خوب درس‌خواندن، مباحثه و پیش مطالعه همچنین فراگیری زبان است. ضمن اینکه همواره مطالعات خود را باید تقریر کنید تا بتوانید مقاله و کتاب بنویسید. ما خیلی جدی درس می‌خواندیم و در مسیر خانه به مدرسه و دانشگاه هم زبان یاد می‌گرفتیم. بنده الان اصرار به زبان انگلیسی ندارم، البته عربی زبان دین ما است ولی با توجه به تحولات دنیا، زبان‌های مختلف مانند چینی، روسی، اسپانیولی و .... لازم است.

وی ادامه داد: زمانی دینداری و نماز خواندن و اذان گفتن جرم بود ولی الان از روسیه درخواست دارند تا افرادی به این کشور بروند و مردم را با معارف اسلامی آن هم اسلام شیعه آشنا کنند. راه برای نشر اسلام باز شده و دنیا تشنه اسلام است. بنده در سفرهایی که داشته‌ام، به این نتیجه رسیدم که اسلام مورد اقبال مردم در خیلی از کشورها است مشروط بر اینکه ما بتوانیم به درستی و با زبان و فرهنگ آنان این معارف را منتقل کنیم.

قانع با بیان اینکه قرآن کریم کتاب انسان‌ساز است و ظرفیت هدایت همه انسان‌ها را فارغ از دین و آئین آنان دارد چون زبان آن زبان فطرت است، گفت: شناخت و انس با قرآن بسیار لازم است و به خصوص باید به صورت موضوعی با قرآن آشنا باشیم و ذهن اینقدر باید با قرآن مأنوس باشد که در موضوعات فقهی و اخلاقی و ... بتوان به آن استدلال و استشهاد کنیم.

وی با بیان اینکه ما دنبال این نبودیم که شیعه درست کنیم، اظهار کرد: روش تبلیغی ما این بود که با فطرت افراد سر و کار داشته باشیم و در این صورت مهم نبود که مخاطب ما مسیحی است یا کافر و وقتی پیام فطرت را می‌گرفت، حقیقت را می‌پذیرفت.

وی در ادامه بیان کرد: نکته دیگر اینکه از شغل آینده نگرانی نداشته باشید و به فکر گرفتن پست و میز نباشید زیرا امروز پست‌ها بیش از آن که براساس لیاقت توزیع شود، براساس روابط عمومی است.

لزوم قاطعیت در مدیریت

استاد دانشگاه امام صادق(ع) در سفر تبلیغی غنا هم که بنده سه سال آنجا بودم، مقطع فوق لیسانس علوم قرآن و حدیث را در یکی از دانشگاه‌ها تأسیس کردم، گفت: قاطعیت در مدیریت در پیشبرد اهداف خیلی مهم است؛ البته این نوع سفرها به خارج از کشور راه‌هایی دارد از جمله از طریق جامعه المصطفی، وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی. اختلاف ارزش پول کشور ما با کشورهای دیگر، سبب شده است تا متقاضیان زیادی هم داشته باشد و رقابت بسیار شدید است.

قانع با بیان اینکه بنده در کنار مسئولیت دانشگاهی در غنا، مدیریت حوزه علمیه آنجا را هم برعهده داشتم و به زبان انگلیسی، فقه و تفسیر را تدریس می‌کردم، اضافه کرد: یکی از کارهای بنده این بود که خودم متن درسی تولید می‌کردم زیرا استاد اگر متن نداشته باشد، مطلب او جلو نخواهد رفت. از کارهای دیگر بنده در دانشگاه اسلامی غنا، امامت جمعه بود. خطبه‌ها را به انگلیسی قرائت می‌کردم و در نهایت این خطبه‌ها تبدیل به کتاب شد. اینها را در مساجد مختلف یکی از شهرها بردیم، به ائمه جمعه اعطا کردیم و آن‌ها در خطبه‌هایشان از این مطالب استفاده کردند؛ اگر ما روش و شیوه اهل بیت(ع) را در بحث تبلیغ بلد باشیم، می‌توانیم با دیگر مردم دنیا ارتباط خوبی برقرار کنیم.

قانع به ذکر خاطره‌ای پرداخت و ادامه داد: برخی افراد را سراغ داشتم که در این کشورها وقتی با وهابیون مواجه می‌شدند آن‌ها را نجس می‌دانستند و با آن‌ها حرف هم نمی‌زدند ولی ما باب گفت‌و‌گو را با آنان باز کردیم و یکسری کتب مانند نهج‌البلاغه و المراجعات را به عربی و انگلیسی به آن‌ها دادیم. امام صادق(ع) فرمودند که با اهل سنت مراوده داشته باشید و در نمازشان شرکت کنید و به عیادتشان بروید و حتی اگر توانستید امام جماعتشان بشوید و ما هم به این حدیث عمل کردیم و همین افراد با ما رفاقت پیدا کردند.

رفتار دوستانه با مخالفان مذهبی

استاد دانشگاه امام صادق(ع) اضافه کرد: وقتی دانشگاه غنا افتتاح شد، جمعی از علمای وهابی با آن مخالفت کردند ولی تعامل خوب کسانی که در این دانشگاه تدریس داشتند(چون دانشگاه 10 سال قبل از بنده تأسیس شده بود) سبب شد تا رئیس علمای وهابی اکرا، فرزند خودش را به این دانشگاه بفرستد تا درس بخواند. 

قانع بیان کرد: در دنیا علیه شیعه تبلیغات می‌شود ولی ما باید با منطق و استدلال و مهم‌تر از آن با رفتار خوب، حرکات ناصحیح آنان را جواب دهیم؛ ما برای علمای مساجد آنجا دوره‌های آموزشی و تعلیمی داشتیم و مجموعه معارفی مانند قرآن، احکام و حتی روخوانی قرآن را به آنان آموزش می‌دادیم.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه وهابیون پول‌های زیادی در این کشورها خرج می‌کردند، افزود: مثلاً مسجد می‌ساختند، قرآن چاپ می‌کردند و حتی دانش‌آموزان مستعد را جذب می‌کردند ولی طوری بود که یکسال کار ما خروجی بهتری نسبت به 10 سال کار آنان داشت که این امر به خاطر جذابیت معارف اهل بیت(ع) است؛ روزی دوستان گفتند که وهابیون می‌خواهند مدرسه ایجاد کنند و نگرانی از این بابت داشتند ولی بنده عرض کردم نگرانی ندارد، اینها یکسری آموزش‌ها را ولو غلط می‌دهند ولی ما از همین زمینه ایجاد شده معارف اهل بیت(ع) را یاد خواهیم دید و زودتر هم یاد می‌گیرند.

قانع تصریح کرد: ما دوره‌های آموزشی برای علما داشتیم که وقتی وهابیون مشاهده می‌کردند، بلافاصله آن‌ها هم یک دوره می‌گذاشتند اما در عین حال فضای دوستانه وجود داشت و دعوا نداشتیم.

احترام پلیس‌های مسیحی به لباس روحانیت

وی در مورد امنیت در این کشورها و نوع پوشش خودش، گفت: امنیت خوبی وجود داشت؛ بنده در دانشگاه، لباس دیپلماسی می‌پوشیدم و در حوزه، لباس روحانیت و در مراسم ایرانی‌ها با همین لباس بودم و با لباس روحانی رانندگی هم می‌کردم. پلیس مسیحی وقتی ما را با این لباس می‌دید، احترام هم می‌گذاشت. در خیلی از کشورها که رفتم، لباس روحانیت مورد احترام بود. 

قانع در پاسخ به این پرسش که چرا ایران برای این مسائل هزینه می‌کند، تأکید کرد: اسلام مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و از طرفی ما وظیفه داریم مذهب حقه را به دیگران یاد دهیم تا اگر دوست داشته باشند تبعیت کنند. ضمن اینکه این افراد به تدریج حامی جبهه فکری مقاومت و جمهوری اسلامی می‌شوند. 

انتهای پیام
captcha