یادمان آواره‌های‌ غزه در کلیسای بیت لحم
کد خبر: 4186136
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۹

یادمان آواره‌های‌ غزه در کلیسای بیت لحم

کلیسای شهر بیت لحم، زادگاه عیسی مسیح(ع) برای مراسم کریسمس امسال یادمانی را به یاد ملت مظلوم غزه از آوارگی خانه‌های آن‌ها در بمباران‌های رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشته و تأکید کرده که امسال خبری از جشن و سرور عید نیست.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، کلیسای انجیلی لوتری در شهر بیت لحم، در شمال کرانه باختری، برای جشن کریسمس امسال یادمانی از آوار ساختمان‌های فروریخته در نوار غزه را به جای درخت کریسمس به نمایش می‌گذارد تا بیانگر مخالفت با جنگ ویرانگر اسرائیل در نوار غزه باشد.

کشیش منذر اسحاق، در یکی از گوشه‌های کلیسا، در مقابل یک درخت زیتون ویرانی‌های ناشی از ارتش اسرائیل در نوار غزه با تکه‌های خرد شده از آجر و بتن و مصالح ساختمانی که روی هم ریخته، ساخته شده و در لابه لای آن مجسمه‌هایی چوبی که نمادهای دینی مسیحی است، گذاشته و یک درخت کریسمس را هم بدون تزئینات قرار داده است.

کشیش کلیسا همچنین در مرکز این آوار، مجسمه‌ای از نوزادی حضرت عیسی مسیح را به نشان تولد دوباره این پیامبر(ع) قرار داده است.

اسحاق به آناتولی گفت: امسال ما نمی‌توانیم تولد عیسی مسیح را جشن بگیریم، در حالی که جنگ نسل‌کشی در غزه جریان دارد. هیچ تمایلی برای جشن گرفتن در درون ما وجود ندارد و رهبران کلیساها تصمیم گرفتند که جشن‌های امسال باید به آئین‌های دینی محدود باشد.

وی ادامه داد: ما به سهم خود می‌خواستیم ابتدا پیامی را به خود و مردم خود و در مرحله دوم به جهان برسانیم. پیام به خودمان این است که خدا در این درد و جنگ با ماست و مسیح برای همبستگی با رنج‌دیدگان و ستم‌دیدگان دوباره متولد شد.

کشیش کلیسای بیت لحم افزود: ما در این کودک پیام امید را از میان ویرانی و آوار و مرگ می‌بینیم.

وی تأکید کرد: این پیامی به کلیساهای جهان نیز دارد که این واقعیت رژیم اشغالگر و فلسطینی‌ها چه مسلمان و چه مسیحی است. ما در معرض جنگ ویرانگر و نابودکننده هستیم و هر فلسطینی در معرض هدف است.

اسحاق افزود: عید میلاد مسیح(ع) نزدیک است؛ اما متأسفانه فکر ما مشغول کودکان غزه است که به فجیع‌ترین شکل کشته می‌شوند. ما می‌خواهیم با این کار خود این پیام را به دیگر کلیساهای جهان بدهیم که ظلم و جنگی را که امسال ما در فلسطین گریبانگیر آن هستیم، درک کنید که اگر چه جشن ما را به عزا تبدیل کرد، اما نتوانسته روحیه ایمان را در ما نابود کند.

کلیساهای فلسطین پیش از این هم اعلام کردند که برنامه‌های مربوط به کریسمس امسال به دلیل تجاوز نظامی اسرائیل به نوار غزه به آئین‌های دینی خلاصه می‌شود.

به طور معمول مراسم رسمی جشن کریسمس در کلیساهای مسیح از اول دسامبر با روشن کردن چراغ‌های درخت کریسمس آغاز می‌شود و اوج این مراسم در شب 24 دسامبر است که شب مقدس نام دارد و به عنوان شب میلاد مسیح آئین‌های دینی برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha