نسخه مطابق اصل مثنوی معنوی در قونیه آماده شد
کد خبر: 4186415
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲

نسخه مطابق اصل مثنوی معنوی در قونیه آماده شد

مدیر فرهنگ و گردشگری استان قونیه ترکیه اعلام کرد که در هفتصد و پنجاهمین سالگرد درگذشت مولانا، نسخه مشابه اصل مثنوی معنوی را آماده کرده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، عبدالستار یارار، مدیر فرهنگ و گردشگری قونیه در هفتصد و پنجاهمین سالگرد درگذشت مولانا گفت: مثنوی که 5 سال پس از درگذشت مولانا تهیه شده و اصل آن در موزه مولانا است، به مرور زمان فرسوده شده است و به همین دلیل یک نسخه مشابه اصل آن را آماده کردیم.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های تهیه نسخه مشابه اصل را دو سال و نیم پیش آغاز کردند، اظهار داشت: مثنوی‌ معنوی موجود در موزه مولانا، قدیمی‌ترین نسخه در جهان است. ما در تهیه نسخه جدید در وزن، جنس کاغذ و جلد تمام موارد را رعایت کردیم.

یارار پیش از این با تأکید بر اینکه اصالت نسخه قدیمی در چاپ عکسی آن حفظ شده است، افزود: سال جاری میلادی (۲۰۲۳) هفتصدوپنجاهمین سال وفات مولاناست و به این مناسبت هزار نسخه از این اثر را به چاپ رساندیم. چاپ عکسی نسخه قدیمی مثنوی‌ معنوی از سوی مدیریت فرهنگی و گردشگری استان قونیه منتشر شده است و برای حفظ تمام جزئیات آن شامل کاغذ، وزن کتاب و طلاکوبی روی جلد از انتشار آن توسط ناشران خصوصی اجتناب کردیم.
مدیر سازمان کتابخانه‌ها و انتشارات استان قونیه درباره ثبت مثنوی معنوی به‌صورت مشترک با ایران در حافظه جهانی یونسکو نیز گفته بود: پروژه ثبت مثنوی معنوی در یونسکو به صورت مشترک با ایران آغاز شده است. آنچه اهمیت دارد این است که تفکرات مولانا را درک و تلاش کنیم آنها را به آحاد جامعه منتقل کنیم. لازم است برای انتقال آموزه‌های مولانا باهم همکاری کنیم.

مولانا مردی عارف و دانشمند بود كه سراسر زندگی خود را در راه كسب معرفت و تهذيب نفس گذراند. او با اشعارش كه در قالب غزل، رباعی و مثنوی سروده شده، با بيان حكايت‌ها و افسانه‌ها، رويدادهای تاريخی و مسايل عرفانی كوشيده است حقايق و معارف الهی را برای مردم بيان كند. او به سان واعظ در مجلس وعظ، سخنانش را با آيات و احاديث و بيان داستان پيامبران درهم می‌آميزد تا همگان به قدر توان خود از آن سخنان بهره‌مند شوند. اشعار او سرشار از مفاهيم قرآنی، آيات الهی و تعبيرهای عرفانی است. به گفته نيكلسون، مثنوی‌شناس معروف انگليسی، مولوی برای توجيه عقايد خود به 1100 آيه‌ قرآنی توسل جسته است.

به گفته صاحب‌نظران، مولوی بيش از تمام عارفان شاعر، در انديشه‌ طلب فيض از كلام حضرت حق بوده و بيش‌ترين تأثير را از قرآن گرفته كه اين امر در اشعارش بازتاب يافته است.

مثنوی ارتباطش با قرآن فوق‌العاده قوی است، حاج ملاهادی سبزواری در تعليقه مثنوی، كه معروف به شرح مثنوی است، بيان می‌كند كه مثنوی اساساً تفسير قرآن است، كتب متعددی در ارتباط قرآن با مثنوی نوشته شده است، از جمله كتابی از مرحوم «ميرزا هادی خان حائری» در اين كتاب مجموعه‌ای از آيات قرآن كه ابيات مثنوی با آن مطابقت دارد جمع آوری شده است، اين كار در حقيقت تفسيری است از قرآن و مثنوی، البته با ديد خاص مولانا.

دسامبر هر سال به عبارتی ۱۶ تا ۲۶ آذر، مراسم بزرگداشت مولانا در ترکیه است. از تأثیرگذارترین و به‌نام‌ترین شاعران پارسی که تاریخ به خود دیده است. مراسم بزرگداشت مولانا، شاعر فارسی زبان قرن هفتم هجری شمسی هر سال ۱۰ روز قبل از تاریخ فوت او در قونیه که به شهر شعر و عرفان ترکیه معروف است برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha