پذیرش طلبه در 13 رشته در مقطع کارشناسی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)
کد خبر: 4188882
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳
حجت‌الاسلام محمدرضا اسدی خبرداد:

پذیرش طلبه در 13 رشته در مقطع کارشناسی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)

معاون جدید آموزش مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه کار ثبت نام مقطع کارشناسی این مؤسسه آغاز شده است، گفت: در سال آینده تحصیلی یعنی 1403 تا 1404 تصمیم داریم در 13 رشته از بین طلاب حوزه پذیرش داشته باشیم.

محمدرضا اسدیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا اسدی؛ معاون جدید آموزش مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، 28 آذرماه در نشست خبری هفته پژوهش و پذیرش دوره کارشناسی این مؤسسه، گفت: مؤسسه امام خمینی یک مرکز علمی حوزوی است که در ابتدای تاسیس با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت خود را شروع کرده و در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری به آموزش مشغول است.

وی با بیان اینکه این مؤسسه قبلا در قالب مؤسسه در راه حق با اهتمام آیت‌الله مصباح یزدی فعالیت علمی و آموزشی خود را داشت، اظهار کرد: مؤسسه امام خمینی(ره) در سال 1364 و در ساختمان جدید به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و هیئت امنا و رئیس این مؤسسه توسط مقام معظم رهبری تعیین می‌شوند.

اسدی افزود: این مؤسسه متمایز از مراکز دیگر فعالیت دارد و جنبه متمایزکننده آن بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی است؛ علومی که در دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند علوم رایج بر اساس دستاوردهای بشری است ولی مؤسسه امام خمینی تلاش کرده است تا براساس مبانی اسلامی، این علوم را بازنگری کند. پاسخ به شبهات روز هم از کارهای دیگر مؤسسه است و مرکز مستقلی برای این کار ایجاد شده است که عمدتا به شبهات بنیادین می‌پردازد.

معاون آموزش مؤسسه امام خمینی تصریح کرد: تلاش ما این است که مبانی اسلامی مورد نیاز دانش‌پژوهان در رشته‌های مختلف تامین شود لذا با مبانی فلسفی، قرآنی و روش استنباط  آشنا می‌شوند و بر مبنای اینها سراغ رشته‌های تخصصی خود می‌روند تا فرایند اسلامی‌سازی انجام شود.

وی اضافه کرد: تاکنون روند این بوده است افرادی که مقطع کارشناسی را در این مؤسسه خوانده باشند می‌توانند به مقطع ارشد و دکتری راه یابند. 14 گروه علمی فعال در مؤسسه وجود دارد و این گروه‌ها هر ساله در مقاطع سه‌گانه طلبه می‌پذیرد.

اسدی افزود: در سال آینده تحصیلی یعنی 1403 تا 1404 تصمیم داریم در 13 رشته پذیرش حضوری از بین طلاب حوزه داشته باشیم زیرا برای دوره حضوری فقط طلاب می‌توانند شرکت کنند و افراد غیرطلبه را پذیرش نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه پذیرش کارشناسی هم به صورت مجازی و هم حضوری است، اضافه کرد: مدیریت، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، حقوق، اقتصاد، علوم قرآنی، تربیت، فلسفه و کلام و تاریخ و ادیان از جمله رشته‌های حضوری است و هفت رشته هم به صورت مجازی وجود دارد و خواهران هم می‌توانند در دوره‌های مجازی حضور یابند. 

اسدی با بیان اینکه آزمون روز جمعه 4 اسفندماه به صورت کتبی و تستی در چند شهر شیراز، قم، تهران، مشهد و اهواز برگزار می‌شود، گفت: طلاب علاقه‌مند کافی است مدرک سطح یک حوزه معادل اتمام پایه شش را داشته باشند و در آزمون شرکت کنند.

تاکید بر اسلامی‌سازی علوم انسانی

وی ادامه داد: مواد آزمون هم دروس حوزوی فقه، اصول، منطق، ادبیات عرب و زبان فارسی است. یکی از نکات مهم برای مؤسسه این است افرادی که وارد این مؤسسه می‌شوند باید دروس حوزوی خود را در کنار رشته تخصصی پیگیری کنند زیرا هدف مؤسسه اسلامی‌سازی علوم انسانی است و حتما باید جنبه حوزوی و آشنایی با تعالیم اسلامی هم در دانش‌پژوهان قوی باشد لذا چندسالی است که دروس حوزوی هم در مؤسسه در حال تدریس است.

معاون آموزش مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی بیان کرد: یکی از مزایای حضور طلاب در این مؤسسه بهره‌مندی از شهریه و کمک تحصیل است و در خاتمه هم مدرک تحصیلی وزارت علوم به آنان تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: برای آزمون حدنصاب‌هایی در نظر گرفته شده که در دفترچه آزمون اعلام شده است و افراد پذیرفته شده از مهرماه سال آینده مشغول به تحصیل خواهند شد. مهلت ثبت نام تا دهم دی ماه است و علاقه‌مندان می‌توانند دفترچه آزمون را از سایت مؤسسه به نشانی www.paziresh.iki.ac.ir دریافت کنند.

اسدی با بیان اینکه حدود 700 نفر ظرفیت پذیرش در مقطع کارشناسی در سال جدید داریم، افزود: از سال 1362، 3هزار و 406 نفر در مقطع کارشناسی، 1320 نفر در مقطع ارشد و 317 فارغ التحصیل دکتری تا مهرماه 1402 فارغ‌التحصیل داشته‌‎ایم. در سال قبل، در مقطع کارشناسی حضوری هزار و 146 نفر ثبت نام داشتیم که بیش از 400 نفر پذیرش شدند.

تولید 5هزار اثر

اسدی بیان کرد: تربیت نظریه‌پرداز در عرصه علوم انسانی اسلامی یکی از محورهای مهم فعالیت این مؤسسه است. این افراد در گروه‌های علمی و پژوهش مورد استفاده قرار می‌گیرند. تقریبا بیش از 5هزار اثر علمی اعم از کتاب و مقاله در مورد علوم انسانی تولید شده است.

وی با بیان اینکه طلاب این مؤسسه در مقطع کارشناسی، 32 واحد معارف قرآنی و 16 واحد فلسفه را می‌گذرانند، ادامه داد: رشته کارشناسی ارشد فلسفه علوم انسانی به شورای تحول انقلاب فرهنگی پیشنهاد شده است.

انتهای پیام
captcha