ابراز همدردی سران کشورها با داغ‌دیدگان حادثه تروریستی کرمان
کد خبر: 4192134
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲

ابراز همدردی سران کشورها با داغ‌دیدگان حادثه تروریستی کرمان

در پی حملات تروریستی کرمان، سران بسیاری از کشورهای جهان با ارسال پیام‌هایی، این حملات را محکوم و با خانواده‌های قربانیان و همچنین دولت و ملت ایران ابراز همدردی کردند.

به گزارش ایکنا، به نقل از الجزیره، انفجارهای تروریستی روز چهارشنبه در کرمان که منجر به شهادت دهها هموطن شد، با واکنش و محکومیت گسترده از سوی شخصیت‌های کشورهای مختلف همراه شده است. 

دولت‌های مکزیک، ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه ضمن محکوم کردن انفجارهای تروریستی در کرمان، شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از ایرانیان را به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفتند.

سازمان ملل، اتحادیه اروپا و دولت‌های آلمان، فرانسه، هلند، ایرلند و نروژ نیز ضمن محکوم کردن انفجارهای تروریستی در کرمان، شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از ایرانیان را به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفتند.

دولت‌های عراق، عمان، قطر، عربستان سعودی، ترکیه و روسیه هم این واقعه را به دولت و مردم ایران تسلیت گفتند و محکوم کردند.

واکنش شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای روز پنجشنبه ضمن محکوم کردن حمله تروریستی کرمان از تمامی کشورها خواست با جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با حمله تروریستی کرمان همکاری کنند.

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل

ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با انتشار پیامی در واکنش به حادثه تروریستی در شهر کرمان، نوشت: اقدام تروریستی و کشتار مردم بی‌گناه نزدیک مسجد صاحب الزمان در شهر کرمان بسیار شوک‌آور بود.

تورک افزود : عاملان و افراد مسئول در این قتل‌عام باید مطابق با استاندارد‌های بین المللی پاسخگوی اقدام جنایتکارانه خود باشند.

از سوی دیگر، ریم السالم، گزارشگر ویژه خشونت علیه زنان در سازمان ملل نیز با انتشار پیامی نوشت: صمیمانه به مردم ایران برای جان باختن غیرنظامیان بی‌گناه که در نتیجه این اقدام تجاوزکارانه از جمله زنان و دختران به شهادت رسیدند، تسلیت می‌گویم.

تسلیت بشار اسد

بشار اسد رئیس جمهور سوریه با ارسال پیامی، حادثه تروریستی را کرمان را به رهبر معظم انقلاب و سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان و ملت ایران تسلیت گفت. اسد با اشاره به اینکه ملت سوریه، شریک غم قربانیان این حادثه تروریستی هستند، گفت: این حملات که غیر نظامیان را هدف قرار می‌دهد، بیانگر میزان عجز تروریست‌ها و حامیانشان است. همچنین گفت که حامیان تروریست‌ها نتوانسته‌اند کاری کنند که ملت‌ها از اصول خود دست بردارند و دفاع از حاکمیت خود را رها کنند.

رئیس‌جمهور ایتالیا 

سرجو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا در پیامی حادثه تروریستی در کرمان را محکوم کرد. در پیام رئیس‌جمهور ایتالیا آمده است: عملیات شرورانه تروریستی در کرمان که به از دست رفتن جان بسیاری از شهروندان منجر شد، مستحق‌ شدیدترین محکومیت از سوی جامعه بین‌المللی است. ملت ایران که عمیقا به آنها تسلیت می‌گوییم، دارای حق زیستن در آرامش هستند.

رئیس‌جمهور قزاقستان 

رییس‌جمهوری قزاقستان در پی حمله تروریستی کرمان در پیامی ضمن ابراز همدردی با ملت ایران و خانواده‌های قربانیان به همتای ایرانی خود تسلیت گفت.

به نوشته روزنامه ینی شفق قاسم جومارت توکایف در پیامی خطاب به سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری ایران گفت: من با سهیم بودن در تلخی این خسران جبران‌ناپذیر، به نیابت از ملت قزاقستان و از جانب خودم، به شما و خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست داده‌اند، همچنین به ملت ایران، عمیقا، تسلیت می‌گویم.
رییس جمهوری قزاقستان گفت که از دریافت خبر این بمب‌گذاری‌های تروریستی عمیقا متاسف شده است و برای کسانی که از این حمله تروریستی آسیب دیده‌اند، آرزوی بهبودی سریع دارد.

تسلیت مقامات ترکمنستان

رهبر ملی و رییس جمهوری ترکمنستان در پیام‌هایی جداگانه حمله تروریستی در کرمان را به مقام معظم رهبری و رییس‌جمهوری ایران تسلیت گفته و با بازماندگان ابراز همدلی کردند.

«قربانقلی بردی محمداف» رهبر ملی ترکمنستان و رئیس مجلس «خلق مصلحتی» این کشور تسلیت عمیق خود را به حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، مقام معظم رهبری ایران، ابراز داشت.
بردی محمداف به نیابت از مجلس خلق مصلحتی و از جانب خود عمیقا، در این موقعیت دشوار برای خانواده‌ها و دوستان قربانیان ابراز همدلی و حمایت کرده و برای مجروحان آرزوی بهبودی سریع کرد.
همچنین سردار بردی محمداف تسلیت عمیق خود را به سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری ایران و ملت دوست کشور همسایه ایران در پی این حمله تروریستی اعلام کرد.
رییس جمهوری ترکمنستان در پیام خود، با خانواده‌ها و دوستان شهدای این حمله، عمیقا، ابراز هم‌دلی و حمایت کرده و برای محروحان آرزوی بهبودی سریع کرد.

پیام تسلیت ویتنام

سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام ضمن تسلیت به دولت و ملت ایران در پی حمله تروریستی در کرمان، آن را قویا محکوم کرد.

فام تو هانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام گفت ویتنام به دولت و ملت ایران و خانواده‌های قربانیان، عمیقا، تسلیت می‌گوید و بر این باور است کسانی که این حمله را به انجام رسانده‌اند باید به درستی مجازات شوند.

پیام همدردی الجزایر

وزارت امور خارجه و جامعه ملی خارج از کشور الجزایر در پیامی انجار تروریستی در کرمان را محکوم کردند. در این پیام آمده است: الجزایر انفجار تروریستی که در استان کرمان در جنوب ایران رخ داد و منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر شهروند بیگناه شد را قویاً تقبیح و محکوم می‌کند.

 الجزایر ضمن تاکید بر اعلام همبستگی کامل خود با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران، به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفته و برای مجروحان، شفای عاجل آرزو می‌کند.

پیام گلبدین حکمتیار 

گلبدین حکمتیار رئیس حزب اسلامی افغانستان اعلام کرد که «انفجارهای وحشیانه کرمان» را به‌شدت محکوم می‌کند و عاملان این جنایت «استعمار و مولود خبیث آن، یعنی صهیونیسم» هستند.

حکمتیار با انتشار پیامی در فضای مجازی نوشت: ‏انفجارات وحشیانه کرمان را به شدت محکوم می‌کنم؛ بدون شک که بار این جنایت نیز بر دوش عاملین جنگ‌های خونین این قرن؛ و آخرینش جنگ غزه است؛ آنان که دست‌های‌شان به خون صدها هزار مسلمان؛ از افغانستان تا فلسطین سرخ است و در ترور شخصیت های مهم دست داشتند: استعمار و مولود خبیثش صهیونیزم.

ابراز تأسف پاپ نسبت به اقدام تروریستی کرمان 

 

رهبر کاتولیک‌های جهان با ابراز تأسف عمیق از حادثه تروریستی کرمان که به شهید و مجروح شدن شمار زیادی از مردم کشورمان انجامید، گفت: برای بازماندگان [این اقدام تروریستی] اندوهگین هستم.


پاپ فرانسیس اظهار کرد: از صمیم قلب تسلیت، غم، اندوه و دعای خود را برای کسانی که در اثر انفجارهای کرمان، کشته (شهید) یا مجروح شدند و برای کسانی که سوگوار هستند، ابراز می دارم.
وی از جان باختن مردم ایران در پی انفجارهای مرگبار روز چهارشنبه در کرمان، به شدت ابراز تاسف کرد و برای جان باختگان، مجروحان و خانواده های داغدار آنها دعا کرد.

سخنان پاپ در پیام تلگرامی که روز جمعه توسط کاردینال پیترو پارولین، وزیر امور خارجه واتیکان از طرف وی منتشر شد، اعلام شده است.
رهبر کاتولیک‌های جهان همچنین همبستگی معنوی خود را با مجروحان [این اقدام تروریستی] ارسال کرده و با اشاره به آیاتی از انجیل دعا کرد: همه مردم ایران از برکات خرد و صلح خداوند متعال بهره‌مند باشند.

دو انفجار تروریستی بعدازظهر چهارشنبه در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان ۸۴ شهید و ۲۸۴ مجروح برجای گذاشت. گروه تروریستی داعش دیروز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای، رسماً مسئولیت حمله تروریستی روز چهارشنبه در کرمان را بر عهده گرفت. داعش مدعی شده است که «عمر الموحد» و «سیف الله المجاهد» دو عامل انتحاری بودند که با انفجار کمربندهای انفجاری در میان مردم، دست به کشتار زدند. 

انتهای پیام
captcha