عرضه آثار قرآنی الازهر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره
کد خبر: 4193991
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶

عرضه آثار قرآنی الازهر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره

مرکز تحقیقات اسلامی وابسته به الازهر، از انتشار و عرضه شماری از آثار قرآنی این نهاد در پنجاه و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از الیوم السابع، مرکز تحقیقات اسلامی وابسته به الازهر، از انتشار و عرضه شماری از آثار قرآنی در پنجاه و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره خبر داد. 

به گفته نظیر عیاد، دبیر کل مرکز تحقیقات اسلامی، غرفه الازهر امسال شاهد حضور شماری از آثار ارزشمند در زمینه قرآن و علوم قرآنی است.

برجسته‌ترین این اثر «تفسیر صفوة البیان فی المعانی القرآن» است. این تفسیر اثر شیخ حسنین محمد مخلوف، مفتی اعظم مصر و یکی از اعضای پیشین شورای ارشد علما است.

وی همچنین تصریح کرد: ویژگی این تفسیر را می‌توان جمع بین شرح و ایجاز دانست. شرح و توضیح به شکلی انجام شده که باعث ملال خواننده نمی‌شود و ایجاز نیز به شکلی است که خللی در رساندن معانی وارد نشده است.

عیاد افزود: از جمله ویژگی‌های دیگر تفسیر، دقت در فهماندن معنی آیات، سهولت در بیان، هوشمندان بودن محتوا، ایجاز در تعبیر و سرعت در انتقال معانی است. به شکلی که معانی ذکر شده در آن برای افراد مختلف با سطوح فکری و تحصیلی مختلف مناسب است. مؤلف تفسیر خود را با مقدمه‌ای جامع درباره ملزومات تفسیر، تفاوت سوره‌های مکی و مدنی و مراجع مورد استفاده خود در تفسیر آغاز می‌کند و سپس به بیان معنی سوره‌ها، دلیل نام‌گذاری آن، شأن نزول آیات و ترتیب آیات و سوره‌ها و سپس به  بیان محکم و متشابه در این آیات و ارائه مختصری از احادیث و گفته‌های علمای سابق در این زمینه می‌پردازد.

 مؤلف همچنین در بیان جنبه‌های زبان‌شناختی و اعجاز لغوی قرآن نیز با توجه به ساختار متن قرآنی و واژگان بکار رفته در آن و همچنین جنبه‌های مرتبط با فصاحت، معانی و بیان نیز کوتاهی نکرده و به شکلی متناسب به آن پرداخته است.

انتهای پیام
captcha