تعداد مساجد مجهز برای برگزاری مراسم اعتکاف اندک است
کد خبر: 4194656
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
حجت‌الاسلام سیدعلیرضا تکیه‌ای:

تعداد مساجد مجهز برای برگزاری مراسم اعتکاف اندک است

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با بیان اینکه شعار امسال مراسم اعتکاف «اعتکاف؛ معنویت تمدن‌ساز» گفت: متأسفانه تعداد مساجد مجهز برای برگزاری مراسم اعتکاف اندک است و امیدواریم مسئولان نظام و ائمه جماعت و جمعه و هیئت‌های امنای مساجد به تعداد فضاهای قدسی در کشور بیفزایند.

حجت‌الاسلام علیرضا تکیه‌ایحجت‌الاسلام سیدعلیرضا تکیه‌ای، رئیس ستاد مرکزی اعتکاف کشور امروز 29 دی‌ماه طی سخنان خود که پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ایراد شد، به تشریح برنامه‌های اعتکاف امسال پرداخت و اظهار کرد: طبق آیه 125 سوره مبارکه بقره یک مأموریت آسمانی و الهی متوجه حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) بود. خیلی زیبا است که خداوند از حضرت ابراهیم خلیل(ع)، مرد کهن آسمانی و از اسماعیل ذبیح(ع)، جوان برومند ولایی میثاق می‌‍‌گیرد که مسجدش را برای امر طواف، اعتکاف و نماز بیارایند.

وی افزود: نماز خواندن یک مقوله‌ و اقامه نماز یک مأموریت است. اینکه ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) معتکف کوی دوست شوند یا اینکه مأموریت آراستن فضای مسجد و محراب را برعهده گیرند، نشان می‌دهد که اعتکاف از مقوله اقامه و مأموریت الهی است. در مأموریت ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) اقامه کردن اعتکاف مأموریت ایشان است. 

تکیه‌ای با بیان اینکه این موهبت بزرگ پیش از انقلاب اسلامی کاملا مهجور بود، گفت: در این زمینه حداکثر چند صد طلبه در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم معتکف می‌شدند. امسال یکصدمین سال احیای اعتکاف است که این امر صد سال پیش از سوی آیت‌الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری انجام شد. سپس، 55 سال اعتکاف به صورت خزنده رشد می‌کرد تا انقلاب معنوی و معرفتی اسلامی ایران رخ داد. به محض پیروزی انقلاب آن‌چنان هجوم به طرف اعتکاف فراوان شد که هر چه خادمان مساجد را برای این امر آماده می‌کردند، برای پذیرش معتکفان موفق نبودند. 

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف کشور بیان کرد: به عنوان یک خادم در این ساحت عرض می‌کنم که باور و لمس حقیر این است که انقلاب اسلامی ما انقلابی معنوی و اخلاقی است به دلیل اینکه پیش از آنکه این انقلاب بخواهد به مسائلی مانند اعتکاف‌ بپردازد، پیش از آن مردم به این سمت شتافتند و نشان دادند که انقلاب ما انقلابی معنوی، عبودی و معرفتی است.

وی با بیان اینکه از این نوع رویش‌ها در انقلاب اسلامی کم وجود ندارد، گفت: اعتکاف، نماز جمعه، روز عرفه، عید غدیر، نیمه شعبان، شب‌های قدر، تلاوت قرآن، مسابقات قرآن، مراسم اربعین  و ... از جمله این مراسم و رویش‌هاست که همگی به برکت نظام اسلامی ایجاد شده‌اند. 

تکیه‌ای ادامه داد: ضروری‌ترین مسئله زندگی بشر، معنویت و اخلاق است. خوب می‌دانیم که اگر این امتیاز نبود، بین انسان و حیوان تفاوتی وجود نداشت. هویت ما معنویت‌گرایی، معرفت‌گرایی و اخلاق ماست. این هویت همان فرهنگ دینی است که مقام معظم رهبری فرمودند: «فرهنگ حاشیه اقتصاد و سیاست نیست بلکه این اقتصاد و سیاست است که در حاشیه فرهنگ قرار دارد». 

وی با بیان اینکه فرهنگ معرف انسان وارسته است، تصریح کرد:  این مسئله مهم را قرآن و روایات و ثقلین بر عهده گرفته‌اند لذا باید همواره در طول زندگی خود با قرآن و اهل بیت(ع) بود و به آن‌ها توسل کرد تا بتوانیم راه سعادت و کمال را به خوبی طی کنیم.   

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف کشور بیان کرد: اعتکاف سبک زندگی با خداست. سندی که از سوی شورای اعتکاف کشور برای برگزاری مراسم اعتکاف تهیه شده، هماهنگی تمامی نهادها و سازمان‌های کشور را در این زمینه رقم زده و ارتقای کیفی اعتکاف و تداوم بعد از اعتکاف را دربردارد. 

تکیه‌ای با بیان اینکه شعار امسال مراسم اعتکاف «اعتکاف؛ معنویت تمدن‌ساز» گفت: امروز شورای راهبری اعتکاف در تمامی کشور فعال است و تمامی زمینه‌ها برای برگزاری هرچه بهتر و معنوی‌تر اعتکاف مهیا شده است.  

وی با بیان اینکه سال گذشته 103 کشور مراسم اعتکاف را برگزار کردند، تصریح کرد: باید با برپایی و معرفی هر چه بهتر مراسم اعتکاف به جهانیان زمینه را برای دعوت جوانان به این مراسم نورانی و معنوی فراهم کنیم. 

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف کشور اظهار کرد: البته باید اذعان کرد که امروز متأسفانه تعداد مساجد مجهز برای برگزاری مراسم اعتکاف اندک است و امیدواریم مسئولان نظام و ائمه جماعت و جمعه و هیئت‌های امنای مساجد به تعداد فضاهای قدسی در کشور بیفزایند. واقعا برای ما پسندیده نیست که بگوییم تعداد فضاهای ورزشی و هنری و ... در کشور به حدنصاب رسیده اما از لحاظ فضاهای قدسی کمبود داریم؛ به طوری که اعتکاف به خوبی پوشش داده نمی‌شود.

تکیه‌ای اظهار کرد: امیدواریم در بستر اعتکاف و در میانه این برنامه معنوی و نورانی که عرض توسل و توجه به ذات احدیت است، توشه‌ای نه برای خود و نه برای جمع و منطقه بلکه برای جهانیان برداریم. امروز اگر بناست غزه پیروز شود، این مهم به دعای اهالی بندگی رقم می‌خورد و اگر بناست اسرائیل محو شود، به بسترهای پشتیبانی مانند اعتکاف و ... نیاز دارد.

انتهای پیام
captcha