گرامیداشت مقام ایران‌شناس و مترجم قرآن به زبان ترکی در آنکارا
کد خبر: 4200252
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹

گرامیداشت مقام ایران‌شناس و مترجم قرآن به زبان ترکی در آنکارا

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه از برگزاری همایش بزرگداشت مقام علمی پروفسور «عبدالباقی گولپینارلی»، ایران‌شناس، مولوی‌‌پژوه و مترجم قرآن به زبان ترکی استانبولی اول اسفندماه به میزبانی دانشگاه حاجت تپه آنکارا خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سیدقاسم ناظمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با اعلام این خبر، گفت: امسال با چهلمین سالگرد درگذشت پروفسور عبدالباقی گولپینارلی، مترجم برجسته قرآن و آثار ادب فارسی و پژوهشگر متون عرفانی ـ اسلامی مصادف است. از این رو، رایزنی فرهنگی ایران در ترکیه همایش بزرگداشت این شخصیت علمی و فرهنگی مشترک را که تأثیر مهمی در معرفی فرهنگ ایران و ترکیه داشته، برگزار خواهد کرد.

وی افزود: در این همایش علمی که با همراهی و مشارکت دانشگاه حاجت تپه، بنیاد آتاتورک و انجمن مفاخر فرهنگی ایران اول اسفندماه سال جاری در تالار محمدعاکف دانشگاه حاجت تپه آنکارا برگزار خواهد شد، جمعی از اندیشمندان و اساتید ایران و ترکیه حضور دارند و برخی از آنان درباره خدمات علمی و فرهنگی این استاد فقید سخنرانی می‌کنند.

رایزن فرهنگی کشورمان در ترکیه با یادآوری نقش ویژه پروفسور گولپینارلی در آشنایی ترک‌زبانان با میراث ارزشمند ادبی و علمی حوزه تمدنی ایران فرهنگی، گفت: ترجمه و انتشار آثار مهمی همانند مثنوی معنوی، گلشن راز، منتخب غزلیات حافظ، رباعیات خیام و دیگر آثار ارزشمند ادبی زبان فارسی توسط وی به ترکی استانبولی نقش مهمی در شناخت دقیق محافل دانشگاهی و ادبی ترکیه با فرهنگ ایرانی داشته و بخشی از جایگاه امروز ادبیات ایرانی در ترکیه مرهون تلاش‌های این استاد فرزانه است.

وی اظهار داشت: برگزاری این آیین در واقع ادای احترام ایران و فرهنگ ایرانی به تلاش‌های بی‌شائبه و عاشقانه پروفسور گولپینارلی و اهتمام همگنان او نسبت به نشر فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

ترجمه قرآن و آثار شیعی گولپینارلی؛ زبانزد جامعه علمی ترکیه

ناظمی با اشاره به ترجمه قرآن و تألیف آثار دینی توسط گولپینارلی، افزود: با گذشت سال‌ها هنوز ترجمه قرآن وی جزء ترجمه‌های فاخر قرآن به زبان ترکی استانبولی است و جایگاه ایشان در حوزه انتقال و انتشار آثار روشنگر در باره اسلام، عرفان و تشیع در میان خواص به ویژه جامعه علمی ترکیه زبانزد است.

وی در ادامه، با اشاره به روابط تاریخی دو ملت و دولت ایران و ترکیه در طول سالیان متمادی افزود: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم در جهان اسلام نقش ویژه‌ای در گسترش و جهانی سازی پیام فرهنگی و انسان ساز اسلام داشته و دارند و توسعه روابط فرهنگی و سیاسی می‌تواند تأثیر مستقیمی در نقش آفرینی جهان اسلام در دنیای کنونی داشته باشد.

رایزن فرهنگی کشورمان در ترکیه مطرح کرد: زمینه‌های توسعه همه جانبه این ارتباطات با سفر اخیر رئیس جمهور به ترکیه و امضای اسناد مهم فرهنگی فراهم تر شده است و امید می‌رود با همت و فرصت شناسی نهادهای علمی و فرهنگی دو کشور زمینه‌های رشد و بالندگی در حوزه فرهنگ، علم و هنر روز به روز گسترده تر شود.

شایان ذکر است، عبدالباقی گولپینارلی در ۱۹۰۰ میلادی در استانبول متولد و در سال ۱۹۸۲ دارفانی را وداع گفت و در قبرستان ایرانیان در استانبول به خاک سپرده شد.

انتهای پیام
captcha