معنویت و اخلاق؛ نیاز اصلی جامعه در بیانیه گام دوم انقلاب
کد خبر: 4201509
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
قانع مطرح کرد:

معنویت و اخلاق؛ نیاز اصلی جامعه در بیانیه گام دوم انقلاب

امام جمعه موقت شیراز، معنویت و اخلاق را جهت‌دهنده تمام حرکت‌های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه در کلام رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن قانع، امام جمعه موقت شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن قانع، امام جمعه موقت شیراز امروز، 4 اسفندماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی، صفات بارز و توصیه‌های مولای متقیان حضرت علی(ع) را در این زمینه یادآور شد و گفت: انسان متقی چیزی را که به عنوان امانت و ودیعه چه نعمت الهی باشد چه مسئولیت اجتماعی باشد به جای می‌آورد و آن را ضایع نمی‌کند.

وی به مبحث خانواده متعالی اشاره کرد و افزود: مسئله حیات‎‌بخش خانواده به عنوان یک سنت اصیل الهی در اسناد و سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی هم مورد توجه قرار گرفته است.

قانع با اشاره به مسئله معنویت و اخلاق در محیط خانواده اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی خانواده در بند ۱۲ موضوع مسئولیت تربیتی پدران و مادران در محیط خانواده نسبت به یکدیگر و والدین مورد اشاره و تاکید قرار می‌دهند و از مسئولان و نهادها و آحاد مردم این مطالبه وجود دارد که نسبت به معنویت در خانواده و اخلاق برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی مناسب و عمیق صورت گیرد. همین معنا را مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یکی از سرفصل‌های مهم در بستر گام دوم انقلاب مورد تاکید قرار دادند.

امام جمعه موقت شیراز، معنویت و اخلاق را جهت‌دهنده تمام حرکت‌های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه در کلام رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد و گفت: تأثیر مستقیم معنویت در محیط خانواده و سرایت به جامعه به عنوان یکی از اصلی‌ترین نیازهای جامعه در بیانیه گام دوم انقلاب مورد اشاره قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اگر بناست یک جامعه طاهر و مطهر داشته باشیم و یک مدینه فاضله نقطه آغاز اصلاح جامعه خانواده است و نقطه حرکت خانواده موضوع معنویت است، گفت: رواج احساس پوچی، احساس بیهودگی، احساس ناامنی روحی به خصوص در بین جوانان رهاورد شوم بی‌معنویتی در غرب است.

قانع با اشاره به آیه 132 سور طه که خداوند به پیامبر(ص) مأموریت داد که اهل و خانواده و محیط پیرامون خود را به نماز امر کند، گفت: این تکلیف در سیاست کلی خانواده بر دوش والدین گذاشته شده است. خداوند می‌فرماید برای اینکه سفره معنویت در محیط خانواده پهن شود و مائده‌های الهی بر این سفره قرار گیرد، باید در این راه استقامت بورزیم، تلاش و تمرین و ریاضت بکشیم لذا پیامبر مامور شد که خانواده‌اش را به نماز و معنویت فرا بخواند و برای تحقق معنویت در محیط خانه و خانواده خودش هم استقامت کند.

امام جمعه موقت شیراز با بیان اینکه والدین باید نسبت به معنویت در خانواده حساسیت داشته باشند و هر آنچه با موضوع معنویت در تنافی است را مراقبت کنند، گفت: اگر مسئله مدیریت معنویت و معنویت‌پردازی در محیط خانواده تحقق پیدا کند، مانع آسیب‌پذیری فرهنگی و اجتماعی خانواده می‎شود.

وی با تصریح اینکه رهاورد دیگر این عطیه الهی در محیط خانواده این است که زمینه‌ساز خودآگاهی و شناخت عیوب در محیط خانواده است، افزود: یکی از ابعاد مهم موضوع معنویت اتصال با ولی اعظم حضرت حجت‌بن‌الحسن مهدی(عج) است و از لوازم اعتقاد به وجود حضرت ولیعصر(عج) اتصال معنوی با آن حضرت است.

قانع لازمه واگذاری امور و تحت تربیت قرار گرفتن صاحب‌الزمان(ع) را اتصال معنوی دانست و گفت: همان‌طور که اعتقاد به خداوند متعال نیازمند اتصال روزانه است در قالب نماز مسئله اعتقاد به امام عصر هم نیازمند به اتصال روزانه است. ما ناگزیریم که به این ‌کهف حصین پناه ببریم و از این ایام شریف به معنویت‌پردازی محیط خانواده بپردازیم و اتصال معنوی خودمان را تقویت کنیم تا دل‌های ما میزبان نزول مقدرات شب قدر قرار بگیرد.

امام جمعه موقت شیراز در ادامه سخنان خود به مناسبت‌های پیش‌رو اشاره کرد و گفت: روز 5 اسفندماه مصادف با روز مهندس و بزرگداشت مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی است. در جامعه مهندسین باید توجه داشت که راستای تحقق معماری اسلامی و شهرسازی اسلامی گام برداریم همانطور که علما و فلاسفه و حکمای ما این گام را برداشتند.

وی مناسبت دیگر را روز امور تربیتی و تربیت اسلامی عنوان کرد و افزود: این روز یادگار مهم شهیدان رجایی و باهنر است که جای خالی امر تربیت، تزکیه و معنویت در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور را مستحکم کردند و به بازسازی و ترمیم و اصلاح نهاد آموزش و ترییت برپایه تزکیه و معنویت پرداختند.

اتصال معنوی با امام زمان(عج) را در جشن‌ها تقویت کنیم

قانع همچنین به در پیش‌رو بودن نیمه شعبان و سالروز ولادت حضرت صاحب‌الزمان(عج) اشاره کرد و گفت: این بسترهای جشن‌های مردمی که به نام نامی حضرت برگزار می‌شود، یکی از بهترین ظرفیت‌هایی است که می‌توانیم اتصال معنوی مردم با حضرت را تقویت کنیم و با حضور پرشور همه در مراسم جشن به جهانیان این پیام را بدهیم که منتظران حقیقی صلح و عدالت و منجی عالم بشریت ما ایرانی‌ها هستیم.

وی همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات در 11 اسفندماه جاری اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در نگاه و افق تمدنی به نقش‌آفرینی و انحصاری ملت ایران و اساساً تفکر انقلاب اسلامی در زمینه‌سازی ظهور توجه کرده‌اند. زمینه ظهور در صورت پیروزی ملت ایران آماده می‌شود. امروز مسیر تاریخ، مسیر ظلم، سلطه‌گری و سلطه‌پذیری است که یک عده در دنیا سلطه‌گر هستند و یک عده سلطه‌پذیر و اگر ملت ایران توانستند پیروز شوند و به آن نقطه موعود برسند، مسیر تاریخ عوض خواهد شد و زمینه ظهور ولیعصر(عج) آماده خواهد شد و دنیا وارد یک مرحله جدیدی خواهد شد.

قانع بیان کرد: در این نگاه تمدنی و راهبردی که مقام معظم رهبری برای ظرفیت و سرمایه عظیم ایمان مردم شریف ایران اسلامی دارند، می‌فرمایند انحصارا تغییر مسیر تاریخ و حکومت عدل و صلح بر این عالم تنها به دست ملت شریف ایران و تفکر انقلاب است.

امام جمعه موقت شیراز افزود: هر کس در هر جای این عالم زندگی می‌کند اگر دنباله روی تفکر ملت ایران باشد، می‌تواند مسیر تاریخ را عوض کند و این ماموریت و وظیفه سنگین ما می‌شود لذا اگر بخواهیم در عرصه‌های مختلف تکلیف و ماموریت زمینه‌سازی ظهور را مشخص کنیم باید ببینیم رهبر معظم انقلاب چه فرموده‌اند و رفتار سیاسی آحاد مردم، عزم و اراده  سیاسی آحاد مردم مطالبه‌ای است که رهبری از ما دارد.

وی تأکید کرد: رفتار دینی و انقلابی اکنون مردم ایران حمایت از حاکمیت اسلام و تقویت بنیان‌ها و همچنین پشتیبانی از مسیر نورانی ولایت و ولایت فقیه، یک ماموریت اصیل و جدی است که همه پای این کار ایستاده‌ایم و در عرصه انتخابات به فرموده مقام معظم رهبری، علم بلند نظام جمهوری اسلامی و مظهر مردم سالاری دینی را بلند خواهیم کرد و ایمان انقلابی مردم و خودآگاهی و غیرت ملی مردم، روحیه سلطه‌ناپذیری و صداقت ملی و انقلابی مردم در حمایت از این سرزمین و کشور امام زمان(عج) مشت محکم دیگری بر دهان استکبار است.

قانع با بیان اینکه همه ما با عزم راسخ و کنش‌گری فعال هم خودمان در این کارزار بزرگ نظام یعنی انتخابات شرکت خواهیم کرد و هم بقیه آحاد ملت شریف ایران را به این امر بسیار مهم و راهبردی دعوت می‌کنیم، توصیه‌هایی به کاندیداهای انتخابات کرد و گفت: نامزدهای انتخابات در معرض پذیرش مسئولیت دینی و انقلابی قرارگرفته‌اند. نمایندگی و وکالت از مردم شریف یک تعهد دینی شرعی و انقلابی به بار می‌آورد و باید حواسمان را جمع کنیم بناست چه اقدامی و چه مسیری را برای استیفای حقوق این مردم شریف انجام دهیم.

امام جمعه موقت شیراز اظهار کرد: در استان فارس و شهرستان‌های استان پهناور ظرفیت‌های ویژه‌ای داریم نظیر ظرفیت برجسته ویژه تمدنی و سرشار از ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی در استان فارس، سرمایه عظیم نخبگانی انقلابی و تمدنی مردم، جایگاه متعالی سومین حرم اهل بیت(ع) به عنوان سومین شهر راهبردی و تاثیرگذار و فرهنگساز در کشور و بستر آماده استان در تاثیرگذاری‌های کلان ملی و بین‌المللی که نمایندگان با این سرمایه عظیم مواجه هستند.

وی با بیان اینکه مأموریت استیفای حقوق و مطالبات به حق مردم استان ماموریتی بس سنگین است که نیازمند تعهد، تخصص، انگیزه دینی و انقلابی و مجاهدت است، افزود: آنچه که مورد مطالبه استان فارس است این است که جایگاهش در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی تثبیت شود و موضوع سومین حرم اهل بیت(ع) در کشور ارتقا پیدا کند و مسئله قطب اقتصادی در جنوب کشور و اقتصاد دریا محور مورد توجه قرار گیرد و در سطح ملی تحقق پیدا کند.

قانع، کنش‌گری استان فارس در تصمیم‌سازی‌های ملی و بین‌المللی را از دیگر انتظاراتی است که نامزدهای مجلس باید بدان توجه کنند، دانست و گفت: انتظار می‌رود از ظرفیت تمدنی، ولایی، انقلابی، دینی و نخبگانی این استان در سطح ملی و بین‌المللی استفاده شود و این هم نیازمند کنشگری فعال نمایندگان در هر دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان است لذا مسئله تعهد و تخصص ارتباط دقیق میدانی با نظام مسائل مهم استان از شاخصه‌های اصلی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha